Saturday, January 21, 2017

saturday night's reflection

- bismillah -

Alhamdulillah. Irbid sekarang sejuk, nyaman, berangin.

Alhamdulillah, saya dalam rotation terakhir untuk tahun 6, iaitu internal medicine. Tadi luangkan masa untuk baca semula catatan semasa tahun2 pra-klinikal, terasa sungguh banyak pertolongan dan bantuan yang Allah bagi.

Saya lihat semula buku2 teks saya, alhamdulillah, Allah rezekikan saya beli dan gunakan mereke. mereka~

Sebenarnya tadi jumpa blogpost lama2 pasal persiapan temuduga JPA, ada saya tuliskan harapan dan doa. Sebenarnya, saya rasa dulu saya lebih banyak berdoa.

Ah, betapa masa yang panjang berlalu telah menghakis nilai dan kualiti saya...

dan tadi kemas2 barang dalam almari, terjumpa buku catatan. rupanya, itu buku catatan perkara positif sehari-harian, semasa saya tahun 2. blessed nya hidup waktu itu! ada to-do list, ada positive vibes setiap hari. saya ingat lagi, saya buat perkara tu sebab waktu itu bulan ramadan, semester musim panas, jadi saya nak elakkan perkara negatif so saya buat semua tu.

and believe it or not, saya paling suka dan lapang semasa summer semester. biarpun berjalan tengah panas, biarpun letih dan siangnya panjang, alhamdulillah, segalanya terasa lapang dan, blessed!

(tips utk kekuatan emotional intelligence, rekodkan 2 perkara positif setiap hari, yg anda buat atau yg terjadi pada anda... saya buat masa tu almost sepanjang summer sem. lepas cuti, dah lupa habit tu huhuhuh.)

dan yeah, sekarang saya kena bina semula habit dulu. menulis di laptop, menulis di journal, memegang pen.

saya percaya, masa saya makin berkurang atau terasa sempit kerana makhluk bernama handphone.

handphone, scrolling endlessly, semua tu memakan perancangan masa.

dan saya percaya, nak kembali ke sikap dulu yg positif, motivasi tinggi, semangat, rajin, kemas teratur, semua tu perlu baiki dengan urus masa dengan handphone.

pagi tadi bangun tanpa tengok handphone, banyakkkk kerja rumah settle. haha.

jyeah.

nak jadi surirumah, nak jadi orang yg memiliki rumah, kenalah pandai urus rumah kan? :)

jangan terlalu leka dengan kehidupan tanpa perancangan, kerana perancangan itu adalah salah satu bentuk doa dan harapan, yang kita percaya Allah dengar, dan jika perancangan itu baik untuk kita, maka Allah akan permudahkan.

semoga, 2017 ini tahun terbaik untuk perjalanan medik saya.
semoga saya berjaya grad dengan redha Allah, berkat segala usaha dan masa,
doakan, semoga makin baik di pandangan Allah,
makin taat dan kuat iman dan motivasi, biar sorang atau ramai.

peringatan utk saya:
ada hadis nabi, cakap, "ada sorang lelaki ni, dulu dia orang yg bangun malam, lalu kini dia tinggalkan bangun malam."
ka-na qi-ya-m lail, fa-ta-ra-ka qi-ya-ma-lail

menangis lah kita...dengan perkataan fataraka itu...

semoga Allah ampunkan kita.
sungguh, tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan dan keizinan Allah.
sungguh, Allah sentiasa menyambut kita...
dan sungguh, setiap yang berlaku ini adalah kebaikan...untuk disyukuri.

semoga 2017 adalah terbaik dan lebih baik daripada tahun2 sebelum ini
semoga Allah ampunkan dan permudahkan urusan saya dunia dan akhirat.

doakan!

p/s saya dah berjaya DELETE app instagram. (account blom hehehe)
dan saya bersyukur tidak aktif tweeter.
buat kalian yang masih ada saki baki iman untuk menjadi manusia cemerlang dunia akhirat, tinggalkanlah perkara lagha... biarpun pelan-pelan, asalkan berterusan.
kalau rasa selesa, tanyalah diri, HOW IS YOUR QURAN progressing? dulu berjaya baca 1 juzuk sehari, sekarang bagaimana?? hafalan? ulangan?
kalau makin berkurang, itu tanda terlalu banyak bersosial...dengan makhluk yang takkan teman masuk kubur pun sebagaimana al-Quran akan teman kita....

:')
pulanglah ke pangkal jalan.....masih ada masa

alhamdulillah.
astaghfirullah.

1 comment:

  1. Saya sendiri dah lama tak baca catatan nawwar. Catatan yang berbeza dgn catatan2 saya. Penuh ilmu dan pengalaman baru dan pastinya hampir setiap post, ada ibrah.
    Don't stop writing and always update your cloudless notions ;)

    ReplyDelete

A day to remember

- bismillah - Alhamdulillah. Lps grad, bermula lah urusan nak mohon kerja. Mula2 kena isi borang SPA, lapor diri dengan penaja, kemudian i...