Friday, December 16, 2016

Lapang

- bismillah -

A hadith narrated as below:
"Whoever makes the Hereafter his preoccupation, then Allah places freedom from want in his heart, gather his affairs, and Dunya (worldly life) comes to him despite being reluctant to do so.

And whoever makes Dunya his preoccupation, then Allah places his poverty in front of his eyes, make his affairs scattered, and nothing of the Dunya comes to him except that which has been decreed for him."
[At-tirmidhi]

As one of my friends has advised me, nothing in this world is according to our wants and needs. Sometimes, we lost because He wants to free us from false winnings. What is the point of winning when we already lose the moment we think we cant be on the losing team?

Kalau semua benda ikut kehendak manusia, huru hara jadinya dunia ni, kata sahabat saya.

Betul. Saya baru sedar. Nak sangat hidup ni ikut skrip manusia. Ah, bukankah skrip Tuhan itu lebih cantik dan meluas?

Allah tarik/kita tak dapat apa yg kita nak, sebab Allah nak bebaskan kita daripada kemahuan tu.

So what kalau tak dapat kahwin dengan orang yang kita nak?
Baik macam mana pun manusia itu, Allah takkan izin kedudukannya melebihi pergantungan dan harapan pada Allah paling tinggi dlm hati ni.

😃

Alhamdulillah. I learnt to discard one of false attachments from my life.

Tak sangka kan? Datangnya manusia sebagai ujian tanpa kita sedar kita meletakkan harapan dan cita2 padanya.

Terima kasih Tuhan, kerana menghilangkan harapan dan cerita2 palsu dalam angan ini.

No comments:

Post a Comment

A day to remember

- bismillah - Alhamdulillah. Lps grad, bermula lah urusan nak mohon kerja. Mula2 kena isi borang SPA, lapor diri dengan penaja, kemudian i...