Tuesday, December 1, 2015

I am happy for you!

- bismillah -

Suatu hari, Ahmad bawa seguni emas. Dia terlalu gembira hingga seguni emas itu rasa ringan bagai kapas. 

Dia singgah ke rumah Dolah. Dolah ialah tokay emas. Dia ada 40x ganda lebih banyak guni daripada Ahmad. 
Teka reaksi Dolah kepada Ahmad?

Kemudian, Ahmad singgah rumah Tipah. Tipah ini mami jarum, iaitu orang yang suka pakai barang kemas dan apa saja yang emas. Teka apa reaksi Tipah?

Balik dari rumah Tipah, Ahmad terserempak dengan Ali. Ali baru kalah judi. Teka apa reaksi Ali?

Dan akhirnya Ahmad pulang ke rumah. Dia bertemu ahli keluarganya. Dia ceritakan semua reaksi orang yang dia pergi jumpa dan terjumpa tadi.

Dolah senyum. 
Tipah mula buat baik. 
Ali tanpa lengah memeras ugut. 

***
Apa yang kita ada, tak semua orang boleh kongsi perasaan kita. 
Orang yang ada lebih, dia mungkin pandang rendah. 
Orang yang kurang daripada kita, mungkin dia rasa nak juga, dengki. 

Itu harta benda. 
Samalah juga dengan bahagia. 

Gantikan emas dengan 'bahagia'. Siapakah Ali dan Tipah dalam kehidupan ini? Ajaibnya dengan 'bahagia', Dolah akan berubah menjadi orang yang tak akan pernah memperlekehkan orang lain. 

Kerana,
Bila kita dah ada bahagia dalam hati, kita akan bahagia dengan kebahagiaan orang lain. Tiada apa yang perlu dicemburui. 

Itulah kisah hari ini. Seorang rakan groupmate lama datang dan dekati saya. 
"Awak! Ingat tak dulu saya selalu dapat markah rendah?"
"Ya...kenapa?" Saya membalas tercengang. Muka dia nampak berseri. 
"Tahun ni saya dah dapat markah tinggi!" Dia sebutkan nilai markah exam yang dia dapat. 
"Wow! Ma shaa Allah!" Tak tahu nak puji apa dah. Kalau perempuan boleh peluk. Hehs. 
"I have done better this year. Bittaufiq. Good luck to you." And he parted good bye. 

Terfikir. 

Saya tak pernah tahu muka saya ni boleh jadi tempat dia share happiness. 

Kita tak pernah tahu apa nilai kewujudan diri ini. Senyum. Jadi, hargailah diri sendiri. :)

Dan saya rasa, bila saya rasa happy untuk dia tadi, perasaan itu lebih happy daripada waktu dapat markah sendiri. 

Tak rugi pun untuk bahagia. 

Cuba bayang kalau saya bersikap Tipah dan Ali? 
Pasti kawan tadi kecewa.....

No comments:

Post a Comment

Overnight changes

- bismillah - When i left malaysia for my study in jordan 6 years ago, i have nothing in my mind to worry for, except that it maybe the las...