Tuesday, October 20, 2015

senja irbid

- bismillah -

Alhamdulillah. 
Kelas 9 pagi hingga 12.30 tgh hari. Keluar sejam awal dan pulang sejam lewat. Lebih kurang. 

Makan tengah hari. Solat zuhur. Study. Tidur. 
4 lebih. Bangun. Solat asar. Masak untuk makan malam serumah. 
6 pm. Keluar rumah sebelum maghrib (6.15pm). 

Saya rasa saya tengah emosi tak stabil. Sambil masak pun sedih. Hampir nak menangis. Dalam kelas okay, tapi perjalanan pergi dan balik mula rasa tak happy. Stress kah saya? Oh ya, exam lagi dua hari. Huhu. 

So, menapak la saya ke masjid untuk solat maghrib. Ada urusan di tempat lain, singgah ke masjid. Jika sengaja mahu ke masjid, elok lagi solat di rumah. Terpulang pada situasi masing2.

Berjalan. Rasa hanya kuasa Tuhan yang menggerakkan langkah. Saya sungguh rasa kosong di tiup angin. 

Saya jalan hanya tunduk bawah. Bukan alim atau warak, tapi sungguh tak ada semangat. Entah kenapa hati ini rasa kosong dan memberontak untuk diisi. 

Ada dua orang akhowat jalan depan saya. Mereka juga sedang berjalan ke masjid. Saya tidak menegur mereka dan membiarkan mereka jalan ke depan. Seketika, azan pun berkumandang. Usai azan, saya mengangkat tangan membaca doa selepas azan, doa memohon maqam mahmudah kepada Nabi, moga nanti di akhirat Nabi memberikan syafaat kpd umatnya ini, dengan izin Allah. Sebak. Dalam sedih dan murung tanpa sebab ini, hati masih teringat bahawa fokusnya adalah syurga. Air mata hampir menitis, tetapi tiba2 saja kawan yang berjalan di depan tadi menegur mesra. Dia sedang menunggu di pintu masjid. Tersenyum kepadanya, membalas tanya khabar, dan air mata itu hilang tidak sempat mengalir. 

Dan dengan takdir Tuhan, dalam solat maghrib itu tadi imam membaca surah fussilat ayat 30-35. Saya tahu ayat tu walaupun tak hafal. Saya pernah baca maknanya. Serta merta, saya mengaku dan percaya bahawa Allah maha dekat kepada setiap hamba yang mencari-Nya. 
(Bacalah maknanya). 

Alhamdulillah. 

Tiada daya dan kekuatan, melainkan dengan pertolongan Allah. 

Semakin saya isi hidup dan hati dengan dunia, semakin hazan dan khauf (sedih dan takut) itu mendominasi pemikiran. 

Setakat sekarang, saya sedang mencari punca kepada emosi tak stabil ini. Mungkin soal jodoh. Saya belum pandai mendidik hati dan peribadi. Jika tidak tentu saya tak jadi macam ni. 

Moga Allah permudah urusan jodoh saya. Doakan yang terbaik. 
:)

No comments:

Post a Comment

Random dreams

- bismillah - Alhamdulillah. Allah izin masuk ke tahun baru hijrah. To cut short, here is my list of dreams yang worth dreaming...nak capa...