Friday, October 16, 2015

allergic bronchitis

- bismillah -

sudah hampir 3 minggu saya batuk2. demam datang dan pergi. demam pun tak kuat sangat. diagnosis??

err. doktor cakap ni allergic bronchitis. (bronchitis - batuk2 berkahak)
cumanya, bukan sebab bacteria atau virus, tapi reaksi dari badan sendiri yang menghasilkan kahak dan demam2. sebab saya memang ada allergy, history of sinusitis and dah tentu allergc rhinits. dulu resdung, bersin2...sekarang dan melarat, resdung + batuk2 bila makan/terdedah pada benda gatal2/allergen.

kalau masih tak lega, boleh berlanjutan jadi asthma. nauzubillah.

doktor bagi inhaler. walaupun saya cakap saya tak pernah sesak nafas.

bila malam tidur tak berselimut, pagi esok akan bangun dengan batuk dan selsema. zaman sekolah, seronok sebab sakit so tak payah pergi sekolah. zaman universiti ini, tak seronok sebab sakit dan tak boleh fokus dalam kelas! kelas tetap tak boleh ponteng, rugi dan susah nak cover nanti.

samalah macam kerja nanti. walaupun diri sakit, kena pergi kerja juga (selagi tak membahayakan pesakit la huhu)

so, lungs saya sensitif pada sejuk, asap rokok, makanan yg awet (pekasam, ikan bilis etc) dan to be discovered.
musim sejuk bakal datang, terlalu ramai penduduk tempatan di sini merokok (dlm bas aircond, dlm hospital pun  merokok!!!)
kalau jalan balik ke rumah waktu malam, pagi esok mesti semput dan batuk2.
dan saya baru perasan, kalau saya jalan laju/lari mesti akan batuk2...ingatkan biasa.

hurm. kalau doktor bekalkan inhaler utk emergency shortness of breath, tu maknanya peringatan juga pada saya...saya bakal berdepan saat nafas terhenti bila2 masa.........
dah ada 'bekal' untuk satu hari di mana semua ini terhenti?
T_T

moga Tuhan terus menjaga saya atas perkara yang saya mampu kawal dan di luar kawalan. :')

kalau pneumonia/viral, cepat je lega batuk2 ni. makan antibiotic, rest dan minum banyak air, lega.
kalau allergy/autoimmune macam ni, hanya Tuhan saja yang tahu bila dia nak lega. dia boleh hilang dan kembali.

dont worry. it can be controlled in shaa Allah. i am positive!

No comments:

Post a Comment

Bila kita akan kembali

Hanya pada Allah tempat kita bergantung. Jika ditakdirkan kita hilang segalanya dalam dunia ini, atau kita yang menghilang, maka harta duni...