Tuesday, September 8, 2015

Tengala bendang

- bismillah -

Balik dari ambik mak balik kerja, ada traktor depan umah! Dok tengala bendang. Excited sebab dah lama tak nampak. Balik rumah pun sekejap2 saja. 

Tiba2 rasa sayu. Mungkin ini kali terakhir? Nak balik pulak entah bila, kalau balik pun sekejap saja..huhu. 

Orang sekeliling mungkin sudah sebati, tapi buat saya yang beberapa tahun sekali baru jumpa proses bajak / tenggala sawah padi ni, sangatlah teruja. Waktu ni, bunyi traktor teran2 haha. tadi tengok ada burung-burung terbang ikut belakang traktor. Tanah sawah yang tinggal tunggul padi kini dah jadi lembik berlumpur. Selut. Kemudian lepas dua-tiga hari mak kata akan naiklah bau legend, nostalgia anak desa, bau selut bendang!

Dunia! Tak habis2 meruntun membuatku teruja. 

Dalam beberapa tahun akan datang, tanah sawah depan umah saya akan didirikan taman perumahan. Cuma sekarang tuan tanah masih tanam padi. Sedih kan bila suatu hari nanti balik kampung dan hanya nampak pemandangan belakang rumah orang? :(

I am secretly wishing yang tanah depan umah tu dikekalkan jadi tanah sawah padi. Amiin. 

Farhana, dunia ini bukan untuk mendiami di hatimu selamanya. *kesat air mata* moga Allah ampunkan attachment ini. Sungguh aku berterima kasih kepada Tuhan yang menulis setting hidupku di kampung penuh syahdu!

No comments:

Post a Comment

A day to remember

- bismillah - Alhamdulillah. Lps grad, bermula lah urusan nak mohon kerja. Mula2 kena isi borang SPA, lapor diri dengan penaja, kemudian i...