Saturday, September 12, 2015

bagai ikan terkeluar dari air (a fish out of water)

- bismillah -

si A nak skrip kehidupan si B, si B rasa nak skrip kehidupan C, dan begitulah kitaran manusia yang tak pause dan ponder, hidup ini sudah terbaik skripnya buat masing2.

lepas bayi, jadi kanak2, jadi dewasa, kemudian tua. tangga dan stage kehidupan yang harus ditempuh dengan skrip sendiri, kerana hidup ini unik, tak sama dengan orang lain. nasib (fate) kita tak sama.
ada orang lepas sekolah, kerja. lepas kerja, kahwin. lepas kahwin dapat anak.
ada orang lain pula lenggok perjalanan hidupnya.

kadang, kita kena rasa, hidup ini sepenuhnya berjalan atas perancangan Tuhan, bukan kuasa pilihan kita semata2, apatah lagi manusia lain yang membuat penentuan.

tiada istilah hidup ini perlu ikut sekian2 skrip.

hidayah dan taufik, membuahkan amal soleh. kalau perkahwinan itu amal soleh, hidayah nya datang dalam bentuk kesediaan kita dan taufiknya datang dalam bentuk persediaan kita.
dan banyak lagi hidayah dan taufik yang Allah boleh hadirkan.

fuh.

sepanjang perjalanan menuju garis penamat, iaitu akhirat, hati perlu celik, berhati2 dan meletakkan sepenuh pengharapan kepada Tuhan, moga sepanjang jalan dan pengakhiran nanti moga baik2 saja.

Allah letak aku di jalan ini, supaya aku tempuhinya, supaya aku lalui dan gagahkan juga hati utk sampai ke penamat. jika sakit ditengah jalan, perlu berusaha sembuh utk teruskan ke penamat. jika terlalu bahagia di tengah jalan, perlu kuatkan hati untuk berlalu sebab destinasi masih belum dijejaki.

"aku tak tahu kenapa aku di sesuatu tempat ini, melainkan Tuhan membawa aku ke mari"....dengan izin-Nya..

hari ni 12 september, aku buat perancangan yang aku akan berada di atas awan, terbang semula ke jordan. dan rupanya Allah bawa aku ke tempat lain. ke sebuah gerbang.

aku mengaku aku gementar. tapi ibu dan ayah tak pernah memperkecilkan semangat aku. melangkah di persimpangan jalan ini, aku harus percaya dan yakin diri, walau apapun yang akan muncul di hari depan, aku harus sedar bahawa Tuhan tidak pernah biarkan aku keseorangan selagi aku mengharapkan rahmat dan kasih sayang-Nya.

Tuhan, beri aku kekuatan.

tadi saya pergi satu tempat. dan saya rasa sangat asing. betulke aku di sini? orang lain datang dengan matlamat yang jelas, aku datang membawa diri. aku mengaku aku rasa terasing, tapi aku pujuk hati, Allah pilih aku untuk situasi ini, dan situasi ini situasi terbaik. moga2. khauf dan raja' hanya pada Tuhan.

doakan.

dan bila aku temui sesuatu kekurangan itu, baru aku sedar, aku telah merasai segenap kelebihan. kerana jika tidak mengenal baik, maka tidak akan pernah tahu apa itu buruk...

lup dup.

No comments:

Post a Comment

Catatan ramadan 1438H #4

- bismillah - So, right there in front of the kaabah i was standing as a poor girl. No phone, no money, nothing. I only had a bottle of zam...