Sunday, August 16, 2015

#1 be humble

- bismillah -

Hari ni sekali lagi burung kat luar rumah kejutkan bangun subuh, membuatkan aku sedar yang aku masih di kampung, masih di bilik kesayangan. Bilik yang banyak berkongsi rasa dan segala jatuh bangunku. 

Semua ini pinjaman dari Tuhan. Sekelip mata, akan kembali kepada-Nya juga. Jika aku rasa aku ada banyak, maka ada orang lain yang ada lebih dari aku. Jika aku rasa aku kekurangan, maka ada orang yang lebih kekurangan daripada aku. 

Kaya atau miskin, rendah diri itu penting. Jangan meninggi diri. Jika kita tak mampu jadi humble, kita akan benci pada kemiskinan. Bukankah itu sifat yang diapi2kan oleh syaitan? Jangan benci orang miskin dan kekurangan. 

Aku pernah naik bas, dan duduk sebelah anak kecil yang aku tahu dia tak mandi untuk beberapa tempoh. Aku mengaku, kalau lah aku dilupakan untuk ingat anjuran Quran supaya mengasihi anak yatim dan fakir miskin, dan doa Nabi yang meminta pada Tuhan untuk dianugerahkan rasa kasih kepada orang miskin, maka aku pasti akan menyombongkan diri dan memandang rendah kepada anak itu. Nauzubillahi min zalik. 

Be humble. 

Jika si miskin/kekurangan, mungkin diuji dengan kekayaan/kelebihan orang sekeliling. Anak sedara kita hebat, anak sendiri kaya, mak ayah kerja besar, apa saja yang kita rasa kita ada kelebihan, janganlah jadikan itu sebagai tiket untuk kita meninggi diri. Jadilah rendah diri, siapa tahu di akhirat nanti kita ditinggikan?

Enggang sama enggang, pipit sama pipit. 

Sombong dan tinggi diri itu akan hinggap pada semua. Kaya atau miskin, kalau tiada sifat humble, segalanya nampak rendah. Seorang anak bandar yang kaya tidak akan mampu hidup sederhana dan kekurangan di kampung jika tiada sifat merendah diri. Apatah lagi menantu yang asalnya orang luar daripada keluarga. 

Miskin kah dia, kayakah dia, carilah sifat humble dalam dirinya. 

No comments:

Post a Comment

Catatan ramadan 1438H #4

- bismillah - So, right there in front of the kaabah i was standing as a poor girl. No phone, no money, nothing. I only had a bottle of zam...