Friday, June 19, 2015

Catatan Ramadhan 1436H #2

- bismillah -

Masih hari pertama. Alhamdulillah. 

Pagi, waktu keluar rumah pergi kelas, saya terserempak seekor anjing liar. Hihu. Dah la lewat. Dia terkejut saya, saya terkejut dia. Dia siap terlompat ke belakang. 

Jantung dah laju. Kalau aku lari, sah sah kena kejar. Nak stay tak bergerak, serah diri namanya tu. Undur ke belakang, pelan-pelan, make it steady, lalalala, jangan gelabah....

Lintas jalan masuk simpang lain pun tak tengok kereta dah, tengok anjing tu ikut ke tak. 

Orang kata, kalau takut, dia tahu dan kejar.

Alhamdulillah. Allah lindung. Sumpah tak terjangka what will happen kalau anjing tu datang gigit ke apa ke. Nauzubillah min dzalik. Kena gigit kucing pun dah T_T. 

Berkat rahmat Allah, Allah izin masih selamat. Allah. Segala puji hanya bagi Allah. Sebaik2 pelindung. Sebaik2 yang maha Mengetahui. 

Jadi, balik tarawih saya minta tolong kawan murakibkan. Sebab kalau saya masih berdegil, makanya saya tidak mensyukuri nikmat keselamatan yang Allah izinkan. Allah. Lain perasaannya jalan sorang pada malam sebelumnya dengan malam balik ada teman. Alhamdulillah. Allah sebaik2 penjaga dan pelindung. 

Tadi dalam perjalanan ke masjid, budak2 baling mercun tengah jalan.
Grr. Marah pun ada. Tapi, ingatkan diri, nak buat baik pun bukan jaminan kau akan mudah2 dapat, melainkan dengan izin Tuhan. 
Manusia takkan terlepas daripada ujian. 
Tadi mercun bola kot. 
Semalam mercun yang gerak2 pusing2 atas jalan. Lagi scary. 
Hari ni, ada pakcik yang marah budak2 tu. Jangan kacau laluan saya. 
Alhamdulillah. 
Kalau pakcik tu tak muncul, saya dah ready nak sembur air mineral di tangan pada mereka. Hehs. 

Brutal plak. Pagi jumpa anjing, anjing terkejut. Huhu. 

Apa2pun, saya kena sentiasa ingatkan diri, bahawa segala upaya dan kekuatan datangnya dari Allah. Saya hanya insan yang Allah peringatkan berkali2 supaya terus memohon rahmat dan penjagaan-Nya. Terus memohon perlindungan-Nya. 
Jangan bongkak. Jangan rasa selamat dan berjaya sebab diri sendiri, tidak, melainkan dengan hidayah dan taufiq dari Allah. 

Tiada tempat yang selamat,
Tiada jaminan hidup akan sempurna,
Apa2 saja boleh berlaku,
Bahaya boleh muncul di mana-mana,
Tiada jaminan rehatnya waspada,
Melainkan dari Allah sahaja....

Hasbuna Allahu nikmal wakeel
Cukuplah Allah sebagai sebaik2 penolong kita semua...

Sabar. 
Allah sentiasa dekat. 
Allah sentiasa melindungi. 

No comments:

Post a Comment

Bila kita akan kembali

Hanya pada Allah tempat kita bergantung. Jika ditakdirkan kita hilang segalanya dalam dunia ini, atau kita yang menghilang, maka harta duni...