Friday, January 2, 2015

Surah al-insan

- bismillah -

Tadi usrah, tumpang usrah orang, baca surah al-insan. Ada rakan yang familiar, ada yang dah hafal, ada yang baru kenal surah itu. 

Above all, alhamdulillah. I remember my memory with surah insan. Peneman sewaktu malam sebelum spm paper bm. Waktu tu rasa congested sangat. I just dont know what to study! Belek2 buku karangan. Belek buku rumusan. Buku tatabahasa. Tiba-tiba rasa banyak pula kena study. Jenguk majalah dewan siswa. Fuh. Rasa stress. Heh. Bukan study last minute, tapi baru sedar banyak juga kena check balik / revise untuk exam esoknya. 

Gelabah. 

And study sambil pasang bacaan surah al-insan. Alhamdulillah. 

Sesungguhnya Kami menurunkan al-Quran kepada kamu secara berangsur-angsur. 
Maka bersabarlah dengan peraturan Tuhanmu dan bertasbihlah kepada-Nya. 

Sabar, pelan-pelan, bertasbih. 
Just do it. No matter how long the process is. 

Keys untuk kejayaan. In shaa Allah. 

Point kedua yang bincang, pasal bagi makan kepada orang miskin. Kenapa makanan? Kenapa bukan perkataan lain? Duit ke, pakaian ke...

Sebab pada masa bilakah dan siapakah yang tak perlu makanan?? :)

Kalam Allah untuk seluruh alam. Untuk umat nabi Muhammad, hingga hari kiamat. 

Jom bina iman!
Selamat buka surah al-insan ^^

P/s suatu hari, ayah balik dari masjid solat jemaah. Dia belek surah al-insan. Dia baca berlagu. Sebab ada imam suka baca surah ni, kalau saya tak salah ingatlah. Sejak tu selalu dengar ayah mumbling surah ni. Terima kasih ayah. Adik pun suka surah ni. :)

No comments:

Post a Comment

Bila kita akan kembali

Hanya pada Allah tempat kita bergantung. Jika ditakdirkan kita hilang segalanya dalam dunia ini, atau kita yang menghilang, maka harta duni...