Friday, February 28, 2014

marah berasap telinga

- bismillah -

ada pemandu teksi minta tambang lebih dari sepatutnya. terlalu banyak perkara buruk nak tulis pasal dia, so saya proceed je lah lepas episod bayar.

tutup pintu kuat2 then langkah masuk ke dewan kindi.
di situ ada program malaysian day. saya sampai orang tengah berforum, lewat jadi dah lama dah start.

nampak ada surau tulis 'surau perempuan' (dalam bahasa arab), terus saya masuk. tak masuk ke dewan utama.
"nak buat apa sini?" kawan saya yang datang sama2 tanya.
"pergilah masuk dulu, nak tenangkan diri jap." saya jawab padanya, sebab masa tu rasa dah betul2 nak meletup.

saya pilih satu corner yang tak ada orang dan buat lah apa yang saya nak buat dalam surau.
tiba2 dua tiga orang datang solat di sebelah kiri kanan.
marah pulak rasa ganggu privasi.

lama juga dalam tu, buat projek menenangkan diri saya.
yang pasti, telinga saya rasa panas.
sebab marah tu nak keluar tapi tertahan-tahan.
tak pernah saya rasa marah sampai panas telinga.

masyaAllah.
masa tu Allah ingatkan semula, pasal kisah Nabi ketika disakiti oleh penduduk Taif.
Nabi dibaling batu, hinggakan Jibril datang tanya pada Nabi, kalau nak dia hempap bukit Uhud ke atas penduduk2 jahat tu pun dia boleh buat je.

dan saya terfikir, kalau ada satu kuasa datang offer, 'aku kasi eksiden itu mamat, kau nak?' dah tentu saya angguk laju2.

tapi tengok semula akhlak nabi. Nabi halang jibril daripada berbuat demikian. Nabi maafkan dan sabar dengan penolakan dakwah penduduk Taif, tapi Nabi doa moga anak2 generasi mereka akan sebarkan islam di situ. dan alhamdulillah Allah makbulkan doa nabi, maka anak2 mereka yang jahat itu pula menjadi baik, (dan mereka menjadi ibu bapa kepada orang yang baik. haihla.)

mulianya akhlak nabi.

kalau ada manusia cari pasal dengan kita, nak saja hati ni minta orang itu dibenamkan terus ke dalam tanah.
dan apa2 saja yang negatif semua rasa nak doa tuju pada dia.

Allah.

berasap, berasap. bara yang syaitan lemparkan untuk memarakkan api marah.

"apabila kamu marah waktu berdiri, duduk lah.." pesan nabi. cari penyejuk. ingat Allah banyak2.

setelah 4 keping tisu 3-helai habis, saya rasa bahang di telinga dah hilang.
mata pedih sikit, hidung dah ringan, saya langkah keluar dari surau.

masuk ke dewan utama.
masyaAllah. sejuk hati. ustaz Anhar sedang bagi talk.
alhamdulillah, walaupun meletup dan tak pandai nak calm down, tak pandai nak sabar bila masalah timbul, Allah masih izinkan kaki ini melangkah masuk ke taman syurga (majlis ilmu). padahal majlis forum dah mula lebih dari sejam agaknya.

rahmat Allah sangat luas.

tiba waktu asar, saya kembali ke surau. surau lelaki dan perempuan ada di sebelah2.
rupa2nya di pintu surau lelaki (tulisan arab), ditulis tag 'surau akhawat' (bahasa melayu) oleh ajk organiser. vice versa.
dan saya nampak surau yang saya masuk awal tadi....ada orang lelaki masuk ke dalamnya.

OMG. lawak of the day. :)
itulah marah sangat, surau lelaki dengan surau perempuan pun dah main belah masuk tak kira mana satu yg ajk tetapkan.

ketenangan itu dari Allah. lawak pun Allah yang letak dalam hidup.

keep calm and pray. jangan cakap buruk.

No comments:

Post a Comment

Bila kita akan kembali

Hanya pada Allah tempat kita bergantung. Jika ditakdirkan kita hilang segalanya dalam dunia ini, atau kita yang menghilang, maka harta duni...