Skip to main content

Posts

Showing posts from November, 2013

doa tahajud

- bismillah -

“O Allah! All praise belongs to You;  You are the Custodian of the Heavens and Earth and all that is therein. And all praise belongs to You;  You are the lighter of the Heavens and the Earth and all that is therein. And all praise belongs to You;  You are the Sovereign of the Heavens and the Earth and all that is therein. And all praise belongs to You; 
You are the Truth; Your Promise is the truth; meeting Your (in the Hereafter) is true;  Your Speech is true; Jannah is true; the Fire is true;  the Prophets are true; Muhammad (sallallahu alaihi wa-sallam) is true; and the Hour (of Doom) is true. 
O Allah! I submit myself to You, believe in You, rely on You, turn to You, fight for You, and invoke You.  So forgive what I have done in the past or will do in the future, what I hide or declare, and what you know better than me (of what I did).  You are the One, Who brings (some people) forward, and moves back (the others).  There is no (true) god except You, and there is no (god) than …

sejuk mata berserta taqwa, mana ada asing2

- bismillah -
"Ya Tuhan kami, kurniakan kepada kami pasangan dan zuriat-zuriat sebagai penyejuk mata...." dan manusia lupa sambungan doa ini. 
Tak ada taqwa, takut pada Allah, mudah saja setiap tindakannya mengecewakan, menyakitkan, membebankan.Padahal hadirnya pasangan dan anak2 adalah sebagai wasilah (perantara) kerehatan, kegembiraan, pengharapan, kesembuhan. 
"...dan jadikan kami sebagai pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa." Ini sambungan doa penuhnya. Bukan saja minta Allah bina rasa takut dan taat pada Allah, tapi doa minta kita dijadikan sebagai pemimpin bagi orang yang taat dan takut pada Allah. MasyaAllah, bukan kah lapang hidup dalam masyarakat yang begitu? Keluarga yang buat apa Allah suruh, tinggal apa Allah larang. 
Apabila sudah memperoleh jalan halal, bukan tanda perlu berehat dari bisikan syaitan yang sentiasa memperindah segala yang bukan halal dan tidak berpahala.
- feeling geram

Sambung belajar (?)

- bismillah -Berpijak di bumi nyata.
Bagaimana agaknya nanti mahu meneruskan master/phd? Kalau sekarang peringkat ijazah pun rasa nak habis cepat. Agaknya, i have to build a plan on how to proceed with postgraduate studies, ambil kira perspektif berkerja dan berkeluarga (i have planned one, but as bujangss.)Some of my friends are getting married anyway. They keep giving hints, and even if some of them try to hide but :/ all their photos and status updates on facebook speak their minds alike; marriage.
Dont start. Cut it out. (The pic attached is my university building. it was the arts of a japanese architecture company, full of fountains and green parks in every square between buildings blocks. What shown here is only the posterior windows :p)I envy those who managed to further their studies very well. 
In terms that they can study what they want to, without worries about not getting jobs afterwards, ignoring the community's perception, as long as they enjoy what they are learni…
- bismillah -

hidup ni kena bijak, berani dan tahu pergantungan pada Allah tu paling kukuh.

janganlah cakap diorang penting diri, just that, have to move alone.

:) never alone, Allah akan hantar peneman yang menenangkan hati.
***teringat di klia, jumpa keluarga kak hani. masyaAllah, unexpected gift Allah izin to be with them sambil tunggu boarding :')

insyaAllah kullu kheir.

tawakal. percaya, takkan jadi yang baik melainkan semuanya Allah dah tetapkan, dan takkan jadi yang buruk melainkan itu Allah dah tetapkan. Allah sebaik2 pelindung.

off to dxb in 2 months time insyaAllah :)
moga Allah mudahkan. moga Allah izin yang terbaik.

jadual harian, sibuk, toleransi

- bismillah -

Ahad, Selasa, Khamis
10.15 am - keluar rumah, naik bas ke university
11.15 am - 2.15 pm : 3 kuliah di university
7.00 pm - 8.00 pm : kelas private (bahasa arab)

Isnin
10.15 am - keluar rumah, naik bas ke university
11.15 am - 2.15 pm : 3 kuliah di university
5.00 pm - 6.30 pm : kelas quran
Rabu 10.15 am - keluar rumah, naik bas ke university
11.15 am - 2.15 pm : 3 kuliah di university
6.00 pm - 7.30 pm : kelas quran
Jumaat (cuti) 10.00 am - 11.30 am : kelas quran 2.30 pm - 4.00 pm : slot pintar (usrah persatuan) -sekali sekala 3.00 pm - 4.45pm : sekolah fiqh perubatan -sekali sekala
Sabtu (cuti) private study time
Waktu solat sekarang (average) 6.00pm - maghrib 7.15pm - isya' *** ini jadual tetap saya hari-hari. hari-hari keluar rumah. moga bukan pembuka fitnah (ujian). jadi, bila ada pihak nak tambah aktiviti hidup saya, banyaklah songeh akan saya bagi.
usrah, kelas akademik, meetings, nadwah dan lain-lain macam lagi aktiviti ilmiah, kalau tak tanya saya, memang ak…