Thursday, August 8, 2013

hari raya aidilfitri di jordan

- bismillah -

alhamdulillah. 1 syawal menjelma lagi. :)

selamat hari raya!

p/s gambar? fb sudahh. tu pun jenuh melawan diri supaya tak upload. haish.
***
saya tak balik malaysia.
krik.

so, raya sendiri, kena fikir cara nak raya.

kemas rumah lawa2, beli hiasan baru, masak lauk untuk hari raya.
dah macam mak-mak!

sedia baju raya (mak poskan dari malaysia ;'), basuh, iron....
which before ni orang lain buatkan untuk saya.

T_T sangatlah pampered masa kat rumah dulu!
bangun pagi paling lambat, mandi lama2, makan ketupat, ambil gambar, keluar pergi beraya.
itulah raya saya di malaysia.

kat sini, dari petang 29 ramadan mula masak rendang. tengah harinya sebelum tu keluar beli ayam dengan daging dan bahan2 masak lain.
lepas dah masak rendang, tak masak untuk menu berbuka, kitorang serumah keluar pergi popeye makan ayam goreng. time ni rasa sangat carefree dan bujang kembali ;P
"malam raya di fast food restaurant"

adeh.

malam raya, ready rumah untuk sahabat2 datang takbir. potong2 puding yang kawan saya buat, hidangkan.
pukul 10 lebih baru diorang sampai. mata dah mengantukss.

lepas diorang dah balik, iron baju 4 pasang. uhuks. tambah tudung 3 helai. err bukan semuanya milik saya.
krikk.
dah jenis cerewet dan tak suka buat cincai, sampai pukul 2 pagi lebih saya iron. iron baju buka semua kelim. hehe tu cara kakak & ayah saya ajar bila baju baru.
buka takbir di youtube tak nak bagi sia-sia berdiri.
sambil doa malam raya, Allah bagilah hikmah berdiri lama ni. mana tahu Allah nak latih jadi surgeon. amiin.

heh. habis iron, tengok jam rupanya malaysia dah siang!
skyppeeee!

memang hajat saya nak skype pagi-pagi raya. alhamdulillah.
rasa macam dah ada dekat rumah,
suasana mak & ayah di dapur, kakak iron baju, abang bukak lemang. abang ipar siap2 nak pergi masjid, alya masih tidur di katil, kak ipar sedang baca quran di biliknya :D
masyaAllah.

tidur dengan senang hati lepas tu. :)

esoknya, "farhana, bangun...! orang dah solat raya dah..." (saya bukan dalam fatrah bersolat)
beratnya mata bila tidur beberapa minit sebelum azan subuh (pukul 3 lebih dah)
pukul 7, ok lah tu 3 jam tidur.

keh keh.
rutin sama, bangun lambat, mandi lama2, siap, keluar makan ketupat.
alhamdulillah.
this is my raya!

tunggu sahabat2 dua orang datang, lepas makan2 kitorang berombongan keluar pergi beraya.
before that, agenda bergambar. macam bukan kanak-kanak medik, ambik gambar self-timer 10 shots yang berturut-turut tu. alhamdulillah dslr menjadi setting-nya \(^_^)/

pergi open house 2 buah, satunya tak expect ada lain jantina. err mode tukar semula semua orang jadi kanak-kanak medik. err.

raya ni, bawa mineral water sebotol. sebab tak nak minum air manis. saya mudah demam kalau tak cukup minum air kosong.
tapi ramadan hari tu tak da demam-demam sakit apa pun! alhamdulillah alhamdulillah. ramadan yang sangat tenang dan indah.

rumah pertama, tak makan apa2, sebab dah kenyang makan di rumah sendiri. adehh.
rumah kedua, makan biskut je. orang lain makan nasi minyak, rendang, ketupat, ayam masak merah bagai. aiyoo what happen pulak bila farhana hilang appetite nih?

menjelang zohor, balik semula ke rumah. orang lain berehat. saya tak tidur walaupun dah tersengguk-sengguk. edit gambar raya family di malaysia dengan edit gambar sendiri.

tapi apakan daya, tidur juga macam orang lain.

terjaga dari tidur dengan sakit perut. huu. angingg. makan kentang banyak di popeye semalam! *baru ingat bila tulis ni -.-

hurm. terlepas 2 buah rumah lagi, orang lain keluar semula sambung beraya.

malam nanti akan ada jemputan akhowat ramai2 datang rumah.
kitorang jamu rojak ayam ^^
insyaAllah.

so, this is my raya! apparently sama macam di malaysia, cuma tambah memasak dan fikir lebih sikit.
jika sebelum ni pampered, manja, kali ni pun sama je. heh.

nampak quran tadi. rindu.
moga orang lain yang boleh baca juga merinduinya.

***
kisah ramadan saya, lebih indah dan kurang pampered macam ni.
asar mampu bersolat di tempat yang saya suka, isyak & tarawikh juga sama. Allah permudahkan semuanya alhamdulillah.
paling indah, study saya lebih banyak dan lebih ringan di hati.

dan saya minta doa, Allah, happy-kan mak di hari raya :)
sebab pergi intec 3 bulan dulu pun mak loss appetite sampai turun 5kg.
dekat airport masa datang jordan mak selalu sebak.
ni pulak hari raya!
hanya Allah mampu happy-kan mak.
hehe.

alhamdulillah, kakak send gambar-gambar raya.
masa skype pun mak happy!
gambar raya pun mak banyak senyum!
alhamdulillah :) :) :)

moga kita semua sentiasa dalam rahmat Allah.
:)

tazkiyatun nafs, penyucian jiwa, best bila kita tahu Allah sentiasa tengok apa kita buat, tahu apa yang jadi ni semua Allah bagi.
tersepak pintu masa beraya, terus teringat semula niat apa datang beraya, refresh. kurangkan gelak2.
tumpah air, lagilah rasa Allah tegur untuk sentiasa jaga niat dan amal.
jaga diri supaya tiada apa2 sia melainkan semuanya untuk memberatkan timbangan.

moga Allah terima amal kita semua.

selamat hari raya aidilfitri.
maafkan salah silap saya.
especially ahli-ahli rumah yang kenal saya luar dan dalam walaupun tak sepenuhnya. kehs.

assalamualaikum. baii.
(mode kanak2 medik semula.)

:D

No comments:

Post a Comment

Perempuan berkalung serban

- bismillah - Because i believe marriage is about growing each other's potential, Creating independence over dependence, Tolerance, p...