Sunday, August 11, 2013

doa dan aim

- bismillah -

sabar lah sabar.

رَبِّ إِنّى‏ أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لى بِهِ عِلْمٌ، وَإِنْ لا تَغْفِرْ لى وَتَرْحَمْنى أَكُنْ مِنَ الْخاسِرينَ
“Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari memohon kepada Engkau sesuatu yang aku tiada mengetahui (hakikat)nya. Dan sekiranya Engkau tidak memberi ampun kepadaku, dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku, niscaya aku akan termasuk orang-orang yang merugi.”
[hud:47]

nabi nuh pernah berdoa, Allah, aku mohon ampun atas doa yang aku tak tahu.
sebab dia nak anaknya selamat dari banjir besar, sedangkan ketentuan Allah kata anaknya akan tenggelam. Allah jelaskan padanya, no matter what, itulah balasannya sebab dia tidak melakukan amal soleh.
kalau nabi nuh masih lagi minta doa supaya anaknya selamat, itu dah melanggar / seolah nak minta ubah ketentuan Allah, dan nabi tak akan buat benda tu jadi itulah dia minta ampun kalau ada dia ter-berdoa untuk perkara yang salah. dan rahmat Allah akan pelihara kita daripada minta benda yang tak patut.
(ini bukan tafsiran yang tepat tapi saya tak tahu nak tulis macam mana. sila cari sumber yang lebih tepat dan betulkan kalau ada salah.)

kadang kita nak sangat sampai hari-hari tak tinggalkan doa tu.
sampai terlupa, mungkin benda yang kita nak tu tak baik untuk kita, mungkin ada yang lebih baik.
kalau kita nak sangat, doa sangat2 tanpa ada rasa berserah dan tawakal, kalau tup tiba2 dapat macam mana sedangkan benda tu tak baik untuk kita.

sabar lah sabar.

doa bersungguh-sungguh, tapi pada masa yang sama tawakkal dan terima apa yang Allah bagi.
kalau baik, Allah takkan lengahkan. kalau bukan masa sekarang baiknya, nanti bila dah baik untuk kita Allah akan bagi.

sabar lah sabar.

tahun 2 sudah sampai penghujung. sabarlah sabar. sabar.
sekejap saja masanya.
sabar.

:)

ada satu komik di fb,
"kenapa tulis luahan hati di fb? kenapa bukan di tikar sejadah?"

peluh besar.
oh my blog. moga kau kecik sangat daripada sejadahku.

so, saya nak jadikan blog ni pun wadah doa, bukan sekadar waktu solat saja.

tulis di blog bukan untuk luah dan curah perasaan, tapi untuk bina dan susun semula perasaan yang berkecamuk ni. eceh. dan juga medium untuk bermalas-malasan yang ada manfaat.

daripada main game memanjang, baik saya menulis sikit kan?

***
ada satu impian.
walaupun macam tak logik, tapi saya suka dengan step by step yang Allah hadiahkan unexpectedly ke arah impian itu.
insyaAllah, keep praying for good.
walaupun seinci lagi untuk mencapainya pun, kalau Allah tak izin tak akan dapat juga.

tiada daya dan kekuatan melainkan dengan bantuan Allah.

i'll reach there with His help, if life doesnt bring me there, i'll be on a better path.

"aim for syurga, you dapat semua."

Allahuakbar.

No comments:

Post a Comment

Perempuan berkalung serban

- bismillah - Because i believe marriage is about growing each other's potential, Creating independence over dependence, Tolerance, p...