Tuesday, June 18, 2013

penat itu boleh jadi nikmat boleh jadi fitnah (ujian).

- bismillah -

penat itu boleh jadi nikmat boleh jadi fitnah (ujian).
fitnah penat ialah pada kelangsungan ibadah.
penat yang sia-sia ialah penat yang membakar perjalanan amal.
sedangkan penat yang fitrahnya terjadi kerana kerja yang Allah redha ialah penat yang membuka peluang makin bertambahnya amal.

penat yang memerlukan tidur. zzzzzzz.
- gambar google -
fitnah pada kelangsungan ibadah bagaimana?
kepenatan yang menghalang langkah ke majlis ilmu, 
kepenatan yang menjadikan manusia orang yang menangguhkan solat,
keletihan untuk melakukan tugas-tugas di rumah.
bukankah kepenatan ini merugikan?

penat itu ada, namun berdoalah sebanyak2nya
moga hidup bukan dalam kepenatan yang menjadi fitnah.
tak boleh menolak penat, "ah aku tak penat pun" itu bohong diri sendiri namanya.

tapi, sekali lagi,
penat itu ada, namun berdoalah sebanyak2nya agar dapat menghadapinya.

"Allah, kurniakan aku lisan yang sentiasa mengingati-Mu dengan zikir, hati yang tenang dan bersyukur dengan nikmat-Mu, dan tubuh badan yang sihat dan bertenaga untuk terus berada dalam ketaatan kepada-Mu" - doa ma'thurat

doa ma'thur ialah doa yang Nabi ajarkan kita supaya amalkan.
nampak tak pentingnya menguruskan penat ni? supaya dapat kekalkan ketaatan pada Allah.
kalau penat takda tenaga macam mana nak buat ibadah sebaiknya?

jadi, akuilah, kerana penat itu ada, bukan untuk dinafikan.

kita diingatkan dengan kisah Saidatina Zainab.

Anas bin Malik r.a. meriwayatkan bahwa Rasulullah masuk ke dalam masjid. Beliau melihat ada tali yang terikat antara dua tiang masjid, kemudian baginda bertanya, "Untuk apa tali ini?" Maka sahabat menjawab, "Ini adalah tali Zainab r.a.(isteri nabi) Bila dia letih dan mengantuk, maka dia akan bergantung kepadanya. Rasulullah saw. bersabda, "Bukalah tali ini. Hendaklah seseorang solat dalam keadaan bersemangat saja, dan bila dia letih hendaklah dia tidur." (H.R. Bukhari dan Muslim)

kerana penat itu sememangnya ada, maka menguruskan kepenatan itu penting.

Rehat.
patuhi fitrah siang untuk berjaga, malam untuk berehat, tanpa menafikan hak kelangsungan ibadah.

Dan Kami jadikan tidurmu untuk istirahat, dan Kami jadikan malam sebagai pakaian, dan Kami jadikan siang untuk mencari penghidupan” [QS. An-Nabaa’ : 9-11].

lazimnya, musim cuti atau hari minggu, kita nafikan aturan alam ini. siangnya kita tidur, malamnya berjaga tengok movie. jadi jangan tanya apakah qiyamnya di waktu lapang lebih baik atau di waktu sibuk qiyamnya lebih terjaga.

Isyak dan Subuh
apa kaitan dua solat ini dengan kepenatan?

- tidur yang tidak dikejutkan.
siapa yang kejutkan? kuasa Allah nak izin siapa saja untuk bangunkan kita. tanpa perlu dikejut pun Allah boleh bangunkan kita.

tapi kenapa kadang2 terlepas juga solat2 ini kerana terlajak tidur?
pada masa itu, kena koreksi.
tanya diri...
"aku penat kerana apa? macam mana sampai boleh tak terjaga untuk solat?"
"aku sedang menjadi munafik tanpa sedar kah?" tengok hadis bawah..

"Sesungguhnya solat yang paling berat bagi mereka yang munafik ialah solat Isyak dan solat Subuh, kalaulah mereka tahu kelebihan kedua-duanya nescaya mereka akan datang melaksanakannya meskipun dalam keadaan merangkak.” (HR Bukhari dan Muslim)

jangan jadikan diri ini mendekati sifat munafik, hanya dengan alasan..."aku penat.."

yakinlah, kalau penat kerana buat kerja yang Allah suka, rehat kita bukanlah rehat yang melalaikan hingga tertinggal ibadah.
insyaAllah Allah takkan izin kita tinggal solat kalau waktu di luar solat kita jaga sebaik2nya ikut kemampuan.
kerana janji Allah dalam al-Quran,

Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian,
kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran. - surah Al-asr

jaga iman dan amal, Allah janji manusia itu takkan rugi, takkan menjadi orang yang rugi, takkan.

penat macam mana pun, biarlah penat kerana bekerja yang Allah suka.
penat musafir sebab nak ziarah, nak tuntut ilmu, penat jalan balik dari kelas, penat hantar anak2 sekolah, penat cari nafkah, penat masak untuk keluarga, dll, semua penat ini insyaAllah tak sia-sia kalau jaga niat kerana Allah dan jaga cara pelaksanaannya. (syarat sesuatu amal dikira ibadah: niat + cara yang betul)

insyaAllah Allah takkan izin kita tinggal solat kalau waktu di luar solat kita jaga sebaik2nya ikut kemampuan.

bonus, mana tahu Allah izin bangun tahajud before masuk subuh kalau waktu lepas maghrib dah tak boleh nak celik mata (kalau isyak belum solat).
sebab selalunya kalau tidur tak solat isyak lagi, tidur tak tenang sikit. bila terjaga terus hilang mengantuk sebab tahu tak solat lagi jadi otak terus buat kerja (pergi ambil wuduk cepat solat!)
ok abaikan.

tapi awas, dosa tinggalkan solat sangat besar! jangan ambil risiko saja2 nak tangguh solat, tidur lepas maghrib. melainkan yakin boleh bangun untuk solat isyak sebelum habis waktunya... dan yakin itu ikutlah fatwa hati.

Doktor yang Kepenatan
ini perkara yang saya agak takut.

apabila sampai masanya Allah izin saya jadi doktor, moga Allah pelihara daripada kepenatan yang menjejaskan amal dan iman.
moga Quran terjaga, solat terjaga, kerja rumah terjaga, social terjaga, moga dunia dan akhirat terjaga.

sebab saya ada baca novel seorang doktor lelaki, yang kepenatannya bekerja hari2 memang ada. tapi, penatnya di-soothe-kan (penatnya hilang) bila balik rumah jumpa isteri yang setia melayannya.

ok, dia lelaki. penat doktor perempuan macam mana nak hilangkan? #eh emo.

:) hurmp. moga beroleh keluarga yang faham dan memahami.

moga Allah pelihara kita selalu.


2 comments:

  1. suka tajuk tazkirah kali ni :D

    dulu, ada skali tu sy tidur lepas maghrib. n niat nak bngun tuk solat isyak. ya Allah...liat sngguh nak bngun. tp, bila pikir x solat lg, gagah juga bngun. tp, sy stil ingat yg sy solat dlm keadaan yg x brsemangat, mengantuk. concludenya, sy assume solat sy tu x brkualiti. lepas2 tu, sy x buat dh. x mao tidur tnpa solat isyak n insya Allah..sy x kan ulang.

    bila awk mntion pasal novel, sy tringat novel islamik " denyut kasih medik" karya dr farhan hadi. novel tu best sgt! :D

    ReplyDelete
  2. baca blog dr pompuan, leh bayang tgk penat mcm mana ;p
    ....http://drmuna.wordpress.com/

    ReplyDelete

Perempuan berkalung serban

- bismillah - Because i believe marriage is about growing each other's potential, Creating independence over dependence, Tolerance, p...