Monday, April 15, 2013

pasca RS mid exam


-bismillah-

assalamualaikum.

"it is up to our mission and vision that we walk or we run."

but you can never guess about those people who just sit, neither run nor walk, it is either they have reached their goals or they have no goals at all.

be afraid to sit and relax. it's somehow resemble those with nothing to achieve.
i mean, life is always about scoring goals everyday and every time, during the ups and downs of life.

ups? - (you have reached your former goal, start building & focusing to a new one!)
downs? - (somehow comes a time when it's hard to achieve your former goal; so build new one!)

***
RS mid exam has just finished. keep scoring for goals.
alhamdulillah alaa kulli hal.

upon seeing some of my arabs colleagues after the exam, 'it's ok. they got tears flowing because they got the family here to comfort them.'
but u? no, dont.
be strong farhana. nobody is to comfort you, mechanically.

and thank u for the doas, it is indeed a calm day. bi izniLlah.
alhamdulillah. alhamdulillah. alhamdulillah :)

melangkah ke system baru, makhluk Allah yang besar, JANTUNG.
"kamu belajar sistem pernafasan, kamu baru sedar rupanya kamu sedang bernafas." - dr physio
harapnya, belajar sistem jantung ni, kita mula mendengar setiap degupan juga, yg kadang kita terlalu sibuk hingga tak pernah mendengar 'suara jantung'.

semua di langit dan di bumi bertasbih memuji Allah, tapi dalam cara yang sendiri yang kamu tak tahu bahasanya. - annur, utk lebih tepat rujuk tafsir.

bertasbihlah!

subhanAllah.
alhamdulillah.
la ilaha illa Allah.
Allahu akbar.

***
seorang kawan cakap,
"saya tak tahu kenapa saya ambil bidang medik ni. dah la susah, dan kita pun tahu kerja nanti pun bukan untuk senang lenang, tapi ntah, ambil juga bidang ini."

saya reflect diri.

"farhana ada reason?"

angguk. "reason yang sama saya cakapkan waktu interview dulu." sambil ingat balik apa yang saya ungkapkan dulu.
reason yang sama juga saya guna untuk terjun ke satu lagi bidang ilmu selain medik.
dan kini, waktu saya sedang berjalan ke mujammak tu, aku dapat apa yang aku nak.

'supaya saya selalu tak berada di comfort zone. kerana comfort zone banyak buat saya lemah dan lalai.' hanya dalam hati.
terlalu berat untuk diungkapkan sebab benda ni Allah sedang bagi waktu tu. alhamdulillah, goal supaya saya keluar dari comfort zone lama dan bina comfort zone baru makin dekat untuk dicapai!
Allah maha mendengar.

"dan belum terlambat untuk awak cari dan bina reason kenapa awak ambil medik." saya tambah.
and the rest is history.

jadi tak da sebab untuk saya rasa bad, loser.
hehh.
buat pengetahuan, exam tadi semua orang rasa tak best. kecuali orang yang Allah pilih untuk rasa best. sebab manusia rasa happy ke sedih ke tu semua sebab Allah bagi dan Allah izin.
sebab tu kena kayakan doa2 seharian pada Allah.

jom bina comfort zone baru. tipulah kalau nak hidup susah setiap masa. itu bukan manusia tu.

Allah akan kira setiap benda yang kita buat.
termasuklah kata2 waktu interview dulu.

"sapa berhijrah sebab dunia, maka hijrahnya untuk dunia." keratan hadis

setiap apa yang jadi, itu nampak macam perancangan manusia, tapi itu dari Allah.
interview, exam, graduate, tu nampak macam 'events duniawi' tapi itu boleh jadi peluang dan ruang sebagai ibadah pada Allah.

:)
alhamdulillah.

"siapa yang cari jalan menuntut ilmu, maka Allah mudahkan urusannya ke syurga."
buat yang sudah terbentang jalannya, teruskan berjalan / berlari!
buat yang masih tak nampak jalan, cari! sa-la-ka. sin-lam-kaf.

jangan 'duduk2'. jangan berhenti.
habis sangat tak da goal, pergi ambil wuduk. 10 kebajikan tu.
bukan ke goal kita sehari2 ialah nak generate pahala?

main the sims pun ada 'EXPs' nya...

moga Allah berkati. moga Allah sentiasa rezekikan kesyukuran dan ketenangan.
moga CVS ni lebih baik dan lebih diredhai persediaan dan tawakkal.
moga Allah sentiasa baiki.

Allahumma aslihlana :)

g'nite.
12.07am

8 comments:

  1. awk mmberi saya semangat dan kesedaran bhawa setiap masa kita kena scoring goal. x kira masa susah, atau masa senang. n saya tertarik dan terkesan ngan kta2 ini "supaya saya selalu tak berada dalam comfort zone. sebab comfort zone buat saya lemah dan lalai" benar kata2 awk tu :) btw, ni tahun yg ke berapa awk jd medical student?

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah Allah izin :)

    sekarang baru tahun 2 :)
    doakan Allah mudahkan urusan (: doakan terus thabat pada jalan Allah.
    :D

    ReplyDelete
  3. its okay=)
    Allah gives us 2 hands.
    one to wipe our tears, and one to comfort ourself.
    innallaha ma'ana=)

    ReplyDelete
  4. Nawwar ? Ya Allah, sy tekan 'Next Blog' then terbaca post RS Exam. Sy scroll bawah dan tgk nama Nawwar. Hati terdetik,

    "Eh, ni macam Nawwar kawan Wan."

    Jadi, kan ? Betul kan Nawwar yang tuh ?

    (Maaf kalau salah orang. :D )

    ReplyDelete
  5. oh..ain..hari tu datang jordan kan..
    ya2 saya kawan wan, tapi
    nawwar tu nama di blog ni saja

    hee :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh2. Bukan Nawwar yang selalu dtg rumah tuh ke ? (Silap orang le ni ?)

      Sorry. Sorry. :)

      Btw, selamat berkenalan. ^^

      Delete
    2. orite. met u at just hari tu. :)

      Delete

A day to remember

- bismillah - Alhamdulillah. Lps grad, bermula lah urusan nak mohon kerja. Mula2 kena isi borang SPA, lapor diri dengan penaja, kemudian i...