Friday, March 22, 2013

pembinaan diri @ present state

-bismillah-

dakwah itu luas. terlalu luas.

perjalanan sebagai pelajar medik makin tough.
tapi saya rasa perjalanan hidup saya sebagai manusia lebih mencabar. hari2 ada cabaran baru.
sampai satu tahap saya wonder, betulkah langkah yang diambil sekarang ini? (langkah sebagai manusia, bukan pasal pilihan course medik)

kalau orang lain, selalu dengar, diorang ada target yang hendak dicapai sebelum graduated.
lebih common, sebelum kahwin.

saya nilai balik diri sendiri, saya suka jauhi topik kahwin.

sebab umur masih muda, kerja belum ada.
tapi kawan saya pernah cakap, makin kita lari, makin kita akan dekat.

*tarik nafas*

saya tak suka mindset, 'ada suami, akan settle semua perkara. akan selamat, akan tak kesunyian, akan bahagia, akan semua lah yang baik2.'

saya akui, semua itu ada apabila bersuami. insyaAllah.

tapi, janganlah nafikan hidup ini ada kebahagiaan, ada keselamatan (sense of security), dan segala yang baik2 tu semua sebab ada ALLAH.

tak nak jadi orang yang rasa hidup dia cukup sebab 'ada suami' dan sebab 'dia berkahwin'.

betul, kahwin tu melengkapkan separuh daripada pelaksanaan agama.
macam Nabi cakap.

tapi, Allah dah kata, kita hanya akan cukup dengan ALLAH.

sebab tu Allah ajar lafaz, "hasbiy Allah..."

nampak macam ego kan farhana ni??

tak, saya tak nafi, pasangan kita ialah orang yang diistilahkan 'you complete my other half...'

tapi tak bermakna kita perlu rasa kuat dan rasa contented sebab manusia kan?
sebab semua tu dunia, tak kekal, Allah boleh ambil semula...

kalau kita rasa kuat sebab manusia, rasa selamat sebab manusia, rasa bahagia sebab manusia, maka suatu hari Allah ambil semula manusia tu - sakit, meninggal, berpisah,, bukankah akan hilang juga rasa kuat, selamat dan bahagia tu?

nauzubillah min zalik, tapi itu yang akan buatkan seseorang sangat2 down bila orang yang menjadi sumber kekuatan dan perlindungan sudah tiada...

***
pandangan saya, kita kena hargai present state. keadaan semasa. keadaan sekarang.

kalau semasa menjadi pelajar kita tak pandai membina diri dan bahagia,
kita akan berfikir.."oh, nanti dah kerja aku mesti boleh beli itu ini (cukupkan keperluan diri). nanti dah kerja mesti aku pakai smart2 (jaga penampilan). nanti dah kerja mesti aku masyi (expert) dalam muamalat, nanti dah kerja mesti aku boleh bagi duit pada mak ayah..."

kenapa tak tukar mindset tu,
"sekarang aku pelajar. aku mesti boleh beli itu ini (cukupkan keperluan diri), aku pakai smart2 (jaga penampilan), aku masyi (expert) dalam muamalat, dan aku pelajar tapi still mampu sumbang sesuatu pada mak ayah..."

sama juga kes bujang - berkahwin.

"nanti aku kahwin, mesti selamat, bahagia, gembira, bertangungjawab, bijak urus masa bla bla bla.."

kenapa masa bujang tak fikir, "aku bujang, dan aku tahu aku perlu ada selamat, bahagia, gembira, bertangungjawab, bijak urus masa bla bla bla..."

see, bukan situasi, bukan manusia yang mencukupkan kita.

tapi ALLAH. setiap masa tak kira waktu belajar, waktu sudah bekerja juga waktu bujang atau sudah berkahwin.

kalau kita tak boleh bersyukur dan mencari kecukupan dalam kehendak hidup sewaktu dalam situasi sekarang (present state), kenapa boleh yakin semasa bila dah bekerja dah berkahwin akan rasa juga kecukupan tu?

***
teruskan bina diri. bina, maintain dan repair hubungan dengan ALLAH, ALLAH akan lancarkan segala benda di dunia dan akhirat.

kalau ALLAH cukupkan kita, insyaALLAH akan dipilih hamba yang sebaiknya untuk kita mendapat sense of security, support, care dan segalanya tu lah ~

(macam kes, hidayah itu dari ALLAH. in fact semua benda dari ALLAH. tapi ALLAH akan hantar makhluk perantaraan sesuai dengan fitrah kita sebagai human being - manusia. sebab tu rasul ialah manusia, bukan malaikat, sebab manusia boleh deal sebaiknya dengan manusia juga.)

believe in ALLAH.

sahabat saya pagi tadi cakap, tak semestinya kita akan berkahwin. ajal datang awal, tak sempat juga.

see? sebab tu tak boleh target hidup ni kahwin je kerja..

tapi ALLAH ajar, hidup ni targetnya untuk kembali pada ALLAH dalam keadaan yang ALLAH redha. dan menurut ilmu kefahaman, berkahwin itu antara jalan juga untuk memperoleh redha ALLAH.

dan ALLAH cakap, kat syurga ada semua. minta dari ALLAH syurga, jaga diri, bina diri, serah pada ALLAH, sedar diri kita bukan hamba yang mulia kerana amal bertimbun (hamba yang mulia ialah yang paling bertaqwa *check definisi taqwa), tawakkal,,, mohon rahmat ALLAH pada masa hidup dan mati dan pada hari dibangkitkan, moga ALLAH rezekikan syurga.

dalam syurga, ada pasangan yang disucikan. 'azwajun mutahharah' -surah baqarah 25-

strive for JANNAH dan MAGHFIRAH. -surah ali imran 133-

kita dipesan dalam quran supaya,,, kejar akhirat, tapi jangan lupakan tentang nasib diri di dunia.
nak kahwin tak pernah salah, nak rasa cukup kerana ada suami di sisi pun tak salah, tapi jangan nafikan pergantungan pada ALLAH melebihi segalanya.

contoh lain,
kalau pergantungan pada duit scholar kita letakkan tinggi2, (tak duit aku tak boleh bahagia gembira dll) boleh,
sebab kita nak harapkan duit scholar itu lah untuk makan, bahagia, bergembira, selamat dan segalanya,,
tapi jangan tinggal hak sebagai hamba untuk sentiasa mohon ALLAH cukupkan dan tawakkal moga duit itu sangat bermanfaat dan ada guna untuk kita. berserah diri pada ALLAH, kalau ALLAH sekat duit tu pun, mohon moga ALLAH pelihara daripada kelaparan / mudarat dan lain2.

satu fakta bahawa ALLAH boleh buat apa2 saja.

hasbiyALLAH. cukupkan aku dengan pertolongan-Mu ya ALLAH.

moga ALLAH guide selalu fikiran saya.

No comments:

Post a Comment

Perempuan berkalung serban

- bismillah - Because i believe marriage is about growing each other's potential, Creating independence over dependence, Tolerance, p...