Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2013

Nafas hrvastka

- bismillah -

Alhamdulillah
Masih bernafas dalam kalimah ikhlas (tauhid)

Nikmat yang tiada tara,
Menjadi bandingan tidak mungkin.

Antara kabus bumi Hrvastka,
Sinaran kuning mentari pagi,
Lereng bukit memutih,
Pokok-pokok kehitaman.
Biar bumi ini membeku,
Jangan kalimah itu.

Laa ilaha illa Allah
لا الٰه الّا الله
Tiada Tuhan selain Allah.

***
Di bumi luar ini, kamu bukan dalam pantauan ibu ayah.
Tiada peringatan, tiada arahan, tiada paksaan.
Makan, pakai, solat?
Atas ketentuan Tuhan,
Untuk menggerakkan diri; menuruti atau mengingkari.

Hati, andai itu raja yang mati,
pasti tidak mampu memerintah rakyat sendiri.
Hati, andai hidup tanpa rahmat dan petunjuk Ilahi,
Arahannya juga membuta tuli.

Hati, yang tunduk lagi rendah diri,
Tiada ilmu melainkan dicari dan diberi.
Itulah hati yang hidup dan bergerak,
Bukan hati yang pecahnya mudah dek meretak.

***
Doakan yang terbaik. T-T

Vacation update #7

- bismillah -

27 Jan '13
4:33 pm
Obuda, Hungary.

Hari terakhir di rumah mak cik yang sangat baik.
Air muka mak cik semasa melambai kami sama macam hari mula2 kami mula jumpa. Waktu tu mak cik ceritakan pasal arwah anaknya.

Allah hadirkan beliau dalam hidup kami... juga seluruh ahli keluarga beliau.
Mereka sekeluarga hadir dalam hidup kami.
Malah arwah anaknya juga masuk dalam kamus hidup kami berempat.
Alhamdulillah.

Memori ini mahal.
Sangat mahal.
Di tengah2 bumi, Allah izin kami bermastautin di rumah keluarga ini.
Makan bersama2, masak, kemas, jalan2, beli barang, semuanya sama2. Bagaikan datang tinggal bersama keluarga. Di sini saya belajar bagaimana hidup berkeluarga selain daripada keluarga sendiri. :)

Bak kata wanma, "kamu kena belajar cara hidang selain daripada rumah kamu di jordan sana saja..(makan bujang)" hehe.

Makan sarapan pagi, tengah hari, malam, semuanya dimasak special dan sungguh2. Basuh pinggan mulanya pakai dishwasher, tapi lama2 guna tangan …

Vacation update #5

- bismillah -

25 Jan '13
Budapest, Hungary.

Pelajaran hari ini.
"Mencari husnul khatimah."

Husnul khatimah itu pada tangan Allah. Bukanlah kita minta mati tersenyum atau bagaimana yang kita bayangkan, tapi husnul khatimah itu kuasa Allah mengembalikan kita dalam keadaan paling diredhai-Nya.

Kalau mati husnul khatimah itu ialah tiada luka, maka apa kita nak jawab pasal kematian para shuhada' dalam perang2?
Dilapah hati (saidina hamzah), kudung tangan dan kaki (saidina jaafar)...
Jadi, kita tak boleh judge orang itu mati baik itu mati tak baik. Bukan kita penentunya.

Tapi insyaAllah, zahirnya, kematian husnul khatimah itu mudah dan memudahkan orang sekeliling.

Saya dengar sahabat saya baca surah zalzalah tadi. Dua ayat terakhir tu.
Buat baik sebesar zarah pun ada balasannya. Buat jahat sebesar zarah pun ada balasannya.

Hari ni tinggal di rumah mak cik yang baik. Sangat baik. Beliau ada ceritakan pasal kematian anaknya.

Sedekahkan alfatihah buat arwah terlebih dahu…

Vacation update #4

- bismillah -

24 Jan '13
Parndof.

"Glen McArthur factory outlet."
The chilling wind makes me awake and i start to realise that i am not dreaming.

Repeatedly i said to my other travel (read : vacation) mates that i cant believe what am i doing. Stepping into boutiques, shops and outlets of branded items. Ending up with paper bags from the shops. Oh you better dont ask me what did i buy. :)
But it was as if in a film. As movie star.
Oh. Oh. Oh.

May Allah bless me.

I was once imagining going home giving gifts to everyone. Allahuakbar. :)

***
My friend and I decided to pray jamak taqdim.
Pray first before going crazy with shopping. Because we know that the time is limited, so if we dont start praying in the first place, it seems that later on we will be rushing in solat. Which is Allah tak suka.

We were thinking about solat at the fitting room :p
But then they are all too small and it seemed awkward somehow.
So we just decided to pray at the open space outside the shop…

Vacation update #3

-bismillah-

22 January 2013.
Night.
Kids.

Alhamdulillah.
Kids are so much of fun.
They live their world full of hopes and joy. Believing in every words they hear out of innocence.
May Allah bless them, as always.

We are inside the car.
"Adik, are you ready for zzzz (snoozing sound)?" A brother asks his sister.
And the sister cant help but laughing happily hearing the snoozing sound which his brother has just made.
"Abang can you please do that again?" She asks his brother again and again until the mother has to stopped the laughters.
"Mama, Abang is telling jokes and it is funny!"
And the joy and cheerful state fills the whole car.

Amazing how children can draw rainbows of joy on our plain canvas.

SubhanAllah.

***
With Allah's willing, i hope my dream will come true.
InsyaAllah.
May Allah ease my way. Amiin. :)

Vacation update #2

-bismillah-

Alhamdulillah.
22 Januari 2013
Pagi.

Jejak ke bumi Croatia. Allah izin.

Bagaikan masuk ke dalam novel Harry Potter.
Bangunannya, pokoknya, jalannya, kereta api, orang dan semualah.
Semalam jalan2 naik kereta.
Mpv volkswagon yang boleh muat 9 orang tu. Cool kan. Macam van susu dalam game. Muahaha.

Datang tinggal (dan mungkin menghabiskan beras hehe) di rumah pak cik sahabat saya.
Doakan mereka sekeluarga dimurahkan rezeki dan mendapat berkat dalam kehidupan dunia dan akhirat! Amiin.
Mak cik dan pak cik dan 3 orang anak mereka yang masih kecil + 1 dalam kandungan. :) subhanAllah

Sekarang semasa menulis ni, salji tengah turun.
Alhamdulillah.
Berada di dapur teman kawan masak, sambil menjamu mata tengok salji turun di luar melalui tingkap dapur.

Moga hati ini tak terhenti untuk bersyukur pada Allah yang menurunkan rahmat melimpah ruah.

SubhanAllah.
Alhamdulillah.
Allahuakbar.

Terbaca dalam fb kawan,
"Pengalaman ialah benda yang kita bayar tapi tak merugika…

Cabaran

-bismillah-

Semalam saya cabar diri lagi.

Mula2 cabar diri untuk tahan bas. Dalam keadaan ironi teksi2 penuh depan arabella mall, berdiri depan pintu utama tu sambil meninjau penuh optimis. Ahaks.

Tengok jam, dah lewat ni..ada lagi ke bas nak ke sheikh khalil?
Tahan satu bas yang lalu tapi pemandu bas tu tak nampak. Semua penumpang tengok ja...dan berlalu. Oh. Oh.
Oh malu. Pak cik2 teksi tunggu je dalam teksi. 'Kalau aku naik teksi maksudnya i lose and they win lah' monolog sorang2.
Kalau tak nak kalah juga, kena jalan kaki balik rumah.
Eh, tu ego namanya!

Bas kedua, saya jalan kaki turun ke atas jalan. Angkat tangan lambaikan kepada pemandu bas. Sila nampak saya bersungguh2 ni nak naik. Dan bas tu bagi signal kanan untuk berhenti. Mission accomplished! Alhamdulillah.

Pintu bas dibuka. Nampak ada alat muzik apa ntah banyak2. Eh, bas apa ni??

"Assalamualaikum. 3a sheikh khalil? (Nak ke stesen bas sheikh khalil ke?"
"Waalaikumussalam. Yallah itla3..(naiklah …

Ceritakanlah kisahmu

- bismillah -

"Kau menung atas rooftop tu kenapa?"
"Bila?"
"Hari tu.. Hari salji turun tu."

Ketawa.

"Oh. Hari tu. Eh, tapi macam mana kau boleh tahu aku ada kat situ?"
"Aku nampak kau dari tingkap bilik aku."

Muka tak percaya.

"Bohonglah."
"Memang pun. Aku nampak ada satu lembaga atas bumbung bangunan. Aku agak je tu kau. Tengok2 serkap jarang aku menjadi!"

Satu tepukan mahabbah singgah di belakang.

Nafas dilepaskan. "Memang akupun."
"Alang-alang tu, kau tak nak cerita ke apa yang kau menungkan?"

"Aku tak tahu macam mana nak mula. Aku teringatkan mak dan ayah aku di kampung. Apa agaknya mereka tengah buat masa tu. Entah sunyi entah sepi. Sedangkan aku ni bergembira bergelak-gelak di sini."

Sunyi.

"Aku tahu, dan pada masa yang sama aku takut. Bumi yang luas di pandangan mata aku ini, semakin menjauhkan aku daripada mereka, semakin menyempitkan ruang untuk aku bersama-sama mere…

Hujan, Aku dan Luar Negara

- bismillah -

Perkongsian hari ini :)
Bumi ibrah jordan.

Hujan turun mencurah, tidak lebat namun seakan2 tanpa henti.
Angin yang turut serta, seakan-akan menggandakan kesan hujan.

Terpaku pagi tadi bila selak langsir dan rupanya kaca pintu sorong tu basah. Ya, basah di sebelah luar dan dalam!
Betapa sejuknya di luar lebih sejuk daripada udara dalam rumah yang saya kira sudah terlalu sejuk.

Sewaktu bercita2 mahu ke luar negara, semasa zaman sekolah, saya tahu luar negara ni sejuk. Sejuk bagaimana tak pernah ambil tahu.
Tapi sekarang baru tahu kesannya.

Dulu apa yang saya tahu,
Luar negara ada 4 musim.
Musim sejuk ada salji.

Tu gambaran besar.

Rupanya, dalam musim sejuk juga ada hujan :)
Dan hujan di luar negara, sama tapi tak serupa.
Di malaysia kita ada kereta, ada bas kalau nak gerak mana2. Paling tak pun naik teksi.
Duduk di sini sebagai pelajar, jalan kaki je. Cool.

Pergi kedai, pergi universiti, pergi masjid, pergi mana2 pun jalan kaki. Kalau jauh naik teksi. Dekat pu…

A frog in the morning...

- bismillah -

Dalam Islam, kalau kita nampak kesalahan, sama ada yang sendiri atau orang lain, perkara tu tak perlu diperbesar.

Saya sedang menerima teguran. Hakikatnya, hati tak suka dipandang serba kurang.
Sedang melembutkan hati.
Berdoa, moga aibnya yang aku nampak, tak perlu untuk aku tegur. Hinggakan berdoa moga dia tak ada keburukan supaya aku tak melakukan apa yang dia buat dan supaya dia tak perlu rasa apa yang aku rasa bila kena tegur!

'Aku doakan kau perfect, at least depan aku kau tak da buat salah, supaya aku tak perlu tegur kau dan tak perlu buatkan kau rasa apa aku rasa.' - monolog semata2. Drama.

Manefestasi cinta pada sahabat. Syaitan akan sentiasa menghalang cinta yang halal.

Allah, tanamkanlah cintaku pada orang yang mencintai-Mu.
Yang menegurku untuk membaiki aku.
Jangan biarkan hati ini mengeras.
Jangan isikan hati ini dengan protes.

Hakikatnya, umur ini tidak suka menerima arahan. Ah kerasnya jiwa!

Umur ini tidak suka dipandang rendah.
Umur ini k…

Rantings

- Bismillah -

Capabilities.
I just knew that guys are worried of their capabilities are being underestimated by the opposite sex.

***
Bawah ni semua rants. Sayang masa, sayang diri, tak perlu baca. Ilmiahnya yang kat atas tu ja. Trimas.

These are what i want to say (or perhaps keep saying) to person 1, 2, 3, 4. Honestly, 4 is you.

1
I am sorry.
But i want to know wether the ticket is considered debt or sedekah.
Silence aint golden in this exam period - fatrah.
2
I want to say that i am sorry that you might feel offended but trust me i just dint want to trouble you.
I just cant accept the fact that you are walking far back home alone each time.
Accept this is as a common sense from me.
I am sorry for the double murakib, senior yg baik.
3
Can u stop the bugging? It is troublesomes to see the presences in the notification.
4
I am not talking to you.

And these are what girls 5 and 6 said to me:
5
I saw you commenting in the fb wall post of 7. Maybe from that post which others…

Kuasa Provokasi

Manusia
Sehebat manapun dia
Setinggi-tinggi namanya
Sebesar-besar fikrah dan pengaruhnya
Dia kalah dengan sekecil-kecil figura insan

Jangan dimain hati dan perasaan.

***
Umur macam ni, hati saja cinta. Sebut hati saja rindu. Sebut hati saja teringat kahwin.
Tahulah family duduk jauh, tapi cukup2kanlah kasih sayang tu dengan silaturahim di sini.

No. Ni bukan pasal tu lagi.

Hati kita unik ada boleh simpan banyak perasaan.

Positif ada. Negatif ada.

Orang hebat, kalau dimainkan hatinya, dibisikkan supaya bangga diri, hebatnya itu akan tenggelam ditimbus dosa.

Orang diam, dimainkan hatinya dengan kata-kata hina dan kritik, diamnya itu ialah bara yang membakar.

Orang ceria, dimainkan hatinya dengan khianat, cerianya itu menjadi umpatan dalam dia berjenaka.

Orang pemarah, dimainkan hatinya dengan kelembutan, marahnya dia akan bertukar cinta.

Orang pencinta, dimainkan hatinya dengan nafsu, cintanya menjadi hina.

Orang pemalas, dimainkan hatinya dengan balasan azab, menimbulkan takut…