Thursday, December 6, 2012

Kisah. Ups and downs.

- Bismillah -

Alhamdulillah.
Baru habis exam pharmacology.
Dalam buku ada tulis, dan doktor pun sendiri cakap, untuk menjadi orang yang cekap dan bijak memberi preskripsi ubat, perkara ini perlukan latihan. Clinical practice. Bukan hafalan beberapa hari sebelum exam. :)

Kawan saya cakap,
"Jangan berhenti buat yang terbaik. Tak lama pun journey kita ni. Lagi 2 tahun lebih kurang, kita akan jejak masuk Hospital KAUH (tahun 4 klinikal). INSYAALLAH."

dengan izin Allah.
SubhanAllah. Takut memikirkan perjalanan yang entah bila akan berhenti. Setiap kali bangun pagi masa gosok gigi, terfikir, atas sebab apalah Allah matikan aku nanti. Sebab masa belajar dalam kelas, kalau mitochondria (bahagian dalam cell yang bertanggungjawab buat tenaga utk kita) berhenti berfungsi, tisu badan akan mati sebab tak dapat tenaga. Mudah saja dan banyak sebenarnya cara, wadah dan peluang untuk kita dimatikan oleh Allah pada bila2 masa.

TAPI, ALLAH SANGAT PENGASIH. ALLAH SANGAT PENYAYANG. Dia tak matikan kita sesuka waktu. Dia berikan kita tempoh ajal. Walaupun kita tak tahu bila, tapi kita tahu waktu untuk hidup masih ada. Dan rugilah kita bila tahu ada peluang tapi kita sia2kan waktu yang semakin sikit bakinya.

Dulu, masa saya apply perubatan, saya niatkan, susah dan senang sepanjang journey, saya minta saya dekat dengan Allah.

Ada orang dekat dengan Allah bila susah, ada bila dah senang. Saya nampak doktor bukanlah ada kesenangan saja, dan bukan kesusahan saja sepanjang masa.

Perit, getir, harapan, pengetahuan baru, amazing discoveries, exams, semua tu campuran bittersweet in medicine. Walaupun saya baru 1 tahun 3 bulan lalui, dapat rasa perjalanan yang mendaki ini.

Perjalanan yang mendaki, ada masa untuk rehat dan kumpul tenaga untuk mendaki dengan lebih cepat dan berterusan sampai ke puncak dan sambung ke bukit2 lain pula. Tapi perjalanan menggelongsor? (Perjalanan yang tiada kesusahan) pastinya bahaya sebab kalau tak brek akan jatuh dan luka.

Apa yang Allah bagi pada kita itu, tanda kita mampu hadapi dan tanda kita perlu.

2 malam sebelum exam, saya diberikan tanggungjawab untuk siapkan laporan persatuan. Data dah ada, cuma satukan menjadi satu dokumen. Ironiknya, dapat panggilan telefon masa saya mula nak buka buku. Macam drama, tangan tak sempat capai buku, capai phone dulu.

Awalnya, rasa berat. Ah aku nak study! Saya membentak sorang2. Letak tepi dulu. Walaupun urgent, study lagi urgent.

Kemudian fikir, Allah tak bagi tugas saja2. Sebab kau mampu. Kau buat, kau dapat pahala! CUMANYA, mestilah cari cara terbaik. Study tak boleh tinggal. Hurmmm.
Jadinya, saya korbankan masa tidur. Sekali sekala tidur sikit. Lagipun, tak ada kesan buruk sebab tidur sedikit tu amalan yang Allah acknowledge dalam quran.

Alhamdulillah kerja siap. La haula wala quwwata illa billah. Tak ada kekuatan melainkan dengan izin Allah.

Malam sebelum exam, masih lagi ada kerja komuniti.
SubhanAllah.
Allah bagi idea, dan saya selesaikan cepat2. Kita mudahkan urusan orang ramai, Allah akan mudahkan urusan kita.
Takpa farhana, kau special. Ada extra work dan ranjau dalam perjalanan study kau. Kau special. Pujuk diri sorang2. Hehh.

Dan hari ni exam, alhamdulillah.
Bak kata kawan arab saya,
"Alhamdulillah. It couldnt be more! Allah give the marks to those who He wanted to give."

Walaupun bukan dapat 40/40, tapi saya harap keberkatan dan pertolongan Allah melebihi angka markah penuh tu dan melebihi markah yang saya dapat.

Moga ilmu ni bertahan dan moga Allah jadikan saya mampu memberi manfaat kepada yang lain.
Doa saya, moga kehadiran saya tak membawa kesusahan kepada orang sekeliling.

Khairun nas tanfa3u linnas.

***
Isu golongan yang terlibat dengan persatuan dan prestasi rendah dalam akademik.

Takut bila baca isu ni. Moga Allah jaga saya.
Moga tak jadi fitnah (ujian) buat agama, buat persatuan dan buat orang sekeliling.
InsyaAllah, selagi tidak memudaratkan bahagian di dunia dan akhirat, selagi itu kita di jalan yang tidak salah.
Tapi bila rugi dunia rugi akhirat (nauzubillah min zalik), maka carilah jalan lain dan tempuhi kehidupan mengikut cara yang kita suka.

Toleransi itu penting.
Kadang saya fikir, orang tak boleh toleransi dengan saya bila saya buat salah, mesti saya juga pernah tak boleh toleransi pada siapa2 ni.

Betullah, saya marah sangat pada sorang hamba Allah bila dia lambat beritahu satu berita penting.
Dia lambat beritahu dia tak jumpa murakib. Buatkan saya tertunggu sedangkan murakib kedua dah lama sampai di tempat yg janji.
Tindakan dia buatkan kawan saya yang sedang menanti saya suruh saya cari orang lain untuk balik sama2. Tak perlu saya ceritakan pun, tapi hal ini ajar saya,
"Kalau ikhlas buat satu perkara, kita akan tenang dan redha bila perkara yang kita rancang tak jadi."

Serius malam tu sangat marah sebab A lambat beritahu dia tak jumpa siapa2 yang boleh bantu, dan juga buatkan B susah tunggu saya, dan saya sekali susah sebab sudah tiada murakib. Macam anak itik kena tinggal terkapai-kapai dalam hujan. Masa tu mulalah terfikir manusia2 yang berkeras 'akhawat keluar rumah kena ada murakib bla bla bla'. Mana korang hah

Alhamdulillah, dua orang sahabat redakan dan saya balik dengan murakib C. Bukan A bukan B. Cantik Allah susun.

Betullah, kalau marah masa berdiri, Nabi suruh duduk. Terbukti eksperimen berkesan. Allah, malu dengan Allah.

Betullah juga, bila dah berazam, tawakkal pada Allah. Kalau perkara yang kita rancang tu baik, Allah akan izin perkara tu berlaku. Kalau ada yang lebih baik, perkara yang lebih baik tulah yang akan terjadi. Itu lah tawakal.

Reflection, kalau saya betul ikhlas nak gunakan murakib, bukan sebab persatuan suruh, bukan sebab mak suruh, saya tak akan marah dan kecewa kalau murakib ada (buat) / ditimpa hal.

Ingat farhana, dari sekecil2 perkara, hinggalah sebesar2 perkara:
* kena guna cara yang betul
* niat yang lurus
* tawakal for the best to happen

Cantik kisah sebelum exam saya. :)
Sampai saya kena minta dari Allah, Allah kuatkan EQ aku. Bagilah aku tenang. Walaupun orang lain sedang berjuang dengan bantal / buku, jangan biarkan aku rugi dalam apa yang aku buat.

Sebaik2 manusia ialah yang bermanfat pada yang lain. Itulah Nabi Muhammad S. A. W.

moga Allah guide saya selalu. Amiin.


No comments:

Post a Comment

Overnight changes

- bismillah - When i left malaysia for my study in jordan 6 years ago, i have nothing in my mind to worry for, except that it maybe the las...