Friday, December 14, 2012

hope and life. II

-bismillah-

part 2.

saya menangis tadi lepas pulang semula ke tempat dari meja kak wan maslukma.
buat yang tahu apa urusan itu, tahu.

***
senyum pada ayuni di sebelah.
dia bertanya, "lepas x?"

"alhamdulillah" sambil senyum.

saya teruskan kerja saya. tak lama. saya terhenti. suara sudah tak mampu keluar dengan sempurna.

air mata yang tak dapat dihalang.

kalau sampai sesak hidung tu, tangisan saya bukan biasa-biasa.

ayuni di sebelah perasan. dia hentikan bacaan.

saya masih mengesat air mata yang tak nak berhenti.

"buat tak nampak saja."

"macam mana nak buat tak nampak kalau dengar (bunyi hidung sumbat).."

hehh.

***
segala puji dan syukur pada Allah yang mengizinkan aku naik ke satu lagi anak tangga dalam perjalanan ini.
doaku moga Allah berkati.

teringat semasa mula-mula ditemu duga untuk pekerjaan ini,
"kenapa?"

"kerana saya nak dekat."

"tapi boleh pilih cara lain untuk dekat."

"saya percaya kesusahan dan pendakian itu yang mendekatkan. saya takut hidup yang terlalu lancar akan buatkan saya menjauh."

dan kali ini saya dihentam dengan kata2 sendiri.

tersenyum sendiri. ya Allah, sebagaimana aku tekad pada masa mula2 tu, aku mahu tekad yang sentiasa lebih baik.
aku mohon tiada penyesalan dalam hidup.

the key is SABAR.

***
menangis bukan hanya ketika sedih.
langit hujan tak bermakna kerana bumi sedang panas.
musim sejuk pun ada hujan :)

the breakdown is for the ultimate bounce back!

2 comments:

Perempuan berkalung serban

- bismillah - Because i believe marriage is about growing each other's potential, Creating independence over dependence, Tolerance, p...