Saturday, December 1, 2012

Sahabat. Kita. Sayang. Couple.

-bismillah-


Persahabatan itu seperti tangan dan mata,
Saat tangan terluka, mata menangis
Saat mata menangis, tangan akan menghapusnya,
Dan persahabatan yang sentiasa abadi adalah,
Persahabatan yang dilingkari dengan indahnya kalimah Islam

puisi tersebut copied lalu pasted. :)

***

Lalu tepi kedai bunga hari-hari. Bunga segar. Warna-warni (lebih dari 3 jenis, ok lah tu.)

Satu hari, Aisyah (tak da kena mengena dengan sesiapa) cakap pada sahabatnya, Aina (juga tak ada kaitan),
"Kita tahu, couple tu salah. Kan?"

"Hurm. Ya."

"Awak pernah dengar, pasal ni..Ehem" Aisyah betulkan suara, "Faktor orang bercouple, sebab kawan sekeliling tak mampu nak beri apa yang diorang nak, sebagaimana yang pasangan dia berikan pada dia."

"Maksudnya...?" Aina blur.

"Tak cukup kasih sayang dari sahabat keliling yang halal dan sama jantina, sebab tu orang cari couple."

"Oh, macam tu. Maksudnya salah kita jugalah kalau ada kawan kita bercouple? Bukan salah diorang 100% lah kan kalau macam tu."

Aisyah senyum. "Ya, kita sebagai sahabat tak mampu nak gembirakan kawan kita. Birthday kawan kita, kita sambut. Tapi yang bagi hadiah sweet sweet cakap sayang dia, itu bukan kita, tapi orang lain. Patutnya kitalah ambil tempat tu. Sebab sayang kita padanya halal.

Baju kawan kita pakai baru, kita tak pernah sedar pun. Tapi bila dia pergi berjumpa couple dia, couple dia perasan dan berikan pujian! Kita, hampeh. Tak pernah nampak dia sebagai perempuan, tapi nampak sebagai pemandu dalam kereta sebelah sedangkan kita dalam kereta lain.

Dia dapat markah kurang menarik, kita just tepuk bahu dia dan cakap, 'sabar, bersangka baiklah, positif.' Tapi bila dia jumpa bf dia, bf dia bukan suruh dia sabar. Bf dia bawa dia keluar makan, tengok wayang."

"Habis tu kita nak kena pergi tengok wayang ke?" Aina blur untuk kesekian kali.

"Bukanlah. Belajar dari teknik bf tu. Teknik alihkan perhatian dari masalah. Ajak kawan kita yang tengah down pergi masak ke, pergi jalan2 cari barang rumah ke. Takpun, sibukkan dia dengan aktiviti yang dia suka."

"Oh, faham. Alihkan perhatian kawan kita dari masalah itu sekejap, supaya kesedihan dia tidak melarat. Aina percaya kalau macam ni, pasti jalan keluar dari masalah tu pun akan muncul. Hurmm, bijak juga ye pasangan couple rupanya.."

"Hah! Jangan fikir nak cari satu pulak. Tunggu pasangan kamu yang halal, dont worry, 'dia' pun bijak juga ^^"

"Hehe. Amiin. Bijak kerana petunjuk Allah, bukan bijak kerana tipu daya syaitan. Terima kasih Aisyah!"

"Haha. Aina jangan cari couple tau. Sedih Aisyah kalau tak mampu jadi sahabat yang baik. Sedangkan, Aina sangat baik dengan Aisyah."

"Jangan risaulah! Kita sama2 cari yang halal. :D"

***

Dan beberapa hari lepas ada sejambak bunga atas meja belajar saya. Sempena exam.

Ucapan di sebalik card tu terlalu special. Kamu tak boleh tahu. Sebaik2 kalam ialah Kalamullah ^^

T_T menangis sekejap.

Koreksi diri, saya banyak berteori. Kawan saya dengar terus aplikasikan! SubhanAllah. Hebatkan dia?

Jadi, sudahkan anda menjadi sweet ? :)
Jangan jadi macam saya, keh3, be sweeter. :)

Dan paling penting, jangan ban - benci - hina - pandang rendah pada rakan2 anda yang bercouple. Makin menjauhkan diri, makin kita biar dia mendekat dengan orang yang tak sepatutnya.
Hari ni hari dia, esok tak tahu hari sapa.
Dan back to the main point, kawan kita berubah pun sebab kita. Kita tak ada dengan dia waktu dia perlukan kita, sebab tu dia cari orang yang mampu berikan dia apa yang fitrah dia nak.

Oh saya berteori lagi. Saya juga diuji dengan sahabat2 yang saya sayang pun ada bercouple.
Saya tak pernah cakap apa2.
Tapi tak bermakna hati saya tak rasa apa-apa.
Jujur, saya sedih dan risau. Ukhti2ku, jaga diri T_T jangan lupa teruskan ilmu dan amalan yang baik... walaupun sekolah kita bukanlah sekolah besar, tapi amalan-amalan kecil yang istiqamah lah akan bawa kita ke amal yang lebih besar..

Allah, sampaikanlah apa yang terbuku ini.

Tapi saya percaya, umur kita dah besar. Fitrah nak berpasangan tu ada. Cuma cara dan wasilah yang paling Allah redha tu kita kena cari.

Saya tak boleh nak post di fb, "kita tak boleh bla bla bla.. couple haram." NO. Jangan jatuhkan sahabat kita di hadapan khalayak kalau kita betul sayang sahabat kita. Dia juga manusia, kita juga manusia.

Jadi, apa the best way?

Mari berhenti berteori.

***
Sejujurnya, suasana di bumi irbid ni lain.
Lain sangat.
Kawan yang saya kenal, bukan sebab kami kenal untuk berseronok.
Kami saling berkenalan untuk sama-sama hidup.

Hidup. Membesar dan belajar.

Nasihat mereka, bukan saja-saja.
Mereka beri nasihat dan peringatan atas dasar sayang. Atas dasar 'aku mahukan kau menjadi lebih baik.'
SubhanAllah.

Baru dapat nasihat free dari kawan (yang ni ada wujud, masih hidup huhu).
"farhana kalau tak boleh, cakap tak boleh. dont burden yourself. kita kurang mahir dari bahagian tu, janganlah terima kerja tu."

ok. faham. berkali2 dia nasihat.

Huu betullah apa yang dia cakap tu. Allah nasihatkan saya melalui dia.
T_T terharu dengan apa yang Allah bagi!

Tak tipu. Baik sama dan beza jantina, persahabatan ni berpaksikan sama2 mahu majukan diri. Sama2 mahu menjadi hebat di sisi Allah. Sama2 bantu mahu berjaya dengan jalan yang Allah redha.

Hehh. Nak test anda betul sayangkan sahabat anda?
:D

'aku doakan kawan aku ni dapat pasangan yang sangat baik hati sebagaimana dia baik hati dengan aku, moga nanti di syurga Allah izin aku bersahabat lagi dengan dia. aku dengan pasangan aku yang terbaik, dia dengan pasangan dia yang terbaik. ' (apply utk kawan tak sama jantina -.- ok saya mengarut. sorii tp betul what?!)

hehh. kalau kita betul2 sayang, mesti kita setuju dengan pepatah ni,
'sayang bukan bermakna memiliki'.

eh dah lari tajuk =__=

tu je lah perkongsian.
kehs3.

moga Allah redha. post 5 in 1. hehe.

p/s doa. akidah islam itu ikatan yang mengikat kita semua. selagi itulah, syaitan akan rosakkan, menjadi ikatan kerana selain islam. nauzubillah min sharr.


No comments:

Post a Comment

Selamat hari raya aidilfitri 1438H

- bismillah - Alhamdulillah. Tahun ni beraya di kampung halaman dengan mak dan ayah. Bertiga sahaja. Hehe. Ok lah kadar kemeriahannya wala...