Wednesday, August 29, 2012

kita janji nak ke syurga sama-sama, kenapa... ?

-bismillah-

doakan saya sabar dan bijak.
doakan saya tak pernah ingkar arahan Allah.
doakan saya dan keluarga diberkati.
doakan saya dan keluarga saling menyayangi dan hidup bersama sampai ke syurga.

walau manusia tak seharum bunga melur,
tapi apabila manusia mampu lahirkan akhlak mulia,
setiap langkah yang dihayun pasti wanginya tersebar.
setiap senyuman mengalahkan mekar bunga segar,
dan setiap kata bagaikan siraman sejuk yang mengalir bukan membakar.

hati manusia akan lembut dengan kemaafan,
dimaafkan dan memberi maaf.
ketenangan bukan didapati dengan pujukan,
tapi ketenangan dicari melalui aduan pada Tuhan.

kadang, manusia di sisi tidak mampu memberi kebahagiaan,
tapi pelik, tiada manusia di samping kadang kala lebih menyenangkan.
kerana jiwa kita perlukan Tuhan, bukan makhluk ciptaan.
jadi jangan risau tiada teman mendengar esakan.
dan jangan buatkan satu dunia tahu setiap jeritan dan hentakan.

kita hairan melihat mengapa manusia mudah marah,
kenapa orang lain selalu kecewa,
kenapa dia banyak prasangka,
kenapa kita kerap bersengketa,
rupanya diri ini lupa pada perkara utama.

keikhlasan untuk hidup dan mengatur langkah,
kematian yang lama menanti dan pasti,
semua itu tidak memandang pada material dan ekonomi.

maka di manakah marah, kecewa, prasangka dan sengketa,
apabila keikhlasan dan kematian ada dalam bual bicara?

[:

***
saya tahu saya tak boleh jadi bunga melur atau bunga apa2 lagi yang orang anggap baik dan sanjung tanam di laman rumah atau letak dalam pasu.
tapi saya percaya, selagi saya bermaksud baik, saya jadi salji yang basah lembap kuyup sejuk beku pun orang suka ja.

lagipun, salji turun sebab Allah suruh.
orang nak agungkan salji ke tak, itu bukan masalah salji.

orang yang tak kenal salju akan menyanjung dan mendamba,
orang yang kenal mungkin akan menghindar kerana menyusahkan sifat semulajadi badan yang kering serta warm.
dan salji akan terus turun dan bersifat sejuk basah lembap, tak kira berapa ramai orang menyanjung dan menghindar.

***
saya bukanlah paling matang.
dan saya tahu saya salah bila saya anggap umur itu ukuran kematangan.
sedih dan kecewa bila di block.
syaitan cakap buatlah balik. remove friend terus.
syaitan cakap lagi, berhentilah buat kerja. tak payah tolong apa2.
syaitan cakap lagi, u havent received any thanks yet this is how u were paid.
kita janji nak ke syurga sama-sama, kenapa perlu buat macam tu?

((: positif.

orang tua2 pesan jangan cari pasal.
syaitan suruh balas.
nabi pesan, "syurga bukan untuk orang yang memutuskan (silaturahim)."
so farhana, maafkan dan jangan balas!

moga Allah hapuskan salah faham.
amiin.

apa2pun, pilih silaturahim farhana! \\

moga Allah lindungi daripada diri ini buat perkara yang tak bagus.
hidup tak lama. (': kematian datang bila2 masa.
T.T tak boleh bayang masa tu.
Allahu, izinkan aku bertemu-Mu dalam penuh keredhaan dan petunjuk.
kerana hanya Kau yang tahu bagaimana keadaanku ketika itu.

saya hanya pandai pujuk diri. tak pandai pujuk orang lain. maaflah :)

ni pujukan terbaik,
"(yaitu Tuhan) Yang telah menciptakan aku, maka Dialah yang menunjuki aku,
dan Tuhanku, Yang Dia memberi makan dan minum kepadaku,

dan apabila aku sakit, Dialah Yang menyembuhkan aku,

dan Yang akan mematikan aku, kemudian akan menghidupkan aku (kembali),


dan Yang amat kuinginkan akan mengampuni kesalahanku pada hari kiamat".

(Ibrahim berdoa): "Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang-orang yang saleh,

dan jadikanlah aku buah tutur yang baik bagi orang-orang (yang datang) kemudian,

dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang mempusakai surga yang penuh kenikmatan,"
[surah syuara 26:78-85]

amiin."


2 comments:

Perempuan berkalung serban

- bismillah - Because i believe marriage is about growing each other's potential, Creating independence over dependence, Tolerance, p...