Skip to main content

Posts

Showing posts from July, 2012

catatan ramadan 1433H #3

-bismillah-

kamu pernah rindu pada yang tiada ?
apatah lagi pada yang di depan mata, saat perpisahan.
bukan aku tak rindu, tapi lebih rasa sayang.
sudah 6 bulan, dan rindu pun bertamu pada ibu ayah juga rumah.namun kasihku pada belasan hari peluang dan ruang ramadan ku tinggalkan di sini lebih menyesakkan.pulang menyambung belasan hari ramadan di tanah sendiri.moga Allah izin menjadi tetamu lagi di bumi barakah syams ramadan mendatang. bakal pulang ke tanah sendiri.
meninggalkan kenangan dan pengalaman.

solat berimamkan hafiz2 arab, alhamdulillah, satu pengalaman sangat bermakna.
entah bagaimana dapat ku balas kesyukuran atas nikmat ini.

kadang hati terlalu sesak.
hinggakan setiap saat ku rasa hiba.
setiap lantunan bacaan mereka yang menusuk jiwa,
setiap lafaz doa yang penuh makna,
buat saudara islam di suria (syria) dan seluruh dunia,
semua itu menyesak di dada.
sedu dan tangis membasahi muka.

benarlah, nikmat di dunia ini pinjaman.
moga Allah pinjamkan lagi nikmat ramadan tahun depan…

catatan ramadan 1433H #2

-bismillah-


we can be grateful,
yet we forget how to behave like one.

we saw people with wounded hand,
yet we give excuses when it comes to gotong royong.

we met a child with messy hair,
who might not have take bath for days,
yet we complaint the shop is too far for a new shampoo.

and the cliche of life repeated itself, again.

11.29 pm.
Ramadhan day 4.

***

Allah, give me the best ramadhan, on every year I am able to live.
Allah, give the best ramadhan to all the people I love.


***


Ramadan di awalnya RAHMAT (:


"kamu tahu kenapa awal2 ramadhan orang ramai penuhi masjid?kenapa ramai orang merokok boleh berhenti di siang hari?kenapa  ramai orang rasa nak pakai sesuatu nak tutup rambut mereka?kenapa awal2 ramadan kita sendiri rasa sangat dekat dengan Allah?kita rasa bahagia sebab ramadan datang lagi? cuaca pun tak panas sangat??""kamu tahu kenapa begitu?""kerana bulan ramadan, di awalnya ialah rahmat dari Allah.rahmat dari Allah ini untuk semua makhluk. tiada yang terk…

catatan ramadan 1433H #1

-bismillah-
ni catatan yang saya sempat tulis. moga penuh tarbiah. insyaAllah.

Selasa, 10 July, 9.15pm.
saya balik rumah lewat hari ni. 
sambil jalan teringat, balik rumah nanti makan nasi yang kawan dah masakkan, solat isya', kemudian tidur. that's it tamat kisah utk hari ni.
tapi, :] T_T
saya nampak ada sorang pak cik tua sedang jalan perlahan, plastik hitam besar2 diangkut keliling dia. mungkin kotak2, mungkin apa2 saja yang dia jumpa dan dia kutip. dia berhenti kat satu longgokan sampah, dan cari apa2 yang berguna, mungkin.
:(
saya balik lewat, kat rumah dah ada nasi.
pak cik tu ? malam ni dia makan apa? tadi siang? anak2 dia pula..?
***
"Allah bagi kita rasa apa yang orang lain rasa pada bulan puasa. kita rasa lapar. dan kita hilangkan rasa lapar tu dengan berbuka. setakat itu sajakah? hilangkan rasa lapar di perut sendiri, dan teruskan kehidupan macam biasa? di mana tarbiah (pendidikan) ramadan?kenapa tak pernah perjuangkan hak2 orang miskin dan orang lapar?
ingatlah, Nabi aj…

pilihan antara dua

-bismillah-

alhamdulillah.

sabar, sabar dan terus bersabar.

Allah dah janji yang terbaik.

"orang selalu pandang masa lalu, orang selalu pandang masa depan. tapi mereka lupa akan keadaan diri mereka sekarang."

***
masa lalu.
pujian itu sebenarnya melemahkan.
tapi teguran itulah yang membina kekuatan.
***
masa hadapan.
angan-angan itu satu kelemahan.
perancangan itu menguatkan.
***
masa sekarang.
berhenti.
bergerak.
***
Indeed, We created man from a sperm-drop mixture that We may try him; and We made him hearing and seeing.
Indeed, We guided him to the way, be he grateful or be he ungrateful. Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari setetes mani yang bercampur yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), karena itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.  Sesungguhnya Kami telah menunjukinya jalan yang lurus; ada yang bersyukur dan ada pula yang kufur (ingkar). [surah al-insan , 76 : 2-3] سُبْحَانَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا مِمَّا تُنبِتُ الْأَرْض…

random choices - we are those chosen

-bismillah-

Cili itu tidak pernah berkata-kata.
Warna merahnya,
kerut-kerut kulitnya,
baunya apabila direbus,
Semua itu bawa satu komunikasi yang sama.
Pedas.

**************************

believe in Allah, He chose us to be in the events He has already created before we are bornt to the world.

to see how many differences in faces at the university,
some are beautifully created while some others are beautifully 'crafted',

to see a disabled people walking side by side with normal healthy people in the university,

to notice a poor guy walked passed me with heavy things on his two skinny shoulders, i looked down at my both hands, i was just holding plastic bags with 3 bottles of clorox and a 1L softener, which i complaint too heavy that i want a helping hand so much at that time to walk home.

to know the fact that some who study hard gained unsatisfying mark, while some others who study in relaxation achieved good mark to be compared with the efforts given,

to be with those who hav…

when something went wrong...

-bismillah-

the key to any solution is to forget what had happened.

the fact that i think too much over such a small matter, making me realised that i am lucky that Allah chose me after all to be in the situation. He knows well that i can handle it (or train myself to handle it).

for those out there who's being blamed for what they hadn't do (or perhaps being blamed for what they had done), tell yourself these :

[] if the situation is not worth to be thought for, just forget about it.
[] we may try our best to understand people, but please dont expect that others will do the same. dont expect anything in return.
[] learn more about psychological sides of each gender. respect each other's preference and sensitivity.
[] biarlah Allah selesaikan. syaitan bisik suruh settlekan, tapi the way syaitan bisik tu akan keruhkan lagi.
[] entahlah.

(these are from my friends, who advised me :)
"Pelangi itu indah, sahabat.Namun,Sebelum ia muncul..,Hujan panas dahulu yang menjenguk.…