Friday, March 23, 2012

going to makkah : we must have 'something' !

-bismillah-

assalamualaikum.

photo credit goes to the same blog ; sis maria elena's

baru lepas baca BLOG [ini]. subhanAllah moga Allah izin saya sekeluarga ke sana jugak!

duduk di jordan ambil masa 25 jam kalau naik bas pi buat umrah. tapi, walaupun jarak dekat, duit ada, kalau Allah tak izin tak boleh sampai jugak. *tak ada mahram (yet).

insyaAllah, saya akan pergi dengan keluarga sendiri! :) moga Allah izin. doakan!

here we go,,
(uhm hum)
about going to makkah,
performing hajj,
we must have 'something',
Islam motivates us to have savings.

(uhm hum)
about giving sedekah,
we must have 'something',
Islam motivates us to have savings.

(uhm hum)
about having property,
then pay for zakat,
we must have 'something',
Islam motivates us to have savings.

how about debts?
to be settled upon death is a MUST
or else your soul will be hanging
between the earth & the sky. 0.o
again,
we must have 'something',
Islam motivates us to have savings.

(uhm hum)people getting rich with Islam.
for we must have 'something',
Islam motivates us to have savings.

yes, i repeatedly saying that...
"we must have 'something', Islam motivates us to have savings."

what is that 'something?'
money ? NO.
power ? maybe.

but these 'something' are...
TRUST. HOPE. HARD WORK. DOA. USAHA. RAHMAT dari Allah. HIS WILLING (izin).

ok, something(s).

niat. wait, do you know about the law of attraction ? the law which was proposed by somebody-i-dont-remember, saying that if we think of something, we are actually attracting it to our way.

examples,
you think that you want to eat an ice cream, and in the evening you found out a tub of ice cream in the freezer - your  mom bought that.
you think that a toddler terkedek2 will fall upon his feet after a few while, stumble on the floor, and... the toddler fell - but later stand up again. :3

ok, you saw a child playing with hard object/toy, and you just imagine that the child knock you head with that hard thing. and it did happen! o.0

what you think, it happens.
what you want, you get.

in islam, the law of attraction is DOA.
trust in Allah :)

so, never lose hope. indeed, SET UP your hope. going to Makkah! =)

***

either being poor or rich, i must keep in mind that being a muslim is not only in Makkah.
dont lose your hope farhana!

Nabi loves being poor :) but he is the most richest man in the akhirat!
*selawat* - dapat pahala = kaya juga :)

oklah, esok ada exam. doakan yang terbaik!
sekian.

Friday, March 9, 2012

segala puji hanya untuk Allah!

-bismillah-

alhamdulillah.
"farhana, dah solat dhuha?"
"belum. jap."
"ok, solat dulu tau, baru sambung study."
"ok thanks!"

Sabda Nabi Muhammad S.A.W (sila selawat ke atas baginda, moga2 beroleh syafaat pada hari kiamat) yang bermaksud,,
"setiap pekerjaan yang baik, yang tidak dimulakan dengan hamdalah (pujian kepada Allah - alhamdulillah) dan selawat, maka pekerjaan atau urusan itu terputus dan hilang berkatnya." - riwayat al-Rahawi.

jadi sebelum study, solat dhuha dulu pada hari cuti di rumah :)
hari bekerja ???
niatkan dalam hati, insyaAllah Allah akan buka jalan untuk kita ada masa pergi ambil wuduk, jumpa surau lalu bersolat.

saat orang lain sibuk sangat dgn dunia, kerja, belajar, kelas, kita sedang solat dhuha, mengadu pada Allah, cerita apa yang jadi. Allah tahu semua, tapi kita still nak cerita. hehe

mungkin tak mampu nak buat hari2, tapi berpeganglah bahawa, sebaik2 amalan ialah yang sikit tapi berterusan. nak buat seminggu sekali 2 rakaat hari cuti di rumah pun, lebih baik daripada buat 12 rakaat sehari setahun. huhu contoh. kalau betul minta maaf, tak berniat.

mari memuji Allah sebelum mulakan apa2 urusan. :)
selawat ke atas Nabi.
hari jumaat mulia ni, selawat banyak2. salam kita pada nabi sampai, walaupun Nabi sudah wafat. :)

ni pokok cili,di kampung saya :)

cili burung / cili padi / cabai melaka

ni pokok sakura, di universiti saya :)

tak tahu nama pokok, tapi saya panggil je sakura di jordan ~ hehh
(sori lupa nak rotate lawan jam awal2)
alhamdulillah. di malaysia musim hujan. alam perlukan air. :)
kita perlukan rahmat Allah.

sekarang di irbid musim selepas hujan. hehh. hari tu hujan dan ada sikit salji. sikit saja, hanya pada tarikh birthday saya. :D segala puji hanya bagi Allah.
sebab di irbid ni 5 tahun sekali salji. tempat lain di jordan salji tebal juga tahun ni. boleh nampak dari jauh bukit2 putih dari dalam bas nak ke universiti.

itu cerita minggu lepas. hujan, sejuk. suhu ada capai -1 (saja).

cerita minggu ni, saya dengar kicauan burung.
ya, burung sudah kembali ke irbid! musim sejuk hari tu burung2 pindah ke tempat lain, mungkin.

cerita minggu ni, pokok2 rumput tumbuh menghijau.
bunga2 kecil, bunga2 liar tumbuh bebas, seakan2 ladang bunga yang besar di tepi2 jalan.
seakan2 cerita barbie / fairy tale, ada magic wand yang tunjuk nak bunga kuning di sini, nak bunga putih di sana. subhanAllah.

gambar atas tu, kisah pokok yang mati pada musim sejuk. bukan mati sepenuhnya, tapi pada musim sejuk pokok tu hanya tinggal dahan dan ranting kering. bila saya datang balik ke jordan, pokok tu sudah berbunga lebat macam dalam gambar. daun pun tak ada sangat. tak nampak daun pun.

cerita bulan depan, musim panas.
sekarang pun sudah panas. mungkin pokok itu akan berdaun hijau lebat pula. selebat hijaunya daun2 di malaysia.

rasa baru minggu lepas sejuk2 pakai tebal2 hujan beku semua ada, minggu ni sudah tak perlu pakai sweater langsung.

subhanAllah.
alhamdulillah.

untuk apa Allah tunjukkan semua ni? kenapa ada musim2 ?
sekadar hiasan backdrop dalam sebuah teater di pentas ? tidak.

untuk kita nilai. untuk kita hayati. untuk kita memuji Allah.

=)
alhamdulillah.
segala puji hanya untuk Allah!
setiap apa yang ada disekeliling kita bukan wujud saja2, tapi untuk kita kagumi dan memuji Allah.

moga Allah terima amal kita.

Bahang september 2011

- bismillah - Baru baca bab 1 buku puan Roza Roslan, travelog kehidupan abadi. Bab 1 beliau cerita pasal kali pertama jejak ke luar negara....