Tuesday, January 24, 2012

kisah cuti musim sejuk: membaca, share, like di facebook :)

-bismillah-

assalamualaikum.

alhamdulillah. sudah 14 hari berada di malaysia. moga Allah berkati setiap detik dan saat yang berlalu.

sejujurnya, pengurusan masa yang saya lalui tidaklah seperti yang dirancangkan. namun, alhamdulillah, perancangan Allah itulah yang terbaik.

pada 2 hari pertama menjejak ke rumah, saya alami kesan jet lag. mata hanya mahu terlelap pada pukul 5 pagi waktu malaysia (pukul 12 pm waktu jordan). uh oh sudah tentu masa siang saya berlalu dengan tidur sahaja.

hari-hari seterusnya, masa saya diisi dengan latihan motor. ya, proses ambil lesen. ini pun termasuk dalam senarai to-do list di malaysia. =) alhamdulillah, Allah izin lulus test jpj.

kemudiannya, saya banyak habiskan masa di depan laptop.
huhu. membaca. membaca. membaca.

saya pun tak tahu kenapa saya suka membaca. alhamdulillah. moga setiap bait dan kata yang saya baca bermanfaat untuk diri amiin.
antara yang saya jumpa best untuk baca,
[] suhaibwebb
[] angel pakai gucci
[] fikrah halaqah
[] muharikah
dan banyak lagi sebenarnya.

apa yang saya rasa kawan2 saya pun patut baca, maka saya click 'like' untuk setiap entry. :)

kalian yang ada fb saya, rajin2lah play video yang saya share, baca artikel yang saya like, status tokoh2 yang saya share. moga ilmu untuk mengislahkan diri berkembang dan semua orang menguasainya.

kadang, takut pula andai nanti disoal, "kenapa tak share ilmu yang ada ?" sobs. lagi sobs kalau "kenapa tak amal ilmu yang dipelajari ?" double sobs.


oh ya, sebab kadang2 saya selalu teruja tengok entry tulisan sendiri dapat banyak like, maka saya pun buanglah button like kat bawah entry saya... huhu. jadi, kalau kalian nak share dengan kawan2 untuk tambah pahala, bolehlah buat manually,, copy url kat atas tu, paste di fb status update. hihihi hanya untuk entry yang kalian nak share dengan orang sekeliling agar mereka juga tahu apa yang anda tahu~~

bercakap soal ini, teringat pula kalam seorang ustaz di irbid, LIKE sudah, SHARE pun sudah, AMAL bila lagi ?

selain webs di atas, saya jumpa blog2 senior di jordan. ada doktor / doktorah, ada juga dari ustaz. cumanya blog ustazah belum jumpa lagi untuk di follow. tengok blog roll di sebelah kanan ---> hehe.
tulisan mereka menarik, semenarik peribadi mereka. hebat semuanya. moga Allah berkati. hobi saya suka baca, jadi saya dah baca banyak older posts mereka. hehe.

hurm.

Allahu.
moga amalan membaca ni bukan sekadar menambah ilmu pada diri namun moga bertambah amal. amiin.

p/s: "Ilmu tanpa amal umpama pohon tanpa buah" -pepatah arab. mengecewakan, bukan ? walaupun ada tempat berteduh, tapi perut tetap berlapar. huhuhu

No comments:

Post a Comment

Perempuan berkalung serban

- bismillah - Because i believe marriage is about growing each other's potential, Creating independence over dependence, Tolerance, p...