Skip to main content

Posts

Showing posts from January, 2012

harapan dan baucar buku :)

-bismillah-

assalamualaikum. moga jasad masih basah dengan siraman ketaqwaan. amiin.

I

alkisah,,, :)

seorang anak muda bertanya kepada ayahnya, yang baru pulang dari tempat kerja,
"Ayah, tahun ni syarikat ayah bagi duit bonus banyak tak? jom jalan2,"
dengan sengihan bersemangat terhadap ayahnya.

si isteri pula menambah,
"Ha ah. Jom pergi Karambunai. Cantik ibu tengok tempat tu. Baru2 ni ada iklan dalam tv."

si ayah tersenyum, lalu membalas,
"Oh, pasal bonus tahun ni ayah minta maaflah. Ayah bawa kalian pergi bercuti dalam syurga je lah nanti."

si isteri kehairanan.
"Eh, kenapa cakap macam tu?"

lalu si ayah pun menjelaskan hal sebenar.
"Duit bonus ayah semua sedekah untuk anak2 muda malaysia, dengan harapan lahirlah antara mereka yang berjiwa besar."

namun, si anak masih belum jelas.
"berapa banyak ayah sedekahkan untuk setiap orang ?"

si ayah masih bersabar membalas walaupun penat pada dirinya masih belum hilang setelah seha…

memori & pengorbanan

-bacaan bismillah dalam hati, moga kita dilindungi oleh Allah-

baru selesai membaca entry2 lama.
nampaknya, tahun 2009 adalah tahun yang sangat genting. biarlah saya dan orang2 yang tahu saja tahu.

entah berapa banyak air mata yang mengalir
entah berapa banyak tawa yang tercetus.

subhanAllah. indah :)
ada konflik dengan rakan, dengan guru. ada juga saat saya dilema mahu ke kursus / kem kerana terpaksa meninggalkan kelas juga peperiksaan. ada juga entry tentang kali pertama saya ke tempat tuisyen.

memikirkan perjalanan hidup yang sangat biasa-biasa, namun masih berlainan daripada orang sekeliling, zaman pergi tuisyen 7 pagi - 7 petang, sungguh kepenatan pada masa itu saya rasai kemanisannya sekarang. detik2 yang saya 'spend'kan di library tunggu ayah & mak habis kerja, rasanya sangat berbaloi. tiada apa2 yang rugi.

Allahu. masih banyak perlu saya korbankan pada masa sekarang. pengorbanan pada masa bergelar pelajar. bukan sekadar mahu menikmati manisnya perngorbanan di duni…

kisah cuti musim sejuk: membaca, share, like di facebook :)

-bismillah-

assalamualaikum.

alhamdulillah. sudah 14 hari berada di malaysia. moga Allah berkati setiap detik dan saat yang berlalu.

sejujurnya, pengurusan masa yang saya lalui tidaklah seperti yang dirancangkan. namun, alhamdulillah, perancangan Allah itulah yang terbaik.

pada 2 hari pertama menjejak ke rumah, saya alami kesan jet lag. mata hanya mahu terlelap pada pukul 5 pagi waktu malaysia (pukul 12 pm waktu jordan). uh oh sudah tentu masa siang saya berlalu dengan tidur sahaja.

hari-hari seterusnya, masa saya diisi dengan latihan motor. ya, proses ambil lesen. ini pun termasuk dalam senarai to-do list di malaysia. =) alhamdulillah, Allah izin lulus test jpj.

kemudiannya, saya banyak habiskan masa di depan laptop.
huhu. membaca. membaca. membaca.

saya pun tak tahu kenapa saya suka membaca. alhamdulillah. moga setiap bait dan kata yang saya baca bermanfaat untuk diri amiin.
antara yang saya jumpa best untuk baca,
[] suhaibwebb
[] angel pakai gucci
[] fikrah halaqah
[] muharikah
da…

tasbih memuji Allah ! dah jumpa kelebihan & cara yang telah Allah mudahkan :D

-bismillah-

assalamualaikum.
-insyaAllah entri kali ini saya nak share apa yang saya jumpa pasal tasbih~~~ antara kelebihan bertasbih & cara mudah nak banyakkan tasbih dalam hidup. hoho. bukan cara yang saya reka, tapi cara yang Allah sudah sedia utk hambaNya :) special bagi, antara nak dengan tak nak.. sobs. nauzubillah.
ehem.

subhanAllah. alhamdulillah. 
pesan seorang kakak blogger, sebutlah dengan hati yang hadir, insyaAllah memberatkan timbangan amalan kita. untungkan ? :D


Daripada Abi Malik Al Harith bin Asim Al Ashari  RA berkata bahawa Rasullullah SAW bersabda yang maksudnya, "Kebersihan itu sebahagian daripada iman, alhamdulillah itu memberatkan timbangan,  subhanallah dan alhamdulillah, kedua-duanya memenuhi ruang antara langit dan bumi. Solat itu adalah nur, sedekah itu adalah bukti, sabar itu adalah sinaran Al quran itu adalah hujah (untuk membela atau menentang).
Setiap manusia bekerja, maka ada yang menjual dirinya dan ada yang membebaskan dirinya dengan bekerja kera…

Allah kenal kita! mesti ada penyelesaianlah!

-bismillah-

assalamualaikum ! moga Allah berkati segalanya dalam hidup kita. amiin.

sekarang hampir pukul 2 pagi. kesan jet lag agaknya. saya menulis di rumah di perlis sekarang ini.
cuti 3 minggu sempena musim sejuk. alhamdulillah, urusan kepulangan dari Irbid, Jordan ke Kangar, Perlis, Malaysia ini sangat mudah dan lancar. segala puji hanya untuk Allah!

saya hanya perlu melangkah ke dalam kapal terbang, duduk, tidur, makan, keluar, sampai rumah.

Allahuakbar. Allah. Allah.

jadikan aku hamba yang paling bersyukur!
jadikan aku hamba yang paling bersyukur!
jadikan aku hamba yang paling bersyukur!
amiin.

saya malu dengan Allah. sungguh nikmat dunia ini hanya mainan & senda gurau. semuanya akan hilang ditelan memori.

saya mahukan kebahagiaan abadi.
saya mahukan syurga Allah.
saya mahu berkumpul dengan semua orang yang saya sayang di tempat yang tiada perpisahan, tiada permusuhan, tiada kesusahan, tiada kerisauan.

Allah. tiada tempat lain wujud seperti itu kerana termpat itu syurga!

p…

solat comes first, after all.

-bismillah-

it has been quite a long time since i write in english.
i'll be sitting for the English exam tomorrow, starting at 8.15 in the morning.
pray for me!

oh ya, the Biology is on the day after tomorrow.

i love to see my friends studying.
but i love it even more when they study to earn the pleasure of Allah.

at time, minutes after the azan, they would come to my door, knocking sometimes~,
"farhana, let us solat together," with the warmest smile lining the face. oh yeah, drop the study farhana. solat first.
thanks sahabat!

at time, while i was walking back to the bus station from the medicine faculty building in the university, a friend told me this precious advice,
"try to perform early solat as possible as you can. for a senior once said to me, 'i am afraid to say that everything we do before performing solat wont be taken into account for barakah.'. so what do you think then? the biscuit we eat before solat wont be in barakah? the study we made befo…

19 tahun dan berkahwin? gimik kot

-bismillah-


setakat ini, perancangan hidup terdekat (perubahan tertakluk pada tarikh kematian), saya ada 6 tahun untuk habiskan pengajian. 2 tahun untuk habiskan housemanship. ada pula kawan2 rancang bila tahun nak kahwin. haha.


jadi 19 + 8 = 27 tahun. erkk. lewat bebenor.

persoalan hati
normal lah bila saya & kawan2 saya rasa nak berkahwin. haha. lebih2 lagi ada kawan mereka di Malaysia (yang sebaya) sudahpun berkahwin. kecoh satu Irbid - batch saya - hari tu bila tengok gambar yang di upload di fb. hinggakan ada yang rasa nak 'terima' sahaja andai datang suara yang 'bertanya' pada hari itu. haha, saya faham.
sebelum ini, ada senior2 yang berkahwin di Irbid. ada juga yang selamat melahirkan anak di Irbid. wahhh~
... bila kami jalan2 keluar pun nampak pasangan halal jalan2 sama2 berpimpinan. hehe. jeles.

persoalan bernikah
orang kata, datang jodoh, kita tak boleh tolak.

tettt...

saya tersenyum. kawan2 juga tersenyum.

nikah. kahwin. cinta.

kalau sebut bab ni ramai ya…