Thursday, May 12, 2011

berubah untuk pasangan akan datang ? hehh

-bismillah-

Antara Hitz.fm dan IKIM.fm.Antara jeans,tee,baju kurung,jubah dan tudung labuh.Antara Jamie Thomas dan Imam Hassan al-Banna.Antara Linkin Park dan Sami Yusuf.Antara lirik lagu dan kitab-kitab agama.Terasa pegangan agamanya begitu fragile.Aku sekadar melengkapkan Rukun Islam.Sekadar membaca surah Yassin pada malam Jumaat.Sekadar menutup aurat mana yang termampu.Aku tidak mengamal qiyam seminggu sekali.Tidak menghabiskan satu juzuk al-Quran selang seminggu.Tidak litup dengan tudung labuh atau jubah.Tidak solat Rawatib untuk setiap solat fardhu. -Minn

atas ini ialah copy dari novel versus karya hlovate :)

haish. masih banyak perlu saya baiki.

perlu ingat, baiki diri bukan untuk mendapat pasangan baik, tapi untuk mendapat reda Allah.

ramai saja antara kita yang berubah kerana mahukan 'dia-yang-baik' itu menjadi pasangan nanti.

mungkin terlalu obses dengan lafaz "perempuan yang baik untuk lelaki yang baik, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik". obses tanpa penjelasan sebenar, mungkin.

mungkin juga terpengaruh dengan kata-kata "peribadi suami/isteri saya ialah siapa saya sekarang". jika saya tak bagus perangainya maka saya akan dapat yang tak bagus juga.

hehh, fikrah saya pula, idea saya, berubah jadi baiklah kerana takutkan Allah. bukan kerana takutkan dapat suami/isteri tak baik. SEBABNYA, Allah berkuasa beri apa sahaja, tertakluk pada kemampuan kita. mungkin saja orang yang sangat baik dapat pasangan sebaliknya nanti sebab dia boleh handle situasi itu? apa-apapun, rugi kalau kita berubah kerana manusia. sebab tak akan kekal lama.

bila dah berubah, baiki amalan kerana Allah, dapat yang baik ke tak baik ke (nauzubillah), moga Allah bantu.

apa-apapun, perjalanan ini menuju kembali kepada Pencipta, Allah. destinasi kita syurga. 'dia' tu orang tengah sahaja. boleh jadi shortcut juga :)

entry ini untuk peringatkan saya sendiri, :) moga Allah jaga niat saya. moga Allah jaga saya dan kamu kawan2, bersihkan diri daripada fitnah dan nafsu jahat. hehh amiin :)

p/s: sejak habis sekolah ramai saja yang cakap pasal kahwin :] hehh dance with the music la nampaknya =.=

*shortcut means : bila si isteri taati suami, jaga makan minum, tak khianat harta dan tempat tinggal ketika suami tak ada, jaga kehormatan, jadi wife yang solehah, pilih saja mana2 pintu syurga :)
*orang tengah, hehh thanks to muna for the idea :)

2 comments:

  1. hlovate? kwn saya slalu baca, tp saya x prnh baca lagi..

    ReplyDelete

Bila kita akan kembali

Hanya pada Allah tempat kita bergantung. Jika ditakdirkan kita hilang segalanya dalam dunia ini, atau kita yang menghilang, maka harta duni...