Saturday, April 2, 2011

PLKN : Solat - Jalan Itik

-bismillah-
*psst : segala pandangan dan cerita adalah bersifat peribadi, setiap orang dipinjamkan dengan memori yang berbeza :)

alhamdulillah, saya teringat untuk berkongsi lagi. walaupun ini membantutkan misi saya nak tulis bahasa inggeris, tak apalah~ :)

pada awalnya, sebelum menjejakkan kaki ke kem plkn dalam kampus itu, saya tertanya-tanya, adakah solat ditekankan atau tertakluk pada diri masing-masing sama ada mahu buat atau tinggalkan? adakah perempuan perlu bersolat di dorm? bagaimana pula dengan amalan tambahan seperti solat sunat lain-lain ? walaupun saya tidak selalu buat solat sunat, tapi soalan ini tetap singgah di minda yang masih tak keruan ketika 'menerima undangan ke plkn'.

alhamdulillah.
alhamdulillah.
alhamdulillah.

syukur Allah meletakkan saya di kem yang sempurna di mata saya.

di situ, ada sebuah surau yang tersergam indah , sebesar masjid di kampung2 (hehe). jahilnya dulu, saya tak menyangka ada fasiliti seperti ini di kem. semuanya lengkap dari corong azan, mic, tempat berwuduk, cuma tak ada mimbar kerana ia hanya sebuah surau, bukan masjid. ~ :D

baiklah, jom ikut saya imbas kembali ;)

pukul 5.30pagi : semua pelatih muslim dikehendaki berkumpul mengikut company [2 dorm satu kompeni] di hadapan Call Center [lebih kurang pejabat lah].
terpulang pada pelatih, ada yang sudah mandi, siap dengan berpakaian PT [pakaian sukan], ada yang masih berkain pelikat dan tak kurang juga yang masih bert-shirt tidur yang ditutup dengan sweater. adeh (tak mandi lagi kot~). selesai mengumpulkan kekuatan [attendance] company masing-masing, semua bergerak ramai2 ke surau.

waktu masih awal, jarum jam masih belum menunjukkan pukul 6 pagi.
langkah pertama saya ke dalam surau itu pada waktu subuh disambut dengan zikir-zikir memuji Allah. zikir-zikir itu dikendalikan oleh wira [pelatih lelaki].

jujurnya saya cakap, itulah kali pertama saya merasai biah (suasana) begitu. kerana di sekolah saya tiada pelajar lelaki. dan saya pula tidak pernah tinggal di asrama untuk mendengar suara2 rakan seangkatan melantukan zikrullah pada pagi subuh. subhanAllah, rasa bahagia seakan menjejak ke alam yang baru!
saya lihat keliling, ada juga yang melaksanakan solat-solat sunat. alhamdulillah, qiyamullail dihidupkan biarpun dalam masa yang singkat, iaitu beberapa minit sebelum subuh masuk.

subuh pertama, laungan azan sangat syahdu ! mencelikkan minda saya yang terlena biarpun mata terbuka. rujuk : ini . :)

subuh pada hari Jumaat, hari minggu bagi negeri kedah, berbeza daripada hari lain.
imam yang bertugas , 4 orang semuanya bergilir-gilir [tak pernah tahu depa gilir mcm mana~] , ada yang akan peringatkan , "erm insyaAllah solat sunat subuh dulu. hari lain tak sempat. hari ni cuti takda aktiviti pukul 6.30 pagi [iaitu PT pagi] , kita solat." thanks peringatkan~ !
paling saya terkejut + teruja , setiap kali subuh jumaat ada sujud sajdah !
yeah sesuatu yang baru lagi buat saya, biarpun bersekolah selama 5 tahun , saya tak pernah tahu amalan ini.
indah! sujud ramai2. terkenang ustazah pendidikan QuranSunnah semasa beliau mengajarkan tajuk ayat surah sajdah. terimbas maksud-maksud kalam Allah itu.

rakaat kedua menyusul. kali ini imam membacakan surah al-Insan. Allahu, indah! saya jeles sebab saya tak boleh hafal sebagaimana mereka hafal. wahhh. sekolah sama tahun, amalan kami berbeza banyak oh! saya terfikir, masih jauh harapan ustazah untuk menjadikan sekolah saya sebagai adik kisas. Allahu! improvekanlah sekolahku!

pada waktu zuhur, semua pelatih muslim diarahkan berkumpul selepas makan tengah hari, jam 1.15 petang.
sementara pelatih non-muslim dibenarkan pulang ke dorm - pentadbiran sendiri. ada kalanya, saya bersolat dengan berpakaian kelas (kemeja biru + seluar slack) , pakaian PT , pakaian bebas biasa - lazimnya pada hari jumaat iaitu hari cuti ketika wira semua pergi solat di masjid , malah tak kurang juga memakai pakaian loreng (alaa yang biru tebal tu). semuanya dilapisi telekung.
pada awalnya, memang saya mahu solat tanpa menggunakan telekung. lagipun telekung bukan rukun. tapi sahabat saya melontarkan buah bicara yang membuatkan saya fikir 2 kali,
katanya : kalau solat tak pakai telekung , nampak bentuk kaki , jelas semasa kita sujud (lagipun ada telekung, bukan takda. kalau tak ada telekung lain cerita :)
urm. betul juga. jadi solatlah semua menghadap Allah, biarpun berpeluh tapi itu menyejukkan.
masa sujud, itulah tempoh istirahat. masa aktiviti penat, bila boleh solat rasa macam itulah satu-satunya time rehat. [haha itu kalau hari yang aktiviti padat la, kalau hari aktiviti kurang, adehh.]

solat zuhur lazimnya diimamkan oleh ustaz yang bertugas di kem itu. ustaz ialah Ketua Hal Ehwal Agama di kem. jadi ust memegang pelaksanaan dan menjaga kebajikan hal ehwal kerohanian semua agama di kem ini.
lepas solat zuhur berjemaah, lazimnya wira akan balik ke dorm. ada juga yang tinggal di surau membaca al-Quran [saya dengar tembus langsir~]. wirawati tak balik dorm sebab jauh. jadi, ramai landing dalam surau. tapi ada juga yang baca novel, majalah solusi, majalah2 lain, tafsir juga al-quran. ada juga yang ambil kesempatan sembang2 sikit dengan kawan-kawan. huhu paling ramai ambil bahagian - nap kejap lah. haish~

solat asar juga sama macam zuhur, diimamkan oleh ustaz. lepas solat asar, lazimnya tak banyak masa senggang sebab bersambung dengan riadah sukan pula. [sebab tu ada hari yang saya rasa time sujud lah paling best sebab tak payah fikir nak rush ke komitmen lain]

ada satu kisah, hari jumaat, waktu asar. company saya & satu lagi company didenda. adeh. tak perlu kongsi kesalahan apa yang dilakukan, tapi bila satu buat salah, semua kena.
jurulatih yang bertugas : baik, kamu jalan itik dari call center ke surau ramai2.
pelatih : *suara protes* apa ni cikgu, dia yang buat salah?
pelatih : *masih lagi protes* tak mau, tak mau!
masa ni, ketua saya ambil alih, katanya : apa yang penting??!
kami pelatih : kerjasama~ *pasrah*

indah melihat ukhwah yang terjalin~
[ psst : macam ni tapi 50 orang xD adeh ]
maka kami lebih kurang 50 orang pun jalan itik ke surau. sambil jalan tu, saya tak dapat nak tahan gelak. HAHAHA. dengan susah payah bawah terik mentari, saya still gelak. pengalaman baru oh!. banyak saya belajar. paling respect, ketua saya yang bijak mengawal keadaan. lebih kurang 10 langkah kami pun berhenti la... =.= , cikgu buat lawak lagi , "lepas ni, kamu ulang kesalahan yang sama, saya suruh kamu jalan buaya pula~". saya tanya kawan sebelah sambil tengah jalan itik tu, "jalan buaya tu amenda?" LOL dia jawab "meniarap la atas tar ni ramai2" :D adeh saya behenti jalan itik dulu untuk gelak. hahaha

ntahlah, tapi jujurnya saya rasa indah.
indah melihat ukhwah yang terjalin
. sama-sama dalam segenap hal. sama-sama. saling membantu. Allah yang hadiahkan ukhwah ini. "ALVO Gempak Terbaik" itulah laungan pengikat dua company ini. adeh. rindu.

masuk pula time maghrib :)
seronok. sebab lepas makan malam. pakai baju kurung lawa2 haha. wangi, itu yang penting. (siang2 kan banyak aktiviti ==,)
imam adakalanya ustaz, adakalanya pelatih. bacaan nyaring , best boleh translate surah2 yang imam baca. alhamdulillah, tak sia-sia rajin baca tafsir walaupun surah-surah lazim. :)

kalau hari berpuasa sunat, jemaah kedua dibentuk lepas tu sebab makan dulu. tapi malangnya, jemaah pertama agak bising lepas habis solat, pernah satu hari, saya & kawan lain yang puasa hari tu tercari-cari kat mana imam tengah solat. nak buat jemaah jugak~. apa lagi, selak la langsir pelan-pelan. hehh nasib tak baik, nampak apa tak patut. x] nasib baik, nampak terus imam jemaah kedua tu kat mana. adeh. tapi selalu saya suka intai melalui bawah langsir, nampak bayang kaki imam & makmum pun jadilah. lagi selamat kot =.=
bising punya pasal, pernah sekali, imam dah jumpa, solat dah ikut masbuk, sujud akhir bagi imam, tapi sujud LAMA kot =.= tak dengar suara imam. adeh. tau2 dengar dia dah WIRID dengan makmum lelaki. huhu bangun la dari sujud dengan penuh rasa pasrah di hadapan Allah. huhu sampaikan imam bagi salam pun tak dengar =.= sebab tu Nabi pesan, hentikan bacaan Quran kalau orang tengah solat (apatah lagi bising). huu pengalaman baru - kena tinggal dengan imam x) adeh

solat isya, tak ada masa berkumpul, sebab semua pelatih tak dibenarkan keluar dari surau lepas solat maghrib. jadi, antara gap maghrib-isya tu ketua kerohanian lelaki dah rancangkan :
Ahad    : kuliah maghrib dgn ustaz
Isnin     : bebas - tazkirah ringkas oleh imam dan lain2
Selasa  : kelas asas pendidikan islam - tauhid fiqh semua tu - dgn ustazah - pembentangan kompeni
Rabu    : sama Selasa :)
Khamis : bacaan yaasin ramai2- doakan ibu bapa pelatih yang sakit - doakan utk spm - lain2
Jumaat  : usrah - Satu Platun Satu Usrah :)
Sabtu    : bebas - tazkirah ringkas oleh imam dan lain2

heh itu saja. yang lain2 saya simpan sorang kot. tak muat skrin dah nak tulis ;;D hee~ semoga bermanfaat, especially kepada yang risau plkn macam mana. hu apa2 pun, 'kita' lah penggerak pelaksanaan syariat dan peraturan islam. kalau 'saya' mungkin tak menjadi, kerana 'kita bersama-sama' adalah lebih utuh.


sangat indah; lebih INDAH apabila berjemaah :)

'aku berkata dengan kata-kataku ini, aku memohon keampunan Allah atas dosaku dan dosamu, assalamualaikum :)'

8 comments:

  1. saya tak dapat PLKN. hihi
    awk skolah mane?

    ReplyDelete
  2. ser0noknya~ nk jelez bleh x? hihi..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah :D hee~

    @syawani , salam kenal :) sya dari smka perempuan kangar, perlis, hehh pernah dengar ? :D
    sys tu nama penuh apa pulak ?

    @hannan , alhamdulillah, jangan jeles, tu nikmat ciput jer, insyaAllah minta bagi Allah bagi kat hampa nikmat yang lebih baik :) minta syurga :D amiin :)

    ReplyDelete
  4. tudia, bila ketua kerohanian wirwati buat laporan !
    mabruk ! ! XD syukran bagi kerjasama ngn ana :)

    ReplyDelete
  5. haish~
    wahh penghuluwati singgah blog saya ^^ hehhe
    alhamdulillah,, trimass juga 'jaga' km & anak2 buah lain :D haha
    jazakillah khairan jazaa' insyaAllah :)

    ReplyDelete
  6. uhh. selalu saya org first komen kot [ya ka?hehe] tadi baca ja x mau komen lagi. ingat nak komen nanti. ingtkan nak jadi org first. tup tup dah penuh komen. adehh. btw, jeles2. tahniah kerana merasai pengalaman ini. :) jadikan kenangan terindah dan panduan dalam kehidupan. sekurang2nya anda telah menyingkap selapis tirai utk mengintai kehidupan di luar. masih banyak yang perlu disingkap. rahmat Allah itu sangat luas. Ya Allah, redhailah hidup kami!

    ReplyDelete
  7. @nawwar, Sultan Yussuf School, Perak. tpi, sy kelas aliran agama, ambik bahasa arab.

    ReplyDelete
  8. @zati kay jundullah , amiin ! :) hehh
    alhamdulillah, trima kasih juga sbb ampa slalu doakan kekuatan km di sana , kekuatan hati & jasad , insyaAllah kita doakan kita punyai benteng yang utuh , biar siapa kita jumpa & di mana pun kita pi.
    hee ;D

    @syazwani , ohh~ baru tau :D

    ReplyDelete

Serve the immediate community

- bismillah - This morning, i went to a private hospital to accompany my mom. I met a passionate consultant who's seeing my mom for her...