Skip to main content

esok Result SPM keluar, insyaAllah

-bismillah-

assalamualaikum :) kpd semua yang layak menjawab,,

saya percaya, ramai calon SPM 2010 agak tak keruan selagi hari Rabu 23hb Mac belum menapakkan jejaknya dalam diari hidup. kalau yang tenang dan selesa, alhamdulillah, beruntunglah kamu kerana itu satu nikmat. kalau yang sudah tidak tentu arah, makan tak kenyang, mandi tak basah tu, beristighfarlah. :)

ketahuilah, mukmin itu hatinya tenang, jika rezeki yang diterimanya banyak, dia bersyukur. jika rezeki yang diterimanya sedikit, dia bertawakal (mohon kecukupan).

alhamdulillah. saya bertemu dengan madah ini dalam buku Mujahid Cinta, yang saya bawa bekal ke PLKN. bekal untuk merawat hati yang kosong tanpa cinta ajnabi, agar tidak terisi dengan cinta-cinta haram.

di sana, saya belajar mengaplikasikan prinsip diri ini. belajar perlahan-lahan untuk menjadi mukmin. 'mukmin' itu bukan terjadi dengan sendiri, bukan terjadi setelah anda melakukan ibadah yang banyak, dan bukan pula setelah usia anda meningkat. saya belajar bertawakal, dengan masa yang terhad, saya mohon Allah beri kecukupan. dengan bersahurkan roti mahupun biskut, saya mohon Allah beri kecukupan, jangan buat saya lapar di tengah jalan ketika puasa (ganti hehh :).

mengapa apabila saya pulang ke rumah saya meninggalkan apa yang saya pelajari ?
mengapa saya masih risau setelah segala usaha saya curahkan dalam spm ?

saya tahu, banyak khilaf diri semasa peperiksaan. tapi saya tak harus sangka buruk dengan Allah.

jangan pandang tinggi pada makhluk ciptaan Allah, tapi pandang tinggilah kepada Allah, Tuhan yang Maha Pencipta :)

kata orang, saya pelajar harapan.
kata orang, saya pelajar pandai semuanya.

kata orang lagi, saya pasti itu ini...
kata orang, tiada apa perlu saya risau lagi.

kata saya, saya HAMBA Allah, bebas diperlakukan apa sahaja oleh Tuhanku. Allah maha berkuasa memuliakan dan memberi kehinaan.

"katakanlah, Allah pemilik segala kuasa di alam ini dan memberi kuasa kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dia merampas kuasa dari siapapun yang Dia kehendaki. Dia memuliakan siapa yang Dia kehendaki, Dia juga menghinakan siapa yang Dia kehendaki. Di tangan (kuasa) -Mu lah letaknya segala kebaikan, sesungguhnya pada segala sesuatu Engkaulah penetapnya"

kata orang, result terbaik itu mulia.
kata orang, result buruk itu hina.
di sisi Allah siapa yang tahu ?

saya mohon keputusan yang terbaik dari sisi Allah, keputusan spm yang dilimpahi berkat dan keredaan Allah, keputusan yang tidak akan mendatangkan mudarat kepada diri dan orang sekeliling di dunia dan akhirat.
kata orang, straight A+ adalah segala-galanya. saya mohon, kalau itu yang terbaik di sisi Allah, saya akan dapat. tapi kalau Allah dah tentukan ada keputusan yang lebih baik diri itu, saya mohon keputusan yang lebih baik itu.

kata orang juga, 11A+ itu tidak membawa apa-apa, andai rakan sekeliling menjauhi.
kata orang juga, result buruk akan membuatkan kita rasa terhina, putus asa, dipandang rendah, tertekan dll.
kata orang juga, dunia adalah segala-galanya.
kata orang juga, pedulikan dunia, akhirat lebih penting.

kata saya, saya mesti ambil peduli urusan dunia dan akhirat setakat saya mampu, kerana akhirat adalah segala-galanya.
pedulikan kata-kata orang.

dan kata Rasul, orang yang menuntut ilmu dan cintakan ilmu adalah lebih baik dari ahli ibadah sebagaimana bulan purnama dibandingkan dengan alam semesta yang kelam...
kata Tuhanku pula, setiap apa yang menimpa adalah telah tertulis sebelum ia wujud lagi, agar kamu tidak terlalu gembira apabila mendapatnya, dan tidak pula terlalu sedih apabila kehilangan.

jadi, spm adalah segala-galanya; namun kesempurnaan iman kepada Allah adalah lebih utama.
apa kaitannya ?
semua orang tahu, rukun iman ada 6. #6 beriman dan percaya pada qada' dan qadar Allah. kalau tidak sanggup menerima takdir Allah, terbatallah iman. nauzubillah. meminjam kata-kata ustaz wira all in one di plkn tu, dalam bab iman 6 tolak 1 bukan 5, tapi 6 tolak 1 sama dengan 0.

faham2 kanlah. semoga Allah memberi hidayah kepada kita.

apa-apa pun yang Allah bagi, itu semua ujian. doakan saya dan rakan-rakan tabah dan cekal menerima ujian Allah.
kata saya pada ibu dan ayah, "mak, ayah, kalau apa2 jadi pun, adik (tetap) anak mak and ayah naa :D" mengundang rasa lucu pada mereka. kakak abang juga ketawa. ya, saya masih keanak-anakan :D
tapi maksudnya mendalam, andai keputusan elok, jangan sampai saya lupa diri, buang ibu ayah. andai keputusan kurang elok, jangan pula ibu dan ayah berasa sedih dan kecewa.

kata saya lagi, "Allah, walau apa pun terjadi, kekalkan aku dalam Islam, aku mohon syurga-Mu. jangan kerana SPM aku masuk neraka".
Allah Maha Mengetahui maksudnya.

andai aku hebat jangan lupa diri, hilang jati diri,
andai aku kurang hebat jangan putus asa terhadap rahmat Ilahi,
andai aku sangat teruk jangan sampai bunuh diri.

sama2 ambil iktibar dari kisah mereka2 yang telah berjaya sebelum ini, nations' top scorers, Amalina, Sufiah, Nik Madihah dll., semoga takdir saya lebih baik daripada takdir mereka. lebih baik di sisi Allah. amiin :)

Allah, matikan aku dalam ISLAM, biar apa pun terjadi.

-sekian-yang sedang berusaha untuk tidak meragui takdir Ilahi :)
Nurfarhana Khalid

Comments

  1. all the best esok!
    doakan result SPM wanie jugak ye.

    ReplyDelete
  2. salam..begitu syahdu penulisanmu ukhti..allah telah sediakan semuanya, seperti katamu,jangan pula kita meraguinya..ukhti,majlis esok kita boleh doa sama2.."kalau apa2 jadi pon,kita still kawan naa :)"

    ReplyDelete
  3. dear wani, hanan,

    terima kasih^^
    semoga diberkati segalanya :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Aidilfitri

- bismillah -Alhamdulillah. Hujan mengiringi permulaan syawal, yg dituntut kita mulakan dengan membesarkan Allah dan mensyukuri nikmatnya, dengan takbir dan tahmid di malam raya.CUTI NAIK TAHUN AKHIRBerpeluang 'berehat' daripada suasana universiti, tidak bermakna perjalanan menuntut ilmu medik perlu berehat juga. Alhamdulillah, sempat menimba pengalaman 3 minggu menjalani praktikal secara elektif di jabatan kecemasan hospital negeri, atas inisiatif sendiri. Tempoh yg singkat itu pasti tidak menjamin 100% penguasaan skil dan asas medikal, namun cukup bermanfaat untuk memperjelas persepsi dan tanggapan terhadap suasana bekerja di bahagian kecemasan, mempersedia mental dan fizikal berdepan situasi mengerikan, malah membina keyakinan untuk 'tidak malu' menuntut ilmu dari semua golongan, doktor, staf dan pesakit.ELEKTIF DI A&E DEPARTMENT3/4 ramadan dilalui dengan refleksi cerita2 kehidupan. Bukan saja berpeluang menyaksikan detik2 kecemasan seperti sesak nafas, sakit da…

Anak yang berbakti

- bismillah -Alhamdulillah. Hari ke-3 tagging dengan doktor SM di internal medicine. Pulmunologist. Hari ni saya semak senarai pesakit doktor, ada nama familiar, rupa2nya ayah doktor.Patutlah, sejak semalam doktor kalut2 lepas habis ward round still talking over the phone pasal sorang pesakit lain, padahal ada 3 orang patients saja under doktor di wad.Ayah doktor dah tua, sakit macam2. History, anak dia yang tulis, ma shaa Allah lengkap berjela panjangnya. PE, lagi2 rectal exam, anak dia yang buat, dan tak bagi kami masuk. Anak dia aturkan susu nak makan pukul berapa, siap tulis satu2 bagi dekat nurse pukul berapa feeding. Ubat dosage, milk feeding, test, semua doktor decide. Doktor specialist bahagian paru2, ayah dia sakit mostly bahagian general medicine, tapi doktor yang in charge. Sekejap2 dengar doktor call blood bank, call consultant hemato utk anemia ayah dia, call another doctor cakap pasal finding rectal exam, call sana sini utk minta pendapat doktor2 pakar lain...He showed s…

Sabar yang indah

- bismillah -Alhamdulillah. Hari ni hari ke-3 tagging dengan dr hemato-oncology. Ada pesakit macam2, kebanyakannya utk chemo. Sedih, kesian, bersyukur semua ada. Hari ni dr specialist takda, jadi round dengan dr resident. Dia tak cakap banyak, tapi bila ada masa seperti masa mennggu doktor lain join, dia akan tanya2 soalan (ini yg kita mahu haha). Dan bila students tanya soalan, dia akan jawab panjanggg bukan sepatah hehe.Mendoakan dia jadi specialist juga nanti in shaa Allah.Ada sorang patient saya, dia kerja setiausaha, suatu hari lenguh2 sakit pinggang, lama2 melarat hingga ke kedua-dua belah kaki. Sakit apabila berjalan. Sampai satu tahap, dia tak boleh gerakkkan kakinya langsung. Tiba2 dia lumpuh! Spinal cord compression. Due to complication of multiple myeloma.Sebenarnya dia ada kanser darah. Tapi tak pernah diketahui. Tahu2 kanser tu dah merebak ke tulang pinggang dan tulang belakang, dan merata lagi (axial skeleton). Banyak investigations dan buat dan dia jalani chemo.Sewaktu …