Monday, March 21, 2011

esok Result SPM keluar, insyaAllah

-bismillah-

assalamualaikum :) kpd semua yang layak menjawab,,

saya percaya, ramai calon SPM 2010 agak tak keruan selagi hari Rabu 23hb Mac belum menapakkan jejaknya dalam diari hidup. kalau yang tenang dan selesa, alhamdulillah, beruntunglah kamu kerana itu satu nikmat. kalau yang sudah tidak tentu arah, makan tak kenyang, mandi tak basah tu, beristighfarlah. :)

ketahuilah, mukmin itu hatinya tenang, jika rezeki yang diterimanya banyak, dia bersyukur. jika rezeki yang diterimanya sedikit, dia bertawakal (mohon kecukupan).

alhamdulillah. saya bertemu dengan madah ini dalam buku Mujahid Cinta, yang saya bawa bekal ke PLKN. bekal untuk merawat hati yang kosong tanpa cinta ajnabi, agar tidak terisi dengan cinta-cinta haram.

di sana, saya belajar mengaplikasikan prinsip diri ini. belajar perlahan-lahan untuk menjadi mukmin. 'mukmin' itu bukan terjadi dengan sendiri, bukan terjadi setelah anda melakukan ibadah yang banyak, dan bukan pula setelah usia anda meningkat. saya belajar bertawakal, dengan masa yang terhad, saya mohon Allah beri kecukupan. dengan bersahurkan roti mahupun biskut, saya mohon Allah beri kecukupan, jangan buat saya lapar di tengah jalan ketika puasa (ganti hehh :).

mengapa apabila saya pulang ke rumah saya meninggalkan apa yang saya pelajari ?
mengapa saya masih risau setelah segala usaha saya curahkan dalam spm ?

saya tahu, banyak khilaf diri semasa peperiksaan. tapi saya tak harus sangka buruk dengan Allah.

jangan pandang tinggi pada makhluk ciptaan Allah, tapi pandang tinggilah kepada Allah, Tuhan yang Maha Pencipta :)

kata orang, saya pelajar harapan.
kata orang, saya pelajar pandai semuanya.

kata orang lagi, saya pasti itu ini...
kata orang, tiada apa perlu saya risau lagi.

kata saya, saya HAMBA Allah, bebas diperlakukan apa sahaja oleh Tuhanku. Allah maha berkuasa memuliakan dan memberi kehinaan.

"katakanlah, Allah pemilik segala kuasa di alam ini dan memberi kuasa kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan Dia merampas kuasa dari siapapun yang Dia kehendaki. Dia memuliakan siapa yang Dia kehendaki, Dia juga menghinakan siapa yang Dia kehendaki. Di tangan (kuasa) -Mu lah letaknya segala kebaikan, sesungguhnya pada segala sesuatu Engkaulah penetapnya"

kata orang, result terbaik itu mulia.
kata orang, result buruk itu hina.
di sisi Allah siapa yang tahu ?

saya mohon keputusan yang terbaik dari sisi Allah, keputusan spm yang dilimpahi berkat dan keredaan Allah, keputusan yang tidak akan mendatangkan mudarat kepada diri dan orang sekeliling di dunia dan akhirat.
kata orang, straight A+ adalah segala-galanya. saya mohon, kalau itu yang terbaik di sisi Allah, saya akan dapat. tapi kalau Allah dah tentukan ada keputusan yang lebih baik diri itu, saya mohon keputusan yang lebih baik itu.

kata orang juga, 11A+ itu tidak membawa apa-apa, andai rakan sekeliling menjauhi.
kata orang juga, result buruk akan membuatkan kita rasa terhina, putus asa, dipandang rendah, tertekan dll.
kata orang juga, dunia adalah segala-galanya.
kata orang juga, pedulikan dunia, akhirat lebih penting.

kata saya, saya mesti ambil peduli urusan dunia dan akhirat setakat saya mampu, kerana akhirat adalah segala-galanya.
pedulikan kata-kata orang.

dan kata Rasul, orang yang menuntut ilmu dan cintakan ilmu adalah lebih baik dari ahli ibadah sebagaimana bulan purnama dibandingkan dengan alam semesta yang kelam...
kata Tuhanku pula, setiap apa yang menimpa adalah telah tertulis sebelum ia wujud lagi, agar kamu tidak terlalu gembira apabila mendapatnya, dan tidak pula terlalu sedih apabila kehilangan.

jadi, spm adalah segala-galanya; namun kesempurnaan iman kepada Allah adalah lebih utama.
apa kaitannya ?
semua orang tahu, rukun iman ada 6. #6 beriman dan percaya pada qada' dan qadar Allah. kalau tidak sanggup menerima takdir Allah, terbatallah iman. nauzubillah. meminjam kata-kata ustaz wira all in one di plkn tu, dalam bab iman 6 tolak 1 bukan 5, tapi 6 tolak 1 sama dengan 0.

faham2 kanlah. semoga Allah memberi hidayah kepada kita.

apa-apa pun yang Allah bagi, itu semua ujian. doakan saya dan rakan-rakan tabah dan cekal menerima ujian Allah.
kata saya pada ibu dan ayah, "mak, ayah, kalau apa2 jadi pun, adik (tetap) anak mak and ayah naa :D" mengundang rasa lucu pada mereka. kakak abang juga ketawa. ya, saya masih keanak-anakan :D
tapi maksudnya mendalam, andai keputusan elok, jangan sampai saya lupa diri, buang ibu ayah. andai keputusan kurang elok, jangan pula ibu dan ayah berasa sedih dan kecewa.

kata saya lagi, "Allah, walau apa pun terjadi, kekalkan aku dalam Islam, aku mohon syurga-Mu. jangan kerana SPM aku masuk neraka".
Allah Maha Mengetahui maksudnya.

andai aku hebat jangan lupa diri, hilang jati diri,
andai aku kurang hebat jangan putus asa terhadap rahmat Ilahi,
andai aku sangat teruk jangan sampai bunuh diri.

sama2 ambil iktibar dari kisah mereka2 yang telah berjaya sebelum ini, nations' top scorers, Amalina, Sufiah, Nik Madihah dll., semoga takdir saya lebih baik daripada takdir mereka. lebih baik di sisi Allah. amiin :)

Allah, matikan aku dalam ISLAM, biar apa pun terjadi.

-sekian-yang sedang berusaha untuk tidak meragui takdir Ilahi :)
Nurfarhana Khalid

3 comments:

  1. all the best esok!
    doakan result SPM wanie jugak ye.

    ReplyDelete
  2. salam..begitu syahdu penulisanmu ukhti..allah telah sediakan semuanya, seperti katamu,jangan pula kita meraguinya..ukhti,majlis esok kita boleh doa sama2.."kalau apa2 jadi pon,kita still kawan naa :)"

    ReplyDelete
  3. dear wani, hanan,

    terima kasih^^
    semoga diberkati segalanya :)

    ReplyDelete

Random dreams

- bismillah - Alhamdulillah. Allah izin masuk ke tahun baru hijrah. To cut short, here is my list of dreams yang worth dreaming...nak capa...