Sunday, December 26, 2010

ujian selepas SPM

-bismillah-
hurmm baru lepas melawat blog kawan2 sekolah yang sweet :) ohh blog saya sangat tak sweet lah !
adeh. [i can be nobody but myself; no hypocrisy pls, thank u very much.]

SPM - dah habis. tapi komitmen masih ada. dulu, saya ingat, bila spm habis, hidup jadi senang. apa kita nak semua boleh buat, semua boleh dapat. TAPI, Allah twist sikit kehidupan saya, agar saya tak 'hanyut' macam dalam perancangan sebelum ni~... ya, tiada siapa dapat mengatur masa depannya :)

sebelum ini :
  • nak jahit fabrik / artikel / apa2 saja yang saya teringat
  • nak online ym - chat333
  • nak tulis blog entry banyak2, untuk setiap perkara yang saya buat kalau boleh
  • masak !
  • jalan2, shopping
  • hang out dgn kawan sekufu ;) hee
  • baca buku fiksyen & bukan fiksyen banyak2
  • join mana2 kelab seperti rakan muda @ ngo lain - melawat rumah orang tua / kanak2
  • bekerja - di BUTIK ? haha. serius. kemas2 baju, gantung, iron, jahit manik, layan customers ;;) wah~
  • dll yang tak teringat nak tulis sekarang~
kemudian, berubah selepas SPM menjadi :
  • sejurus selepas spm, saya dan keluarga berangkat ke Kuala Terengganu. (last day of SPM was on Thursday; 4.30 pm on 16th Dec) dan kami bertolak pada malamnya~
  • 4 hari di terengganu, melawat abang ipar yang terlantar di hospital dek kejadian yang masuk surat khabar2 utama. [syafahu Allah - semoga Allah menyembuhkannya]
  • menginap di hotel Primula
  • hari ke-4, menuju ke Kerteh, rumah kakak. rumah sejuk, luas, bakal ditinggalkan :] mungkin. sementara abang ipar terbang ke KL, ke hospital baru.
  • hari ke-6, bertolak ke KL dari Kerteh, melalui Lebuhraya Pantai Timur dari Kuantan-Karak, seterusnya Karak-KL
  • hari ke-6 hingga hari ke-8, tidur di PNB Darby-Park, Jalan Binjai.
  • melawat abg arif, di Prince Court Medical Centre - hampir setiap hari
  • hari ke-8, bertolak ke Shah Alam, berjumpa dengan abang kandung. tidur di rumah tamu Kondominium Kristal U i TM.
  • hari ke-9, bertolak balik ke Perlis.
maaf, nama2 tempat dieja penuh. ya, tempat itu semuanya ekslusif, mahal, mewah. TAPI, itu bukan niat saya. apa yang saya nak sampaikan, apabila saudara terdekat kita sedang dalam kesusahan mahupun kesakitan, kesenangan & kemewahan sekeliling tak akan dipandang. mungkin satu perkara baru bagi saya untuk hantar pakaian ke dobi hotel, jumpa menteri2 sewaktu sarapan di hotel, turun di lobi instead of tempat parking,jamah nasi goreng rm28.50 di hospital tu, tapi rasa sayu apabila terfikir, "oh, abangku sedang sakit di dalam sana sedang aku, Allah izin merasai perkara baru bagiku"

saya teringat tahun lepas, 2009. pada bulan disember juga, kami sekeluarga melancong ke terengganu, melawat kakak sehinggalah ke genting highlands pada 24 disember, sehari sebelum krismas. dunia indah dan saya sangat gembira !

tapi, tahun ini baru saya teringat, tahun lepas tak da orang sakit terlantar ke ? tak ada orang susah ? urm  tahun lepas sangat seronok, sampaikan saya tak teringat kawan2 dan saudara2 lain yang kurang bernasib baik, mungkin sakit ataupun terhalang daripada pergi bercuti atas faktor lain.

ringkasnya, jangan terlalu gembira dengan sesuatu perkara. ingat mereka yang lain yang tidak berpeluang merasainya, meskipun mereka bukan siapa2 bagi kita. Alhamdulillah, Allah sedarkan saya. Allah menguji abg ipar dgn kesakitan, hikmahnya bukan untuk badan yang menanggung sahaja. terus terang saya cakap, melalui ujian ini, saya dapat rasa Allah sayangkan hamba2Nya. sangat sayang. saya sekeluarga termasuk adik beradik sebelah mak dan ayah, semua dapat berkumpul di KL, berkongsi rasa. bantuan ikhlas dapat dihulurkan oleh mereka yang sudi. bagi diri saya, saya dapat mengawal rasa terlalu teruja (over excited) yang selalu saya rasa bila saya lebih dari orang lain. jika riya' itu menunjuk, mungkin saya tak pernah berniat menunjuk melainkan salah faham. sum'ah pula memperdengarkan, tidak juga. tapi, mungkin ujub - bangga diri sorang2? nau'zubillah.

jujurnya, dalam al-Quran Allah dah sebut, yang bermaksud, setiap apa yang menimpa kita telah tertulis dalam kitab Lauh Mahfuz, oleh itu agar kamu tidak terlalu gembira apabila menerima sesuatu nikmat, dan tidak terlalu sedih apabila kehilangan sesuatu.
jadi, kita mestilah sentiasa bersyukur semasa susah dan senang serta berpada-padalah dalam setiap urusan.

ALHAMDULILLAH alaa kulli hal - segala puji bagi Allah atas setiap perkara !

p/s: doakan ketabahan hati kakak saya, semoga pergantungan kita pada Allah bertambah erat! amin^^

No comments:

Post a Comment

Random dreams

- bismillah - Alhamdulillah. Allah izin masuk ke tahun baru hijrah. To cut short, here is my list of dreams yang worth dreaming...nak capa...