Thursday, December 2, 2010

berlakon la pulak

-bismillah-

[SPM tak habis lagi. nanti kalau rajin dan ada kesempatan, boleh saya kongsikan, apa yang saya buat, kawan2 buat, yang perlu dibuat, yang tak payah dibuat, dan apa2 saja sepanjang SPM. itu pun, kalau saya nak tulis la :D hee]

berlakon. berdrama. tayangan.
tahu tak, hidup ni satu lakonan~ atau inggerisnya, shooting. ya, kitalah pelakonnya, sebuah drama yang tak tertulis dalam mana2 buku, melainkan sebuah buku. buku catatan amalan.

berlakon di sini bukanlah bermaksud hipokripsi.

tapi maksud saya, segala apa yang kita lalui sekarang, suka, sedih, gelak, buat baik, buat jahat, riak, rendah diri, iri hati segala tu... akan ditayangkan semula.
tayangan perdana.
ditontoni oleh seluruh alam dan orang yang terpilih.
serba lengkap termasuk details.
monolog mungkin menjadi subtitle.
itulah cerita kita. drama yang kita persembahkan di pentas dunia ini akan ditayang semula dengan kehendak Allah.

adeh. sangat malukan kalau tayangan tu pasal benda yang kita lemah. yang kita tak suka.
sedih kan kalau tayangan tu tentang kealpaan kita dalam satu2 benda. pasal terlepas satu peluang keemasan.

tapi, seronok, kalau tayangan tu tampilkan kita sebagai hamba (:pelakon) yang seluruh dramanya disukai. mendapat keredhaan Allah. sebuah cerita indah. boleh dihayati seluruh makhluk yang menyaksikan.

analoginya, kita sendiri tak suka nonton cerita jahat2, busuk hati, cerita pengkhiantan, cerita kesombongan. tapi, malang kalau pada hari pengadilan nanti, kitalah pelakon dalam drama2 jahat tu. nau'zubillah.

apa yang saya tulis, hanyalah dalam minda sahaja.
ketentuan Allah, macam mana keadaan hari pengadilan, 'ada projektor ke apa ke', jangan fikir. akal kita tak mampu. (nanti jadi gill~) cuma, kita percaya, Allah akan adili amal kita dengan sebaik2nya. nak protes ke apa ke, dah terlambat.
"kot la, dalam drama nampak kita pakai tudung tersenget, nak protes pada pengarah. maaf, bila dah masuk tayangan perdana, takda cut! shoot lain~! screen test 2 take 1~ "...
dalam yasin, Allah cakap, kaki dan tangan akan menjadi saksi (pelakon tambahan) atas apa yang kita perbuat. tanpa selindung.

mari buat yang terbaik dalam hidup :) setakat kemampuan kita. biarlah apa jadi pun, kita nak jadi pelakon terbaik di sisi Allah. jom berlakon sambil siapkan subtitle utk menggembirakan penonton :D

siapalah pelakon tanpa pengarahnya.
siapalah hamba tanpa Tuhannya. kan ?

p/s: saya mahu meneruskan lakonan episod SPM. semoga menjadi dalam kalangan terbaik. di sisi Allah. amin.

No comments:

Post a Comment

Perempuan berkalung serban

- bismillah - Because i believe marriage is about growing each other's potential, Creating independence over dependence, Tolerance, p...