Sunday, November 21, 2010

hidup itu jihad, jihad itu menuju Allah - coretan akhir sebelum spm

-bismillah-

wahh. sangat lama tak menulis. oh ya, lusa, selasa mulalah SPM ku. sangat banyak nak revise, tapi alhamdulillah masih 'ada nyawa dan kehidupan'. hehh

macam biasa, ujian di dunia juga untuk mendapatkan ganjaran di akhirat. lulus ujian di dunia, lulus la di akhirat, insyaAllah. nak lulus ujian Allah tak pernah mudah, mesti ada pengacau sebab dia memang tak akan suka tengok anak cucu Adam dapat rahmat dan ganjaran daripada Allah.

oleh itu, dalam menghadapi kehidupan sementara ini, mari renung sama2 ayat Allah ini, agar kita tahu macam mana nak handle situation lepas diuji. i mean, kalau berjaya, nak buat apa.. kalau Allah kata tak lepas ujian, apa nak rasa..

dalam surah al Hadid, ayat 22 & 23, maksudnya:
Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam Kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh yang demikian itu mudah bagi Allah (22)

agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa saja yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri (23)
..kalau berjaya, mari bersyukur, jangan kurangkan ibadah..
..kalau tak berjaya, mohon Allah mantapkan imanku. jangan kecewa dengan Allah, jangan berputus asa terhadap rahmat Allah..
yakinlah wahai diri!

subhanAllah. mari rapatkan diri dengan al-Quran dan isi kandungannya. banyak lagi panduan hidup perlu kita cedok darinya. dalam ayat sebelumnya, ayat 19-21, amat menyentuh hati. usahalah mencarinya :) sbb 'perkara baik yang diamalkan akan menjadi saham bagi saya dalam kubur nanti'

haha

ok, balik semula kepada SPM. doakan yang terbaik untuk saya dan saudara anda walaupun mereka tak suruh. huhuu. semoga iman saya mantap, sebelum, semasa dan selepas spm.. amin

urm lagi satu, bacalah doa ini sebelum apa2 ujian, agar tidak terpesong akidah kita walau macam manapun kita terpukul...
Ya Allah, aku berlindung dengan-Mu daripada aku mensyirikkan-Mu dengan apa2 sesuatu yang aku ketahui, dan aku memohon ampun kepada-Mu jika melakukannya dengan apa yang aku tidak ketahui
:: SPM 23/11 - 16/12 :: ALLAH PENENTU SEGALANYA ::

p/s: sangat gundah. (Allahukbar!) ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi t.e.n.a.n.g [surah ar-ra'du]

No comments:

Post a Comment

Overnight changes

- bismillah - When i left malaysia for my study in jordan 6 years ago, i have nothing in my mind to worry for, except that it maybe the las...