Tuesday, August 17, 2010

coretan hamba kepada hamba lain

-bismillah-
menyimpul kata2 seorang hamba yg dikira hebat pada saya, asas perkara lahiriah ialah batiniah, iaitu jiwa. kerna asas sesuatu tindakan ialah kewarasan. asas perhubungan pula ialah niat. dan asas menjadi hamba, ialah aqidah. :)
kata2 ringkas yang mendalam diperoleh setelah mendalami luahan kalimat diam seorang hamba Allah. bukan satu ciplak, tapi satu kesimpulan ringkas dari apa yang ditulisnya
cukuplah sekadar saya mampu memahami dan beramal dgn apa yang ditulis.
jangan memandang tinggi pada makhluk ciptaan Allah, tapi pandang tinggilah pada Allah, Tuhan yang Maha Pencipta.
kata-kata ini pula sudah lama terbit dari benak minda. saban hari, alhamdulillah Allah lancarkan urusan hidup saya. hingga menjadi orang yang berjaya dalam itu ini. hinggakan ada yang berkata, "bestnya jadi farhana khalid, tau semua!" astaghfirullah. jauhi syirik. siapalah saya dlm pandangan Allah andai manusia lain memujiku  lebih kerap daripada mereka bertasbih kepada Allah? astaghfirullah.

tapi, ingatlah, saya hanya hamba.

dan Allah pula, tuhan yang mencipta. Tuhan yang menguasai saya. dalam sekelip mata, dipinta atau tidak dipinta, Allah berkuasa menarik semula dan menambah apa yang dikehendaki pada hamba-Nya. bukan saya saja hamba Allah.
jadi, bila saya dianugerahkan kejayaan, ucapkan alhamdulillah, yang bermaksud, segala puji hanya bagi Allah!
dan, apabila saya diuji dengan sesuatu yang tidak menyenangkan, tiada apa yang saya pinta melainkan pertolongan Allah. kerana kita manusia, sering melupakan manusia lain apabila mereka ditimpa kesusahan. malah apabila kita senang, kita seakan tidak mampu menyelami perasaan insan lain yang dalam kesusahan.
jika hari ini rakan mu mengkhianatimu dalam urusan dunia, usahlah kau runsingkan.
jangan pula diputuskan silaturahim antara kita dan rakan. kerana silaturahim ialah urusan akhirat, jangan gadaikan dengan urusan dunia yang tak sebesar mana, bahkan urusan itu menjadi kecil halus lalu lenyap dengan datangnya 'kemaafan'. ya, maafkan rakan anda. maka, urusan dunia beres, urusan akhirat tidak pula terganggu gugat.

cukuplah setakat apa yang tertulis. harapku, segala yang terbaik dikurniakan Allah adalah untukku :) aku mohon keredhaan-Mu ya Allah. astaghfirullah.

No comments:

Post a Comment

A day to remember

- bismillah - Alhamdulillah. Lps grad, bermula lah urusan nak mohon kerja. Mula2 kena isi borang SPA, lapor diri dengan penaja, kemudian i...