Thursday, June 3, 2010

ukhwah itu. (hubungan saya dan ...)

-bismillah-

assalamualaikum :)
malam ni tiba-tiba tergerak nak menaip pulak~
pasal satu nikmat yang memang satu fitrah kepada manusia, berukhwah!

sesungguhnya detik yang paling bermakna, bernilai dan berharga adalah apabila seorang saudara semuslim membetulkan kiblat kita yang tersalah, walaupun dalam hanya 1 degree~!

alhamdulillah^^

sebenarnya, waktu saya sedang siap2 untuk solat zuhur di surau sekolah tadi, ada sekumpulan jemaah yang baru saja sudah habis sembahyang. terfikir juga dalam hati, 'oh, bukan rezeki saya kot nak sembahyang jemaah hari ni'. jadi, berdirilah sorang2 di bahagian depan surau.
tengah mengikat telekung, bahu saya diketuk lembut.
"Farhana, kiblat di surau ni betul, straight" dia menyapa.
"straight ja ka?"
saya tengok sejadah, tak ada la serong sangat pon.. tak sampai 30 degree
"ya, betul2 straight"
saya tengok garis tile, banding dengan gari tepi sejadah,, ouwhh serong tetap serong ouwh!!
baru saya sedar.. 180 degree takkan pernah sama dengan mana2 degree yang tak tepat la~~
haish, buat mudah pulak dalam soal solat! astaghfirullah =_=
"owh! thank you!"
"takpa.. :) " dia pun pergi.

ah, indahnya perasaan diselamatkan daripada melakukan amalan yang sia-sia saja!
alhamdulillah.

analoginya, seakan-akan saya sedang makan ubat dengan niat utk sembuh, tapi makan ubat yang tak cukup dos ingredient kot! kesan makan ubat ada, tapi bukan kesan optimum~ sakit, lega sikit, tapi tak akan pernah sembuh sepenuhnyaa :)
ada paham? hihii^^

maksudnya, solat tu MUNGKIN tak beri efek OPTIMUM pada si pelakunya. (bergantung pada kehendak Allah!) mungkin antara kita ada yang ragu-ragu, mengapa aku bersolat, tapi nafsuku masih nakal? lidahku masih tajam? hingga timbul ragu-ragu dalam hati, bukankah solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar..

kiblat tak betul, tak sah solat.
kalau tak tau, kena amik tau.
jangan buat pala tau.
hehe

ok2, back to the topic..
ukhwah itu :)

alhamdulillah berkali-kali lagi. tahun ni, memang banyak saya kenal dengan juniors. tahun lepas, tak ramai pun. sebab muka nih sentiasa 'serius', sapa berani sengih ya? hehe
tapi, tahun ni Allah bagi saya merasa nikmat bersahabat dengan orang yang tak pernah kenal pun sebelum ni.

paling ketara, ukhwah yang Allah izin masa di satu kem di kl. dalam masa satu hari saja, kami berdua +1 dah lebih dari hubungan adik beradik! orang cakap, ada chemistry baik punya la^^ dan nikmat ukhwah yang sehari itu, hanya untuk kami berdua + 1 :) best, jalan2, ronda2, sembang2 dengan adik ni. sangaat. Allah, berkatilah hidup kami :)

next, ukhwah dengan sorang lagi junior. mula2, memang dia suka approach saya. sembang masalah fiqh sikit-sikit, pasal badar & pasal studies. lama2, dia dah mula jadi 'adik'. bukan adik yang orang suka angkat2 tu, tapi adik kepada jiwa saya. pelik kan? maksudnya, saudara islam yang amat saya sayang, yang saya rasa patut termasuk dalam senarai doa saya! tapi apakan daya, selalu sangat terlupa akhawat2 ni dalam doa lepas solat. tapi takpa, ingat masa lain :)

ada 4-5 orang lagi tak dicerita. (akan di-post nanti)
apa nak dimengarut lagi malam ni?

nantilah, dalam post lepas2 nih  (tak janji), mungkin ukhwah saya antara lainan jantina. don't worry, hati saya masih pegang ayat Allah dalam surah an-Nur dan an-Nisaa.
ayat yang anda perempuan pasti tahu. kena tahu. :)

No comments:

Post a Comment

Serve the immediate community

- bismillah - This morning, i went to a private hospital to accompany my mom. I met a passionate consultant who's seeing my mom for her...