Thursday, May 6, 2010

SPM 11A+

-bismillah-

lama tak tulis entry kat blog nih..huhu x pandai menulis daa~

SPM 11A+
itu target saya. target semua orang yang ambil 11 subjek.
hanya ada dua possible outcomes (dlm probability math f5~),
sama ada kita dapat mencapainya atau tidak.

macam mana nak dapat?

dengan keinginan sahaja, kita tau tak cukup.
dengan kegigihan saja, kita boleh nampak peluang cerah.
kalau keinginan + kegigihan pula, masih tak tentu akan dapat lagi

dapat, tak dapat
itu terletak pada Allah. kita takut, kalau Allah memilih kita mengecapinya berbanding orang lain, timbul pula riak, ujub, sombong.
kalau tidak ditakdirkan mengecapinya pula, takut terhilang rasa yakin pada Allah, lalu menjadilah dia orang yang berputus asa.
firman Allah, "wahai orang yang beriman, janganlah kamu menjadi orang yang berputus harap"
nauzubillah

jadi, masih perlukah target kalau belum tentu dapat?
ataupun jangan ambil spm, tak perlu risau kesan dapat mencapai target atau tak..
SALAH.

semasa di tingkatan 3, seorang ustazah ajar saya dan rakan-rakan,
katanya, "kamu kalau nak berdoa, doalah macam ni.. Ya Allah, berikanlah aku keputusan yang cemerlang dan mendapat keberkatan dari-Mu kerana sesungguhnya Kau telah pun mengetahui keputusan yang akan aku dapat nanti"

berserah diri.
ataupun prinsip berfikiran terbuka seperti yang digariskan pakar motivasi.
kita bersedia menerima kemungkinan2 yang akan terjadi dengan berlapang dada. tanpa prejudis dan putus asa.
sebenarnya, kita mungkin hanya tahu, muslim = orang islam, sedangkan maksud yang lain juga 'muslim' ialah 'orang yang berserah diri'

balik semula pada spm saya :),
keberkatan menjadi satu lagi unsur penting.
kata cikgu masa saya sekolah rendah, "kamu baca sikit, kamu paham banyaaaak" yang menyebabkan saya & the gang teruja @_@
dalam slot tazkirah di sekolah menengah, ustazah cakap sth yang buatkan saya rumus isinya jadi,
"keberkatan counts from the start"
keberkatan membezakan result kita yang sebenar.
kata pengerusi pibg skolah, "doa seorang ibu itu amat makbul. tapi kalau anak berjaya tanpa keberkatan, mungkin ibu itu akan dia buang selepas berjaya"
luah seorang rakan, "even orang tak ada A pun boleh masuk u, kenapa orang yang berbilang A+ tak dapat tawaran?"
saya pun jawab dlm hati, Allah tahu apa yang tak kena.

lama dah menulis,, perlu pi study pulak :)
nauzubillah drpd jadi orang yang cakap, tapi tak buat.

oh ya,,
niat (keinginan) + kegigihan + keberkatan = berjaya dengan izin Allah
semoga Allah memimpin aku walau apapun statusku di dunia ini:)

psst: ada yang marah saya sebab tak bagi salam kepadanya, tapi saya pujuk hati, "keberkatan itu datangnya daripada ALLAH" dan setiap salam itu sunat. alangkah indahnya jika salam itu tanda ikhlas, bukan simbol hormat antara manusia. :]

No comments:

Post a Comment

Bila kita akan kembali

Hanya pada Allah tempat kita bergantung. Jika ditakdirkan kita hilang segalanya dalam dunia ini, atau kita yang menghilang, maka harta duni...