Saturday, May 22, 2010

coping with mood swings

-bismillah-

can't wait for this tiring year to finish. the longer i wait the harder for me to stand with the pressure. it's not really a hard pressure but people around me make that even harder to achieve.

a junior of my school approach me one day,
asking how do i study? she even said a friend of mine has said to her that i'm always LOOK ready and well prepared for every single period of studies in school, finished ALL homeworks given and always know what to answer when teachers asking questions.
no, not at all.
it's just that that friend of mine did not know me exactly at all.
those who says that "farhana is pandai. nothing can't stop her" just dont know the real me.

i'm human too. i have feelings. i have the heart that ticks when certain good-looking boys passed by too. i too sense a bad feeling when teachers get angry. in another words, i am just like anybody, have strong will and sometimes lost my guts.

last week was horrible. my mood just swings badly at the time of the month. well, tears falling down unwantedly, crying badly in front of my parents and a friend, wanting to go home suddenly while i was in a tuition class, wanting to go and scold a guy who is stealing glances on me (no, he's not. just my mood that time ;) and the worst of all, i can't even touch my book to study.
the moment i touch a book, i feel bad. feeling that comes when you want to cry. and i cried badly.
it is just like i am being 'sampuk'

what if i do?
dad said: if you believe in so, then you are.
mom said: heal yourself with the help of Allah. come on, read some prayers (since i cant solat that time)

alhamdulillah. things are just getting better now.

so, the moral is..
  • dont follow your emotions
  • get ready for PMS
  • never missed to read Quran whenever you can, for you would be feeling really longed for Quran when that time of the month (period)
  • Quran reading for today, lasts for the next times until your iman dries up
  • yeah, iman dries up quickly if it is not moisten with Quran and tazkirahs
  • :)
it is an exam periods now. alhamdulillah, my mood is just getting better. i choose to hear the Quran recitations since i cant read it by myself. and it works! alhamdulillah^^

may Allah loves me always and ever. may not i lose the LOVE just only to be covered with a tiny love from just an ordinary guy. an Allah's creature.
:)

Sunday, May 9, 2010

watdono is ignoring

[scrap posting]

i've been ignoring many acquaintances for certain reasons... even to my camp mates etc.
and today
baru saya tahu, macam tu rasa rupanya bila kita buat tak tak tahu / buat tak kenal...
or pusing sblah lain or tak tengok sb langsung..
...pedih la jugak...
hehh patutlah kawan saya marah sangat sblum ni.. :]

and..minggu ni,
sb balas balik to me~

haha x pa, saya ada Allah :)
prinsip tetap prinsip~~

*sb tu 'somebody' utk sapa2 yg jarang2 (bukan tak pnah~) guna kamus Oxford Advd Learners :D

Thursday, May 6, 2010

SPM 11A+

-bismillah-

lama tak tulis entry kat blog nih..huhu x pandai menulis daa~

SPM 11A+
itu target saya. target semua orang yang ambil 11 subjek.
hanya ada dua possible outcomes (dlm probability math f5~),
sama ada kita dapat mencapainya atau tidak.

macam mana nak dapat?

dengan keinginan sahaja, kita tau tak cukup.
dengan kegigihan saja, kita boleh nampak peluang cerah.
kalau keinginan + kegigihan pula, masih tak tentu akan dapat lagi

dapat, tak dapat
itu terletak pada Allah. kita takut, kalau Allah memilih kita mengecapinya berbanding orang lain, timbul pula riak, ujub, sombong.
kalau tidak ditakdirkan mengecapinya pula, takut terhilang rasa yakin pada Allah, lalu menjadilah dia orang yang berputus asa.
firman Allah, "wahai orang yang beriman, janganlah kamu menjadi orang yang berputus harap"
nauzubillah

jadi, masih perlukah target kalau belum tentu dapat?
ataupun jangan ambil spm, tak perlu risau kesan dapat mencapai target atau tak..
SALAH.

semasa di tingkatan 3, seorang ustazah ajar saya dan rakan-rakan,
katanya, "kamu kalau nak berdoa, doalah macam ni.. Ya Allah, berikanlah aku keputusan yang cemerlang dan mendapat keberkatan dari-Mu kerana sesungguhnya Kau telah pun mengetahui keputusan yang akan aku dapat nanti"

berserah diri.
ataupun prinsip berfikiran terbuka seperti yang digariskan pakar motivasi.
kita bersedia menerima kemungkinan2 yang akan terjadi dengan berlapang dada. tanpa prejudis dan putus asa.
sebenarnya, kita mungkin hanya tahu, muslim = orang islam, sedangkan maksud yang lain juga 'muslim' ialah 'orang yang berserah diri'

balik semula pada spm saya :),
keberkatan menjadi satu lagi unsur penting.
kata cikgu masa saya sekolah rendah, "kamu baca sikit, kamu paham banyaaaak" yang menyebabkan saya & the gang teruja @_@
dalam slot tazkirah di sekolah menengah, ustazah cakap sth yang buatkan saya rumus isinya jadi,
"keberkatan counts from the start"
keberkatan membezakan result kita yang sebenar.
kata pengerusi pibg skolah, "doa seorang ibu itu amat makbul. tapi kalau anak berjaya tanpa keberkatan, mungkin ibu itu akan dia buang selepas berjaya"
luah seorang rakan, "even orang tak ada A pun boleh masuk u, kenapa orang yang berbilang A+ tak dapat tawaran?"
saya pun jawab dlm hati, Allah tahu apa yang tak kena.

lama dah menulis,, perlu pi study pulak :)
nauzubillah drpd jadi orang yang cakap, tapi tak buat.

oh ya,,
niat (keinginan) + kegigihan + keberkatan = berjaya dengan izin Allah
semoga Allah memimpin aku walau apapun statusku di dunia ini:)

psst: ada yang marah saya sebab tak bagi salam kepadanya, tapi saya pujuk hati, "keberkatan itu datangnya daripada ALLAH" dan setiap salam itu sunat. alangkah indahnya jika salam itu tanda ikhlas, bukan simbol hormat antara manusia. :]

Catatan ramadan 1438H #4

- bismillah - So, right there in front of the kaabah i was standing as a poor girl. No phone, no money, nothing. I only had a bottle of zam...