Skip to main content

langkah baru! insyaAllah^^

-bismillah-

kadang2 sya tersalah meletakkan diri sendiri pada tempat yang betul. kadang2 saya tergolong dalam golongan I, boleh juga dalam golongan II, mahupun III. (umum, tiada maksud khusus)
aduh, pada hakikatnya saya dalam golongan I. saya tahu, dan saya sedar hakikat itu. tapi, pendedahan itu ini mengheret saya ke dalam golongon II / III.

[meh saya tulis sendiri surat utk saya =D]

Nurfarhana,
anti mesti ingat, hidup anti telah diaturkan oleh Allah. segala yang dilalui adalah pakej ujian dlm menggapai syurga Allah. ketika kamu dianiya, ketika kamu dihimpit perasaan itu ini, ketika kamu dianugerahkan nikmat itu nikmat ini, semua itu Allah perhatikan. bagaimana hati kamu terdetik juga Allah tahu.

Allah tahu, niat kamu untuk mencapai kejayaan itu. Allah tahu. tapi, kamu Nurfarhana perlu bersedia menerimanya. kerana, tidak Allah bebankan (berikan) sesuatu melainkan dengan kesanggupan orang itu. jika kamu diberi kejayaan itu, mampukah kamu melawan sifat ujub, riak, bangga, sombong etc.? dan jika kamu diberi kegagalan, mampukah kamu menahan diri daripada berputus asa terhadap rahmat Allah?

Allah sebaik-baik penolong dan sebaik-baik sandaran.

Nurfarhana,
semasa sebelum menempuh PMR dulu, ustazah kamu pernah berpesan. "farhana, keputusan kamu Allah dah letak. berjaya ke tidak, mohonlah agar diberkati! rugi, kalau 9A tidak diberkati. malang, kalau tiada A dan tidak pula diberkati.

Allah, tolonglah hamba-Mu yang lemah ini.

saat menempuh SPM, tiada dapat diduga bagaimana keadaannya kalau kamu tidak bersedia. kelancaran sebelum, semasa dan selepas SPM bagaimana pula? adakah itu..adakah begini..? kamu tahu bagaimana berdasarkan tahap kebersediaan kamu. bagaimana pula kawan-kawan kamu? di sekolah itu, di sekolah ini, di kolej sana..di sbp/sms sini?
hah.

guru-gurumu berpesan, 'kamu bersaing dgn seluruh Malaysia.' sedang bersaingkah kamu, farhana?

tinggalkan perihal SPM seketika.

saat kamu melihat rakan-rakanmu terjebak dalam kancah 'itu', Allah tahu keadaan hati kamu. bagaimana kamu sebenarnya mahukan bi'ah islamiyah yang sebenarnya. kamu sebolehnya tidak mahu dirimu dan sahabat-sahabat mu meletakkan ungkapan cinta pada tempat yang salah. lalu bersyukurlah, Allah menemani kamu dalam menghayati [ini]. ya Allah, peliharalah pemilik hati ini daripada melemparkan amanahmu ke tempat yang salah.

saat kamu resah dengan perasaan, ingatlah, Allah telah menetapkan pasangan kamu. Allah telah mengamanahkan agar kasihmu, sayangmu hanyalah utk Allah, rasul-Nya, ibu bapa kamu, keluarga dan hanya kpd satu-satunya insan bergelar suami. [err..]
biarkan yang salah itu datang, umpama daun kering yang jatuh berguguran.
biarkan kehadirannya umpama ikan-ikan yang berenang dlm sungai jernih saat kamu mahu merentasi titi ke puncak di seberang. cantik, sehinggakan kamu berhenti utk menikmati pemandangan itu. lalu, lewatlah kamu utk tiba di puncak sana!

kata ustazah Fauziah, "kalau orang perempuan tak beri titi, orang lelaki tidak akan meniti".

aduh, berat mendengarnya. Nurfarhana, bersyukurlah masih belum terlambat untuk memelihara amanah Allah ini. beristighfarlah kamu seandainya langkahan kamu mendetikkan sesuatu pada orang yang berpenyakit hatinya. mohonlah perlindungan agar dirimu sentiasa berada dalam hijab Allah. mintalah agar kamu mampu menjaga amanah kasih ini sebagaimana kamu mahu 'dia' juga menjaganya.

itu lumrah. lumrah yang juga satu ujian ketahanan jiwamu.

Nurfarhana, semoga kamu kuat! mohonlah kekuatan diri daripada Allah. sesungguhnya, segala kekuasaan itu hanyalah pada Allah. saat Allah berkenhendak agar kamu mendapatnya, maka dapatlah kamu dengan tiada siapa pun sebagai penghalang. dan, saat Allah membataskannya kepada kamu, maka tiada siapalah mampu menolong melainkan dengan rahmat Allah.

Ya Allah, berkatilah hidupku, matiku, duniaku dan akhiratku.
jadikanlah aku high-achiever yg diberkati dunia dan akhirat! amin :D

p:s/ mungkin ini entri terakhir saya bergelar 16 tahun. saya perlu berfikiran matang dalam dimensi baru kehidupan. kereta, moto, bakal menerjah ke dalam kamus hidup. semoga saya benar-benar bersedia dengan pertolongan daripada Allah :)

amiin Allah Ya Rabb[perkenankanlah Allah, wahai Tuhan]

Comments

Popular posts from this blog

Aidilfitri

- bismillah -Alhamdulillah. Hujan mengiringi permulaan syawal, yg dituntut kita mulakan dengan membesarkan Allah dan mensyukuri nikmatnya, dengan takbir dan tahmid di malam raya.CUTI NAIK TAHUN AKHIRBerpeluang 'berehat' daripada suasana universiti, tidak bermakna perjalanan menuntut ilmu medik perlu berehat juga. Alhamdulillah, sempat menimba pengalaman 3 minggu menjalani praktikal secara elektif di jabatan kecemasan hospital negeri, atas inisiatif sendiri. Tempoh yg singkat itu pasti tidak menjamin 100% penguasaan skil dan asas medikal, namun cukup bermanfaat untuk memperjelas persepsi dan tanggapan terhadap suasana bekerja di bahagian kecemasan, mempersedia mental dan fizikal berdepan situasi mengerikan, malah membina keyakinan untuk 'tidak malu' menuntut ilmu dari semua golongan, doktor, staf dan pesakit.ELEKTIF DI A&E DEPARTMENT3/4 ramadan dilalui dengan refleksi cerita2 kehidupan. Bukan saja berpeluang menyaksikan detik2 kecemasan seperti sesak nafas, sakit da…

Anak yang berbakti

- bismillah -Alhamdulillah. Hari ke-3 tagging dengan doktor SM di internal medicine. Pulmunologist. Hari ni saya semak senarai pesakit doktor, ada nama familiar, rupa2nya ayah doktor.Patutlah, sejak semalam doktor kalut2 lepas habis ward round still talking over the phone pasal sorang pesakit lain, padahal ada 3 orang patients saja under doktor di wad.Ayah doktor dah tua, sakit macam2. History, anak dia yang tulis, ma shaa Allah lengkap berjela panjangnya. PE, lagi2 rectal exam, anak dia yang buat, dan tak bagi kami masuk. Anak dia aturkan susu nak makan pukul berapa, siap tulis satu2 bagi dekat nurse pukul berapa feeding. Ubat dosage, milk feeding, test, semua doktor decide. Doktor specialist bahagian paru2, ayah dia sakit mostly bahagian general medicine, tapi doktor yang in charge. Sekejap2 dengar doktor call blood bank, call consultant hemato utk anemia ayah dia, call another doctor cakap pasal finding rectal exam, call sana sini utk minta pendapat doktor2 pakar lain...He showed s…

Sabar yang indah

- bismillah -Alhamdulillah. Hari ni hari ke-3 tagging dengan dr hemato-oncology. Ada pesakit macam2, kebanyakannya utk chemo. Sedih, kesian, bersyukur semua ada. Hari ni dr specialist takda, jadi round dengan dr resident. Dia tak cakap banyak, tapi bila ada masa seperti masa mennggu doktor lain join, dia akan tanya2 soalan (ini yg kita mahu haha). Dan bila students tanya soalan, dia akan jawab panjanggg bukan sepatah hehe.Mendoakan dia jadi specialist juga nanti in shaa Allah.Ada sorang patient saya, dia kerja setiausaha, suatu hari lenguh2 sakit pinggang, lama2 melarat hingga ke kedua-dua belah kaki. Sakit apabila berjalan. Sampai satu tahap, dia tak boleh gerakkkan kakinya langsung. Tiba2 dia lumpuh! Spinal cord compression. Due to complication of multiple myeloma.Sebenarnya dia ada kanser darah. Tapi tak pernah diketahui. Tahu2 kanser tu dah merebak ke tulang pinggang dan tulang belakang, dan merata lagi (axial skeleton). Banyak investigations dan buat dan dia jalani chemo.Sewaktu …