Tuesday, February 16, 2010

langkah baru! insyaAllah^^

-bismillah-

kadang2 sya tersalah meletakkan diri sendiri pada tempat yang betul. kadang2 saya tergolong dalam golongan I, boleh juga dalam golongan II, mahupun III. (umum, tiada maksud khusus)
aduh, pada hakikatnya saya dalam golongan I. saya tahu, dan saya sedar hakikat itu. tapi, pendedahan itu ini mengheret saya ke dalam golongon II / III.

[meh saya tulis sendiri surat utk saya =D]

Nurfarhana,
anti mesti ingat, hidup anti telah diaturkan oleh Allah. segala yang dilalui adalah pakej ujian dlm menggapai syurga Allah. ketika kamu dianiya, ketika kamu dihimpit perasaan itu ini, ketika kamu dianugerahkan nikmat itu nikmat ini, semua itu Allah perhatikan. bagaimana hati kamu terdetik juga Allah tahu.

Allah tahu, niat kamu untuk mencapai kejayaan itu. Allah tahu. tapi, kamu Nurfarhana perlu bersedia menerimanya. kerana, tidak Allah bebankan (berikan) sesuatu melainkan dengan kesanggupan orang itu. jika kamu diberi kejayaan itu, mampukah kamu melawan sifat ujub, riak, bangga, sombong etc.? dan jika kamu diberi kegagalan, mampukah kamu menahan diri daripada berputus asa terhadap rahmat Allah?

Allah sebaik-baik penolong dan sebaik-baik sandaran.

Nurfarhana,
semasa sebelum menempuh PMR dulu, ustazah kamu pernah berpesan. "farhana, keputusan kamu Allah dah letak. berjaya ke tidak, mohonlah agar diberkati! rugi, kalau 9A tidak diberkati. malang, kalau tiada A dan tidak pula diberkati.

Allah, tolonglah hamba-Mu yang lemah ini.

saat menempuh SPM, tiada dapat diduga bagaimana keadaannya kalau kamu tidak bersedia. kelancaran sebelum, semasa dan selepas SPM bagaimana pula? adakah itu..adakah begini..? kamu tahu bagaimana berdasarkan tahap kebersediaan kamu. bagaimana pula kawan-kawan kamu? di sekolah itu, di sekolah ini, di kolej sana..di sbp/sms sini?
hah.

guru-gurumu berpesan, 'kamu bersaing dgn seluruh Malaysia.' sedang bersaingkah kamu, farhana?

tinggalkan perihal SPM seketika.

saat kamu melihat rakan-rakanmu terjebak dalam kancah 'itu', Allah tahu keadaan hati kamu. bagaimana kamu sebenarnya mahukan bi'ah islamiyah yang sebenarnya. kamu sebolehnya tidak mahu dirimu dan sahabat-sahabat mu meletakkan ungkapan cinta pada tempat yang salah. lalu bersyukurlah, Allah menemani kamu dalam menghayati [ini]. ya Allah, peliharalah pemilik hati ini daripada melemparkan amanahmu ke tempat yang salah.

saat kamu resah dengan perasaan, ingatlah, Allah telah menetapkan pasangan kamu. Allah telah mengamanahkan agar kasihmu, sayangmu hanyalah utk Allah, rasul-Nya, ibu bapa kamu, keluarga dan hanya kpd satu-satunya insan bergelar suami. [err..]
biarkan yang salah itu datang, umpama daun kering yang jatuh berguguran.
biarkan kehadirannya umpama ikan-ikan yang berenang dlm sungai jernih saat kamu mahu merentasi titi ke puncak di seberang. cantik, sehinggakan kamu berhenti utk menikmati pemandangan itu. lalu, lewatlah kamu utk tiba di puncak sana!

kata ustazah Fauziah, "kalau orang perempuan tak beri titi, orang lelaki tidak akan meniti".

aduh, berat mendengarnya. Nurfarhana, bersyukurlah masih belum terlambat untuk memelihara amanah Allah ini. beristighfarlah kamu seandainya langkahan kamu mendetikkan sesuatu pada orang yang berpenyakit hatinya. mohonlah perlindungan agar dirimu sentiasa berada dalam hijab Allah. mintalah agar kamu mampu menjaga amanah kasih ini sebagaimana kamu mahu 'dia' juga menjaganya.

itu lumrah. lumrah yang juga satu ujian ketahanan jiwamu.

Nurfarhana, semoga kamu kuat! mohonlah kekuatan diri daripada Allah. sesungguhnya, segala kekuasaan itu hanyalah pada Allah. saat Allah berkenhendak agar kamu mendapatnya, maka dapatlah kamu dengan tiada siapa pun sebagai penghalang. dan, saat Allah membataskannya kepada kamu, maka tiada siapalah mampu menolong melainkan dengan rahmat Allah.

Ya Allah, berkatilah hidupku, matiku, duniaku dan akhiratku.
jadikanlah aku high-achiever yg diberkati dunia dan akhirat! amin :D

p:s/ mungkin ini entri terakhir saya bergelar 16 tahun. saya perlu berfikiran matang dalam dimensi baru kehidupan. kereta, moto, bakal menerjah ke dalam kamus hidup. semoga saya benar-benar bersedia dengan pertolongan daripada Allah :)

amiin Allah Ya Rabb[perkenankanlah Allah, wahai Tuhan]

No comments:

Post a Comment

Random dreams

- bismillah - Alhamdulillah. Allah izin masuk ke tahun baru hijrah. To cut short, here is my list of dreams yang worth dreaming...nak capa...