Friday, January 8, 2010

Allah tahu :)

-bismillah-

tgh layan facebook..jumpa @ nampak macam2 orang.. orang yang knal, orang yg x kenal~ well, sapa tak tau facebook~
hurmm..sambil2 tu, kalau jumpa gambar yang 'ada-sesuatu-perlu-diperkatakan', maka automatiknya hati terdetik..eh, budak ni bla..bla..bla mcam ni rupa2nya..
bila jumpa berdepan, mak aii pijak semut pon tak mati..
kisah lain pula, dlm gambar muka sejuk aja..tp bila jumpa berdepan, lain pula jadinya..
haish..itulah persepsi manusia kpd manusia yang lain. dan, Allah tahu semuanya.

sememangnya, kita tak boleh nak penuhi kemahuan orang sepenuhnya. pagi tadi, cikgu beri nasihat, jgn tengok kelemahan, tapi carilah kekuatan.

"mari kita selaraskan guru-guru bagi kedua-dua kelas" saya cadangkan pagi tadi di hadapan guru-guru.

kelemahan dri soalan ini: kamu memandang rendah pada guru-guru itu! kamu tak bersyukur!
kekuatan pada soalan ini: owh, dia bersetuju berbeza kelas dgn kawannya, asalkan guru-guru masih sama. dia mahukan yang terbaik tanpa mengira keutamaan kelas.

tapi entah, nasihat yang keluar dari mulut tak berpatah balik masuk semula ke dalam telinga. cadangan itu ditolak saya terima, sebab itu pon nasihat.

maka waktu belajar, saya cuba cari kekuatan guru-guru. alhamdulillah, hati dan minda rasa lapang, rasa kelainan apabila telah di-setkan 'cari kekuatan beliau, bukan kelemahan'. sayangnya, hanya saya yang mencari kekuatan, beliau masih melihat kelemhan..

"tahun 2010 ini kamu lembab, kira apa dari tadi tak dapat lagi" beliau menegur saya.
kelemahan: dia memang lambat (walaupun orang lain tak dapat jawapan lagi)
kekuatan: owh, dia sedang berusaha utk cekap, bukan semata-mata faham konsep..

alhamdulillah, Allah tahu saya sedang berusaha mencongak addmath dalam kepala tanpa menggunakan calculator sewaktu itu. tak apa, Allah tahu. bukan nk sombong, tapi sebagai akibat terlupa calculator..hehh

sya pulang dri skolah pukul 12:50, dengan ayah tengah boring tunggu and nk pi masjid pula..itupun kna tuang meeting pengawas..berat saja rasa, tapi Allah tahu semuanya :)

pukul 2:45, sampai di library awam. habiskan addmath (dgn calc :) pukul 4:15 plak, jalan2 depan the store dan terus ke surau mara.. boring2 tunggu azan..baca2.. merenung naseb~ hahahh

pkul 8, baru sampai rumah, tu pon soping2 dgn ayah.. yg lawaknya, simpan beg di situ, tapi masa nak balik boleh lupa pula.. tapi alhamdulillah, baru dua tiga langkah ilham datang..hehh lawak la pulak sebab brek tetiba masa tgh jalan kat situ..seb baik sorang mamat tu tak jalan terus langgar..haish

apa-apa pun, ni sebenarnya saya nak tulis..setakat mana batasnya berhubung di internet?
orang lain mungkin tak tahu apa yg dilakukan, tapi Allah tahu. setiap makhluknya. setiap satu. setiap.

2 comments:

Bila kita akan kembali

Hanya pada Allah tempat kita bergantung. Jika ditakdirkan kita hilang segalanya dalam dunia ini, atau kita yang menghilang, maka harta duni...