Thursday, January 21, 2010

ada hikmahnya,,

-bismillah-

pagi tadi, sampai sekolah lebih kurang pukul 7.31. hari paling lewat tahun 2010. hoho, kalau sampai ikut pagar depan sah 'kena' nih. turun dari kereta, sambil galas beg berisi buku-buku sebanyak 5 subjek (sahaja~) saya bergegas seperti selalu utk ke dewan terbuka. tiba-tiba berat saja kaki menapak ke depan. aduh, aku terlupa pinggang aku sakit! perlahan-lahan saya menapak satu per satu. meletak beg di pondok, mengambil alQuran dari dlm beg lalu memegang blazer. ah, sudah tak sempat memakainya!

dengan berhati-hati melangkah melalui denai batu berumput depan surau~, saya lihat seorang-seorang adik2 junior memotong langkahan saya utk pergi ke dewan membaca alQuran. haish, berbelas-belas orang dah ni yang potong, slow sangatkah langkah saya?
saya lihat ke hadapan, sabar, hanya 20 langkah lagi utk sampai~!, begitulah saya buat anggaran.

menapakkan kaki kiri, lalu menukar pula ke (aduh!! sakit) kaki kanan.
menapakkan kaki kiri, lalu menukar pula ke (aduh!! sakit) kaki kanan.
menapakkan kaki kiri, lalu menukar pula ke (aduh!! sakit) kaki kanan.
 begitulah fizikal saya hari ini..

tup tap tup tap..saya dengar bunyi derapan tapak kasut. oh, mesti ada guru sedang berjalan di belakang saya. makin lama makin kuat menandakan beliau semakin dekat. ah, jangan dia memarahi saya sebab sudah lambat ke dewan sudahlah~!

"eih, apa nih lenggang mak minah lagi??!" beliau 'bertanya'.
ah, kaki, jalanlah laju lagi? tak bolehkah seperti selalu wahai kaki? kau selalu melangkah laju meninggalkan rakanku yang lain? bukankah kau yang menyebabkan aku termengah-mengah apabila sampai di dewan pada hari-hari sebelum ini? kaki, langkah la laju lagii...
kebetulan, pada waktu itu, masih ada 4-5 orang adik2 juniors yg baru nk berkejar ke dewan.. saya pesan pada hati, hatiku, guru itu memarahi mereka, bukan kamu!
tapi..adik2 juniors itu sudah pun sampai ke dewan sedangkan saya masih mengatur langkah penuh kesakitan..siapakah pula yang berlenggang?

alhamdulillah, ketika saya sampai, bacaan alQuran baru dialunkan. surah yunus, bermula ayat 37..
lepas tu, saya came across ayat ni yang bermaksud

(44) Sesungguhnya Allah tidak menganiaya manusia sedikitpun, akan tetapi manusia jualah yang menganiaya diri mereka sendiri.
(57) Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu dan juga menjadi hidayat petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.
(65) Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) merasa dukacita disebabkan kata-kata mereka yang ingkar itu; kerana sesungguhnya segala kekuasaan tertentu bagi Allah; Dialah Yang Maha Mendengar, lagi Yang Maha Mengetahui.
atau dalam bahasa indonesia seperti dalam kitab yang saya pegang itu,,
(65) Janganlah kamu sedih oleh perkataan mereka. Sesungguhnya kekuasaan itu seluruhnya adalah kepunyaan Allah. Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
subhanAllah, saya mengambil ini sebagai Allah menyampaikan kepada saya melalui ilham dan gerak hati utk membaca tafsir itu..
alhamdulillah
semoga Allah sentiasa menjaga saya :)

keterharuan saya itu terhenti seketika apabila guru yang menegur tadi memegang mikrofon lalu berucap, "kamu seperti binatang, wahai anak murid yang liat nak datang membaca alQuran! bahkan ayat alQuran ada menyebut (maka beliau membacakan). kena dihalau ke mari baru nak datang. (lalu beliau menyambung ayat 'bahkan mereka lebih teruk lagi'."
saya memandang dengan hati yang tiada berasa apa2..sehingga
"tadi pon ada seorang pengawas."

air mata tiba2 jatuh.
minda memujuk, pengawas yang dimaksudkan bukan saya, tapi pengawas dalam kelas adik2 juniors yang lambat itu..
hati pula memujuk, alunan ayat suci Al-Quran tadi berlegar-legar dalam ruang ingatan.
subhanAllah, Allah mengetahui EQ saya tidak cerdas utk menerima tamparan ini, lalu Allah mendetikkan hati utk berjumpa ayat tadi..
subhanAllah.

saya sangat terharu.
Ya Allah, janganlah biarkan aku mensia-siakan rahmat-Mu.
amin.
dalam perjalanan nak balik ke kelas pula, seorang rakan melihat muka saya yang sudah pasti tak keruan.
"selsemakah?" ya, saya menjawab.
seketika kemudian, air mata seakan makin melaju..
"ehh, ampa nangis.." sakit kaki...saya menjawab..
kawan, memang saya tak tipu, hari ni saya selsema, batuk, sakit pinggang..dan sakit hati~

random#perkara lain pula#
ketahuilah, saya juga manusia, bukan bebas diperlakukan apa sahaja..setiap tindakan menimbulkan impression saya pada kamu-kamu, maka jgnlah membuat satu tindakan yang tidak dapat saya translatekan maksudnya.. ketika saya susah, kamu juga bersusah, tetapi apabila kamu senang, dibiarkan saja saya yang baru pulih ini.. wahai guru(guru yg lain la), ingatlah, Allah nampak dan beberapa manusia dipilih utk mengetahuinya..insyaAllah saya akan berusaha menyimpannya selagi termampu..
Pada hari dinampakkan segala rahasia, (9) surah at-toriq

*betulkan apa yang saya salah..terima kasih~

4 comments:

  1. hai bebeh....u'r stronger than me during@at your age~
    i love u~
    i'm proud of you~
    lg byk kita diuji, lg dekat kita rasa dengan Allah, lg byk kita dpt kaitkan kebesaran dan kasih sayang Allah dgn permasalahan kita~

    ReplyDelete
  2. eh,,malu plak saya :)
    erm..
    kamu ada blog-kah?

    ReplyDelete
  3. tidak ada blog, tapi sudah ada papan muka. Kak guna gmail nyer acc jek. Blog tak buat pun. Takut nanti jd idup segan, mati tak mau.

    ReplyDelete

A day to remember

- bismillah - Alhamdulillah. Lps grad, bermula lah urusan nak mohon kerja. Mula2 kena isi borang SPA, lapor diri dengan penaja, kemudian i...