Sunday, November 8, 2009

conflicts throughout the exam

bacaan bismillah dlm hati, yg dgn nama Allah tiada membawa apa2 mudarat sekalipun di langit mahupun di bumi..
-dlm mood menulis panjaang~~ so, too long; don't read :)

chemistry end of the year examination.. :)
nk tau kisah saya??

alkisah, sebelum periksa - saya dapat surat untuk ke kem kebangsaan.
Semasa periksa - saya pulang dari kem hari sebelumnya. esoknya, exam. tp, batuk + demam yg agak kronik [demam sebelum nih..lega..3 hari kmdian demam balik]

jadi, alhamdulillah hari ni diberi kesempatan oleh Allah untuk jawab..walaupun org lain dah merdeka bagai nak rak~, saya masih dalam 'kitab kimia' saya.. jika periksa sebelum ini saya diberi pinjam oleh Allah dgn markah yg sangat tinggi, saya rasa periksa akhir tahun yg selaras throughout entire state nih mungkin drop. tapi, perangai fortune-telling nih saya buang jauh2..and skrang masa bertawakkal atas segala pengorbanan + usaha yg dilakukan.

pengorbanankah itu?

hari ni hari ahad. kelmarin, sabtu ada kenduri akikah cicit tok saya~ merangkap ank saudaraku.. pagi sabtu, tuisyen add.math smpai pukul 11 pg, then terus ke tmpat kenduri and balik umah pukul 6 lebeyh..huhu kimia tak sempat disambung pon sepanjang hari..tapi, alhamdulillah hari jumaat saya dah wat revision smpai chapter 5. malam sabtu tu plak, ada dinner Pelancongan Koperasi Sekolah di MaiCafe. saya pergi pukul 8.30 mlm, balik pukul 10 mlm.. memandangkan makanan western tak ngam dgn perut saya, maka projek makan nasi pkul 11 malam pon jadiik..hihi masa nih, still x smbung revision kimia chap.5..
kata orang, kenyang perut suka hati, kata saya kenyang perut malas la nii... even dah minum kopi, mata saya tetap dgn fitrahnya~ jadi, pukul 12.30 mlm saya dah hanyut dalam dunia lain..

pukul 3.45 pagi, ada suara menyanyi di telinga. snooze. 5 minutes lps tu, bunyi lagi. ah, bangun farhana! solat isya blom lagi!! usai solat, mula lah agenda revise kimia. macam-macam saya buat. mula2 baca sambil duduk..baring..then terlelap~ bangun smula..baring..bangun..duduk..smpai lah pkul 7.00 pg baru habis..siap, pergi sekolah amik exam..

soalan peperiksaan dan konflik bocor

semasa kawan2 saya menjawab periksa sebelum ini, dah jadi tabiat cari soalan bocor. saya pernah sekali berkongsi berita dgn kawan..dan sekarang rasa agak menyesal kerana kata cikgu H, orang yg terlibat dgn pembocoran soalan nih B.O.D.O.H. jadi, saya telah memperbodohkan diri sendiri dan membuat orang lain jadi bodoh. aduh, beratnya nak tulis. tapi itulah yang terjadi tanpa disedari.
jadi, saya berazam untuk kimia, tak mahu hafal soalan bocor walaupun benda itu ada dalam facebook dan phone. ada orang terdetik di hatinya, 'eleh, budak sombong!'.

sombong atau ketelusan?

percayalah, kalau kita berniat baik, pasti Allah akan merencanakan yang baik juga. ya Allah, kami mohon cinta-Mu! saya dah niat, kalau diberi markah pinjam tinggi lagi, saya sudah ada pendirian sendiri bila orang questioning on my validity. bila dapat markah rendah pinjam plak, saya tak malu sebab itu usaha sendiri, bukan kebocoran~
alkisah saya, dalam usaha saya mengelak dari amik tahu soalan bocor, soalan itu sendiri datang kepada saya. suatu petang, kawan saya yg tak tahu perihal saya x amik exam lagi terlepas cakap. jadi dgn tak semena-menanya saya tahu satu soalan. biarpun secara tak sengaja macam tu, kawan saya masih meletakkan prasangka buruk. "eleh, dah tahu tak jawab lagi, bukannya nak beritahu orang~" saya senyum. Allah maha mendengar lg maha mengetahui lorhhh :D

pagi tadi pula sebelum exam, ada berbincang dengan teman senasib yang juga terpaksa amik exam lewat. maka keluarlah beberapa soalan bocor yang mereka tahu..jadi, masa 10 minit interval before paper 3 saya gunakan sebaik2nya.

tadi, ada terdetik di hati saya, 'kalau aku lukis diagram utk experiment nih, sah cikgu tahu aku baca pasal experiment nih'. saya hampir meletakkan pensel untuk berhenti melukis. tapi, bisikan ego itu musnah dengan kalimah Allah.
jadi, soal saya berpendirian untuk x amik tahu soalan bocor ini bukanlah perkara sombong, tapi cukuplah sekadar mentarbiah diri di akhir periksa sementara ada peluang..[org lain sudah tiada peluang mencuba nasib tanpa bocorS hihi..]

bunga-bunga konspirasi menjatuhkan siapa?

berbalik semula kepada cerita saya..
beberapa hari sebelum mengambil exam kimia, saya luangkan masa study kimia di sekolah. pada waktu petang. saat saya tinggal seorang diri dengan setianya menunggu sampai pukul 5.30 ptg. suatu hari, saya kuatkan diri buat note dlm jotter book tentang polymer. antara tajuk dari tajuk2 yang saya tidak diberi kesempatan belajar seperti orang lain. tak pa :).

sedang dalam dunia simbol dan equation, datang seorang rakan sekelas yang juga pulang lewat. datang bertanya soalan-soalan biasa [tin kosong] sambil beberapa kali meminta maaf kerana mengganggu saya. masa ini, tak terdetik sedikit pun untuk berasa marah kepadanya. itu sifat dia, saya tiada hak membenci.
"eh, jangan baca pasal tu [polymer anak beranak~~]" katanya.
"knapa nya?" saya balas.
"dalam exam tak masuk langsung."
"alah, tak pa lah kami[saya] belajar bukan utk exam ja..
"la..betul. tak masuk. cuma hafal kegunaan polymer ja"
saya hiraukan dia sambil tangan menyiapkan nota2 polymer.
"hampa...betul tak masuk. tak payah bacalah, buat penat ja"
saya pujuk diri, masih dengan pendirian saya, "tapi dalam paper 0ne masuk semua kan"
dia diam. mungkin menyetujui saya.

peristiwa hari tu berlalu begitu saja..sampailah hari ini, kebenaran tersingkap.

soalan paper 2, ada satu soalan section A tentang polymer dan anak-beranaknya.
i. lukis structure
ii. monomers
iii. uses
iv. mcm2 ..x ingat..

saya senyum pada diri sendiri. terima kasih syukur pada Allah kerana menurunkan ilham biasa kepada hamba-Nya supaya membaca + ambil tahu + buat nota pasal polymer. walaupun mungkin tidak mendapat markah penuh soalan itu, cukuplah Allah melimpahkan keberkatan-Nya.
jadi, adakah itu salah satu bentuk bunga-bunga konspirasi kecil menjatuhkan saya..

saya memilih silaturrahim

esok, saya akan ke sekolah macam biasa. mungkin akan bergurau senda lagi seperti biasa dengannya. kerana saya memilih silaturrahim. saya mindsetkan bahawa dia terlupa perihal soalan itu.. :)
jadi, kalau benarpun ketersengajaan berlaku, sabotaj itu hanya memakan diri sendiri. mungkin cepat atau lambat, bergantung atas kehendak Allah! [saya tak berkuasa]
dan
kalau itu adalah salah bentuk kelupaan, maka semoga Allah memberi hidayah atas apa yang berlaku. semoga saya tidak mudah tertipu, dan semoga dia tidak cepat terlupa.

hasbiy Allahu nik'mal wakil,
yang baik itu segalanya drpd Allah, maka yg kurang itu dari kita, iaitu hamba & makhluk-Nya.

5 comments:

  1. hari ini, isnin, kwn saya yg diceritakan tu tak bercakap dgn saya walau sepatah.. juga tak berani melihat ke mata saya.. :)
    "jgn kamu bersangka buruk, kerana sebahagian sangka buruk itu ialah dosa"
    ...
    bila mengumpat diharuskan??
    -apabila mengelakkan kekeliruan
    -apabila meminta fatwa
    -apabila dizalimi

    hihi..

    ReplyDelete
  2. wow...
    panjang..

    ujian tu dtg macam2 bentuk, kan?

    lambat utk bgi comment.. reading list kat dashboard bengong...

    ReplyDelete
  3. hid0p..cam tu lah~~
    life..c'est la vie
    :D

    ReplyDelete
  4. eekkk...jahatnyek! keji! bedil jek orang camtu...

    ReplyDelete

Random dreams

- bismillah - Alhamdulillah. Allah izin masuk ke tahun baru hijrah. To cut short, here is my list of dreams yang worth dreaming...nak capa...