Saturday, October 3, 2009

panjat pokok kelapa ya??

salam semua
lamanya sya x update..bukan x mau
...bukan x rindu
..bukan x sudi
.bukan pula benci


tapi, kesempatan utk semua nih terlalu jauh dari jangkauan..
so far, yg boleh dikongsi dan dicerita,
saya dah improved. a lot i believe.


alhamdulillah
sejak pergi kursus 'pembinaan jati diri cemerlang' anjuran yayasan tuanku syed putra, saya dah rasa kelainan!
-hari pertama (khamis) jejak kaki semula ke skolah, saya dah suka menjadi imam :)
-hari kedua (jumaat) saya bagi usrah 'on the spot' kpd adik2 tersayang kelas 1 Zainab ..semuanya gara2 saya x bawa buku Usrah Badar...hahah..nak tau isi usrah tu apa?? hahah of courselah apa yg saya dapat dari kursus tu...
hihi..yg saya ceritakan pada diorang,,
'cara nak belajar' (mmandangkan exam dah dekat~)
  1.  kena tanam minat - minat mendorong kita suka buat benda tu (belajar), menghilangkan rasa malas, dan sebagai pendorong @ motivasi
  2. usaha (adik2 cakap tawakkal dulu ..adeh...) - usaha tanda keikhlasan + pengorbanan yg kita sanggup lakukan. dlm kata lain, kalau nak buah kelapa, panjatlah pokok kelapa! :) ayat best dari kursus tu~~
  3. ikhlas - apa yg specialnya ikhlas nih?? kalu nak tahu, dalam Al-Quran syaitan dah janji pada Allah, 'aku x kacau hamba-hambaMu yg ikhlas..so, insyaAllah, dengan hati ikhlas, semangat nk belajar hadir dan paling penting masa yg diperuntukkan utk belajar terisi solidly. dgn izin Allah
  4. tawakkal - kita x mampu buat semua sendiri. segala yang terjadi bawah kekuasaan Allah. 'tiada kekuatan melainkan dengan pertolongan Allah'
tu saja utk adik2 form 1 zainab..hihi
semoga Allah memberkati ilmu yg dicurah dengan dan ilmu yg mencurah-curah, melimpah-limpah
amiin.

***nanti saya cerita pasal kursus yg terbaik pernah saya pergi, so far. kpd pengarah jbtan penmbangunan wanita perlis, saya x sempat nak antar email lagi..hihi

No comments:

Post a Comment

Bila kita akan kembali

Hanya pada Allah tempat kita bergantung. Jika ditakdirkan kita hilang segalanya dalam dunia ini, atau kita yang menghilang, maka harta duni...