Tuesday, September 15, 2009

lemparan ketersungkuran

...letih dan lesu...seribu alasan...menjadi mahar...menguji iman...menguji iman...
Situasi 1
dalam sebuah kelas form 4,
semasa mengedarkan kembali skrip jawapan exam awal tahun kpd pelajar,,
"Tahniah, Tilmizah! Awak dapat markah paling tinggi dlm kelas. Rakan-rakan yang lain, cuba contohi dia. Tengok, mak dia kerja kerani jer, boleh dapat markah tinggi. Awak study macam mana ya? Ambil kelas tuition?" sorang guru memuji pelajarnya pada hari itu. boleh dikatakan, hampir setiap kali kelas subjek itu, nama Tilmizah + kerja mak dia + kehairanan beliau akan disebut oleh guru itu.
Tilmizah mengeluh. Sekadar 91%, apalah yang hendak digembar-gemburkan? Bukan tanda tidak bersyukur, tapi Tilmizah tahu, dunia ini luas. Masih banyak pelajar di sekolah lain mendapat markah yang lebih tinggi. Buat apa meriuhkan kejayaan seorang jaguh kampung? cukuplah sekadar memanjatkan kesyukuran kepada Allah. pada Tilmizah, doa seorang guru itu tinggi di sisi Allah. lebih baik beliau berdoa daripada merendahkan lagi esteem Tilmizah.

Situasi 2
dalam kelas yang sama,
semasa menyerahkan kembali skrip jawapan utk exam pertengahan tahun kepada pelajar,,
"Awak semua miskin markah! Kenapa jadi macam ni? Tengok Tilmizah, Talibah dan Tasnim, mereka dapat markah kaya ja." beliau menuturkannya kepada 66 pasang telinga. "Talibah, tahniah awak dapat markah tinggi. awak tuition kat mana?"

Situasi 3
still dlm kelas yang sama,
semasa menyerahkan skrip jawapan exam penilaian kedua,,
Tilmizah muncul di muka pintu. ketika itu gurunya telah berada dalam kelas. dia terlewat kerana berjumpa dengan guru ketika waktu rehat.
"Tilmizah, kenapa kamu miskin sangat?" guru itu melontarkan soalan kepadanya sambil menyerahkan skrip jawapannya. 67%. Tilmizah menerima sambil menguntumkan senyuman tanda hormat, bukan tanda gembira.
"Apa nak jadi dengan kamu semua? ...malas nak ingat semula..." "tu lah, kamu jangan aktif sangat! tengok Tilmizah, dia tinggal kelas, markah awak merosot, kan? Tilmizah?" satu kelas mengalihkan pandangan ke arah Tilmizah. "Kamu, Talibah, tahniah sebab dapat 98%!" "kawan2 yang tak reti boleh la pi jumpa dia, minta tolong dia ajar, dia dapat 98%" setiap kali waktu subjek tersebut, nama Tilmizah = merosot akan diumumkan. "itulah kamu, saya buat kelas malam tak nak hadir! belagak~"
Tilmizah diam. mukanya masih mengukirkan senyuman. tapi mukanya keruh. hatinya tersiat mengalirkan darah-darah lutsinar. yang jadi mangsa, kesedihannya dilemparkan pada orang yg amat disayanginya, ibu dan bapa.
dia teringat kembali kata-kata yang ingin saja disemburkan pada beliau pada awal tahun lalu, 'jangan memandang tinggi pada makhluk ciptaan Allah, tapi pujilah dan bertasbihlah pada Allah, Tuhan yg Maha Pencipta!'

kalau anda pernah membaca buku jgn tidak-tidak oleh dr Tuah, pasti anda semua tahu, orang yang terlalu berharap akan tersungkur apabila mendapat sebaliknya. yang jadi masalah pada saya sekarang ialah bukan saya yg meletakkan pengharapan itu, tapi 'ketersungkuran' beliau diletakkan ke atas saya. [neurons anda berjalan?]. entahlah, tapi saya suka cara seorang guru cemerlang di sekolah saya. kata beliau, "saya tak akan pandang kejayaan kamu yg sekarang!" barulah saya jadi motivated! bukannya ~~~[neurons anda berjalan?]

Tilmizah itu bukan saya
seandainya-

sebenarnya, malas saya nak tulis kisah ni. indeed, darah lutsinar tiba-tiba mengalir lagi sekarang. kesian pada mak & ayah yg jadi tempat stress saya tersembur. sian pada tmpat sandar kusyen keta yg basah terkena darah lutsinar tu. sian pada diri saya yg jadi mangsa.

semua orang yang waras akan tahu,
bahawa bukan hajat saya nak markah bad cam tu. bukan hajat pelajar lain utk dpat 2%, 50%, sort of lah!
mari belajar peribahasa: =)
  • ayam bertelur sebiji riuh sekampung
  • habis madu sepah dibuang
  • sudah jatuh ditimpa tangga
luka pasangannya plaster, bukan pisau.
-n-

2 comments:

  1. saya harap tilmizah bersabar..
    apabila ditimpa ujian, ingatlah ada lagi yang lebih hebat menerima ujian..
    Allah tidak menimpakan ujian d luar kemampuan manusia..
    ada Hamba Allah yang lain juga merasainya..
    lebih dhsyat mungkin,.

    masih terngiang2 kata2 itu,,

    "Hamba, tak kan kamu nak duduk di kelas 5Z taun depan"

    Hamba hanya tersenyum, dan terdetik d hatinya,

    "Eh, aku klas sains, kalau nak turun pun, tak kan lah samapi ke kelas Z. Kelas akaun tu."

    ReplyDelete
  2. haha..klas 5z tu idiom kot~~
    tau tak,
    sya tgh runsin' psal nk pi kursus tu..
    +math, bio, kimia semua tinggal
    tmsuk xtra classes lagi

    astaghfirullah -_-

    ReplyDelete

Overnight changes

- bismillah - When i left malaysia for my study in jordan 6 years ago, i have nothing in my mind to worry for, except that it maybe the las...