Thursday, September 24, 2009

Cinta Sempurna dariMu

layan..
*beware: x berniat melalaikan.hihi


Yuna - Cinta Sempurna

Aku manusia lemah
Selalu terjatuh
Berbeda aku darimu
Kau berdiri teguh

Aku serba tiada
Aku kekurangan
Dan bila kau tiba aku hilang dari kewujudan

Sempurnanya sifatmu
Tulusnya hatimu
Jujurnya niatmu
Tingginya kesabaranmu

Lepaskanlah diriku
Kerna aku
tak mampu tuk menanggung sebuah cinta sempurna
Darimu
Darimu ohhh
Darimu ohhhh

Bukan aku tak pernah
Mengerti dirimu
Ku sanjung setiap kata cinta kau berikan aku
Hilangkan rasa itu
Akhirkan semua
Dan bila kau sedar
Aku hilang dari kewujudan
Ohhh

Sempurnanya sifatmu
Tulusnya hatimu
Jujurnya niatmu
Tingginya kesabaranmu
Lepaskanlah diriku
Kerna aku
Tak mampu tuk menanggung sebuah cinta sempurna darimu
Darimu ohhh
Darimu ohhhh

fuuh..lirik ni dah cukup untuk manusia describe l.o.v.e among humans...
tak tebayang nikmatnya mendapat cinta Allah!
Ya Allah, janganlah lepaskan kami daripadaMu
walaupun kami tak mampu untuk menanggung cinta sempurna
dariMu... :)

Ya Rabb, jadikanlah diri kami better each day!! Amiin
:)

Saturday, September 19, 2009

hadiah hari raya!

kelmarin, 2 hari sebelum raya,,

kepada mak saya tanyakan, "mak, tahun ni adik dapat duit raya tak?"
kpd kakak pulak, "kak, bila last kakak dapat duit raya? kalau kak nak tahu, tahun last kak dapat duit raya tu lah tahun last adik dapat duit raya daripd mak"
hihi..semua soalan sengal tu saya tanya dgn makna yg sama, nak minta duit raya dari mak
hehe

then, mak ajak keluar~ shopping..haha
dalam keta, nampak mak tulis checklist,
  • baju adik
  • baju tok
  • rak
  • haha..tak ingat dah
saya pun senyum lebar :) ...mak nak beli baju lagi ke?? ngeh222....

nih antara senarai yg mak + ayah + kakak (abang bg duit raya :) bagi sempena hari raya:
- baju raya: 1,2,3,4
- tudung raya
- kasut raya
- t-shirt raya

tapi, dalam banyak2 benda, paling best are:
"mak, minta sekeping."
nak buat apa?
"nak beli buku"
haish, orang nak raya dia beli buku pulak
"hehe..makacih!"

jadi...

- buku raya: MUJAHID CINTA, Cinta dan Rona Kinanah

alhamdulillah. teringat pula iklan dalam tv tu..pasal si anak minta upah dari ayahnya... huhu sedih
rasa menyesal + malu pula bila minta duit raya dari mak :)
terima kashih shemuaa!!
saya sayang mereka!
kami sayang semua!!
selamat hari raya~!! maaf zahir batin :)
takbir, Allahuakbar!

Tuesday, September 15, 2009

lemparan ketersungkuran

...letih dan lesu...seribu alasan...menjadi mahar...menguji iman...menguji iman...
Situasi 1
dalam sebuah kelas form 4,
semasa mengedarkan kembali skrip jawapan exam awal tahun kpd pelajar,,
"Tahniah, Tilmizah! Awak dapat markah paling tinggi dlm kelas. Rakan-rakan yang lain, cuba contohi dia. Tengok, mak dia kerja kerani jer, boleh dapat markah tinggi. Awak study macam mana ya? Ambil kelas tuition?" sorang guru memuji pelajarnya pada hari itu. boleh dikatakan, hampir setiap kali kelas subjek itu, nama Tilmizah + kerja mak dia + kehairanan beliau akan disebut oleh guru itu.
Tilmizah mengeluh. Sekadar 91%, apalah yang hendak digembar-gemburkan? Bukan tanda tidak bersyukur, tapi Tilmizah tahu, dunia ini luas. Masih banyak pelajar di sekolah lain mendapat markah yang lebih tinggi. Buat apa meriuhkan kejayaan seorang jaguh kampung? cukuplah sekadar memanjatkan kesyukuran kepada Allah. pada Tilmizah, doa seorang guru itu tinggi di sisi Allah. lebih baik beliau berdoa daripada merendahkan lagi esteem Tilmizah.

Situasi 2
dalam kelas yang sama,
semasa menyerahkan kembali skrip jawapan utk exam pertengahan tahun kepada pelajar,,
"Awak semua miskin markah! Kenapa jadi macam ni? Tengok Tilmizah, Talibah dan Tasnim, mereka dapat markah kaya ja." beliau menuturkannya kepada 66 pasang telinga. "Talibah, tahniah awak dapat markah tinggi. awak tuition kat mana?"

Situasi 3
still dlm kelas yang sama,
semasa menyerahkan skrip jawapan exam penilaian kedua,,
Tilmizah muncul di muka pintu. ketika itu gurunya telah berada dalam kelas. dia terlewat kerana berjumpa dengan guru ketika waktu rehat.
"Tilmizah, kenapa kamu miskin sangat?" guru itu melontarkan soalan kepadanya sambil menyerahkan skrip jawapannya. 67%. Tilmizah menerima sambil menguntumkan senyuman tanda hormat, bukan tanda gembira.
"Apa nak jadi dengan kamu semua? ...malas nak ingat semula..." "tu lah, kamu jangan aktif sangat! tengok Tilmizah, dia tinggal kelas, markah awak merosot, kan? Tilmizah?" satu kelas mengalihkan pandangan ke arah Tilmizah. "Kamu, Talibah, tahniah sebab dapat 98%!" "kawan2 yang tak reti boleh la pi jumpa dia, minta tolong dia ajar, dia dapat 98%" setiap kali waktu subjek tersebut, nama Tilmizah = merosot akan diumumkan. "itulah kamu, saya buat kelas malam tak nak hadir! belagak~"
Tilmizah diam. mukanya masih mengukirkan senyuman. tapi mukanya keruh. hatinya tersiat mengalirkan darah-darah lutsinar. yang jadi mangsa, kesedihannya dilemparkan pada orang yg amat disayanginya, ibu dan bapa.
dia teringat kembali kata-kata yang ingin saja disemburkan pada beliau pada awal tahun lalu, 'jangan memandang tinggi pada makhluk ciptaan Allah, tapi pujilah dan bertasbihlah pada Allah, Tuhan yg Maha Pencipta!'

kalau anda pernah membaca buku jgn tidak-tidak oleh dr Tuah, pasti anda semua tahu, orang yang terlalu berharap akan tersungkur apabila mendapat sebaliknya. yang jadi masalah pada saya sekarang ialah bukan saya yg meletakkan pengharapan itu, tapi 'ketersungkuran' beliau diletakkan ke atas saya. [neurons anda berjalan?]. entahlah, tapi saya suka cara seorang guru cemerlang di sekolah saya. kata beliau, "saya tak akan pandang kejayaan kamu yg sekarang!" barulah saya jadi motivated! bukannya ~~~[neurons anda berjalan?]

Tilmizah itu bukan saya
seandainya-

sebenarnya, malas saya nak tulis kisah ni. indeed, darah lutsinar tiba-tiba mengalir lagi sekarang. kesian pada mak & ayah yg jadi tempat stress saya tersembur. sian pada tmpat sandar kusyen keta yg basah terkena darah lutsinar tu. sian pada diri saya yg jadi mangsa.

semua orang yang waras akan tahu,
bahawa bukan hajat saya nak markah bad cam tu. bukan hajat pelajar lain utk dpat 2%, 50%, sort of lah!
mari belajar peribahasa: =)
  • ayam bertelur sebiji riuh sekampung
  • habis madu sepah dibuang
  • sudah jatuh ditimpa tangga
luka pasangannya plaster, bukan pisau.
-n-

cikgu jenama Karisma~

bacalah catatan saya masa perhimpunan merdeka di sekolah pd 14 Sept 09 yg lalu.. :)

Situasi 3 [biarlah situasi 1 & 2 bersemadi dlm notes book saya]
seorang guru berjaya menyerlahkan karismanya yang tinggi apabila beliau menyebutkan fakta-fakta sejarah serta isu-isu semasa dgn tepat dan lancar dalam sebuah majlis sambutan kemerdekaan di peringkat sekolah. beliau mengaitkan sejarah negara dan keberuntungan kita berada di sini, Malaysia dengan keadaan di luar negara.
isu-isu semasa seperti keganasan masyarakat g'airu muslim terhadap masyarakat uighur turut disebut dlm ucapannya.
sebenarnya, hanya dua perkataan yang menguasai ucapannya dan menarik minat saya. hanya dua perkataan, iaitu 'masjid ditutup' telah membawa pelajar kepada nostalgia beliau di kampung hinggalah ke masjid-masjid di bawah pemerintahan USSR dan zaman pemerintahan kerajaan umaiyah - turki uthmaniyah. malah, saya tak menyangka beliau turut menyebutkan tentang sejarah istana al-hambra!
di sini, beliau membuat perkaitan antara dua perkara. satu, kegagalan generasi baru umat islam mengekalkan kekuasaan pada zaman pemerintahan kerajaan islam (kerana jatuhnya kerajaan islam). kedua, kemungkinan terjadi kegagalan generasi muda di Malaysia mempertahankan kedaulatan, kekuasaan malah keharmonian di negara ini.

:)
isu-isu semasa seperti keganasan masyarakat g'airu muslim terhadap masyarakat uighur turut disebut dlm ucapan itu. selain itu, beliau menceritakan bagaimana rakyat muslim hidup dlam penindasan di luar negara. sekali lagi, keberuntungan kita sebagai rakyat muslim di negara ini disentuh. amalan agama bebas dijalankan di sini, tetapi masyarakat muslim di sebuah negara besar khususnya, diacukan senapang jika hendak menunaikan solat! malah, pada masjid-masjid ditampal dgn notis, "masjid ditutup untuk solat". kesannya, solat jumaat dilakukan sendiri di rumah. bolehkah?
saya terfikir, mungkin negara ini perlu mengacukan senapang pada mereka yang tidak mahu bersolat~~ hihii

to tell the truth, saya mengagumi karisma yang tertonjol dlm diri beliau. pada minggu sebelumnya, beliau telah berucap memohon pelajar yg agak bermasalah agar membayar yuran secepatnya. tanpa perkataan rayuan [yg saya terbayang akan dilakukan oleh seorang guru lain yg selalu merayu], tanpa perkataan hinaan, tanpa perkataan paksaan. tapi, ucapannya penuh dengan ketegasan [bagi sesiapa yg tertutup mulutnya]. next time, cuba kita lihat & tumpu pada ucapannya yang dipenuhi dengan sutera2 [asyik mutiara je org guna~ sutera ok gak] jenama Karisma. ya, sutera jenama Karisma.
siapa kata seteru tidak boleh dipuji??

segala tulisan adlh bertepatan pada masa entry ditulis.
perubahan pendirian saya / beliau boleh terjadi kerana,
perjalanan hidup ini masih panjang!
hihii..life..c'est la vie~ hidop, beginilah

Monday, September 7, 2009

keja = beres

salam

keja saya = beres
tipu
haha

homeworks saya dah berjumlah infinity
woahh
ya Allah, kuatkanlah aku yg lemah nii

BERES
apa yg saya dah bereskan:
-update blog prostar sekolah
-add math [statistic]
-urm..

harap classmates boleh catu percakapan saya @ sebarang aktiviti yang saye lakukan merujuk pada membuang masa dlm kelas..hihii
:)

Bahang september 2011

- bismillah - Baru baca bab 1 buku puan Roza Roslan, travelog kehidupan abadi. Bab 1 beliau cerita pasal kali pertama jejak ke luar negara....