Tuesday, December 2, 2008

the genuine beauty @ kecantikan hakiki :)

salam..

Sabda Nabi Muhammad S.A.W yg bermaksud,
"sesungguhnya Allah itu cantik, dan suka pada kecantikan."

act, i've just read a teen fiction. it reveals the daily phenomena occuring among teenagers life lately. such a bad one. even bad things can happen in school (it's all starts from coupling). na'uzubillah. after reading this, how im really grateful that im schooling in all-girls school. Kangar Islamic National Girls School, to be exact =)
back to the point,
i found out that the couples tend to blossom when both are ..outgoing/talkative/bla2 maybe? -i dont have experience and dont want to.
so, what about the beauty? i believe it blossoms because of the first sight ..whoa! chantek giler..
yes, beauty is the main point. however, it's all syaitan strikes aka panahan syaitan IF the person is not really have the true beauty, rite?

here, i'd like to list down what i found out to be the genuine beauty, which are not in everyone unless hamba2 yg diizinkan Allah. may we are in the right side group.Amiin

-bm la ehh-

seorang yg cantik di sisi Allah akan:

  • menjaga solat -bukan saja jaga supaya x tinggal malah, solat pada awal waktu. asyik2 smbhyang je yg tunggu kita, apa kata kita plak tunggu waktu smbahyang!
  • menjaga hubungan - antara jiran, rakan, adik-beradik tetapi paling utamanya hubungan dengan kedua-dua ibu bapa. ingat.. redah Alla terletak pada keredhaan ibu bapa -jgn buat perkara yg boleh keruhkan hubungan ..sindir org ke.. ..astaghfirullah..
  • menjaga hati -banyakkan berselawat kepada Nabi S.A.W, baca dan fahami Al-Quran, jgn berbual kosong -> tersalah cakap jdlah perkara yg x bermanfaat = boleh gelapkan hati = x cantik lagi...
  • sentiasa senyum :) -biarpun kulit kurang cerah, ..ehm2.. jika sentiasa senyum pasti menawan~, senyum biar ikhlas..jgn perasan cantik, tp igtlah senyum itu sedekah! *Ya Allah, jagalah kami drpd org yg berpenyakit dlm hatinya dan drpd menjadi sepertinya.*
  • berfikiran positif -lawan nafsu jahat = jdlah positif, kurangkan makan daging merah i.e. daging lembu sebab boleh bantutkan pemikiran yg waras... makanlah daging putih (ikan/ayam) hehe
  • beradab sopan -x manis kalu cantik bertudung tp bersifat sbaliknya
  • konsisten/istiqamah -terutamanya dalam ibadah, kpd mereka2 yg dah cantik..truskanlah amalan2 mulia anda..bersyukurlah dgn nikmat Allah

p/s: when i think again about this, uh oh~~ jauh nyaaaaa

*Ya Allah, jadikanlah kami hamba2Mu yang cantik dan terpelihara kecantikannya.

lastly,

[i googled 'hijabis' and found this. (http://hanifahstorm.files.wordpress.com/2008/07/hijabnothijab.jpg)]

3 comments:

  1. pic tu x penuh laa..sori but if u want to view it clearly (this is hijab, tajuk dier), simply click on the link :)
    it's surely worth a click!

    ReplyDelete
  2. hurm, actually kalau yang pakai tudung, tapi pakai ketat, pun x leh gak kan? lagi menyampah kalau cara berjalan memang sengaja nak 'nunjuk' benda yang dia perasan elok tu..

    ReplyDelete
  3. fsihah,
    mcm gamba tu la.. "trasparent extremely tight clothes" adeh..tu la yg byk di jual.. some that cant resist~ huhuu
    Nabi pon ckp, women dressed but naked.. pakai tudung, tp mcm x pakai baju..lengan pun jarang..

    takutnya

    ReplyDelete

Serve the immediate community

- bismillah - This morning, i went to a private hospital to accompany my mom. I met a passionate consultant who's seeing my mom for her...